Gå til innhold

Bilist dømt for å ha kjørt på syklist i fotgjengerfelt


Darkbill

Anbefalte innlegg

 

Biltrafikk og sykkeltrafikk har ingenting på samme vei å gjøre, men ettersom det er så vanskelig å få tatt noen kvadratmetre av villahager rundt omkring til å lage sykkelveier på, så ender vi opp med et "spor" ved siden av bilene, med alle de ulempene og farene det medfører.

 

 

Slik er det jo strengt talt på denne veien også.

Noen meter før og etter krysset skilles sykkelstien fra veien med beplantet skille. Lenger oppi bakken er det 10-15 meter mellom sykkelveien og bilveien.

 

Langs Slagenveien lenger ned i byen er det derimot den typen sykkelvei jeg rett og slett ikke har lyst til å bruke:

https://goo.gl/maps/4jHbi6yaSNs

 

På grunn av trærne som er plantet mellom den knapt meterbrede sykkelfila og gangveien, er det (spesielt i sommerhalvåret når trærne er grønne), til tider svært vanskelig for biler som kommer innpå fra sideveier å oppdage syklister som kommer i 50 km/t før man har panseret godt over gangveien og delvis ut i sykkelbanen.

 

Skal jeg sykle nedover denne veien plasserer jeg meg heller på gangstien, og sykler i tilnærmet gangfart.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi snakker om sykler og sykkelfelt og å svinge av en vei;

 

I dag på vei til jobb lå jeg i høyre felt på en vei med to felt i min retning (tre, om man tar med sykkelfeltet på innsiden). Etter et stykke skal jeg her svinge til høyre, og jeg kan se i speil at jeg har tre syklister i sykkelfeltet, noen billengder bak meg. Så, jeg ligger i mitt felt, blinker til høyre og setter ned farten for å slippe de forbi. Tror du ikke jævlene begynner å bremse? Så, da stopper jeg opp i krysset der jeg skal svinge og venter til sykkel nr. 1 passerer, og like etter kommer sykkel nr. 2, som også passerer. Samtidig blir det rødt lys i mitt kryss. Så, jeg begynner å svinge inn og like bak meg kommer sykkel nr. 3, som siden jeg stod i krysset når det var rødt, 100% sikkert syklet på rødt lys.

 

Hadde han kræsjet i meg, hadde jeg først spurt om han har skadet seg, før jeg hadde tatt frem skademeldingsskjema og bedt han signere på at han syklet på rødt lys.

 

Folk bremser fordi de ikke vil bli påkjørt, litt irriterende sikkert, men kan jo ikke være så veldig overraskende, bilister er vært lite oberservante på innfeltet når de svinger til høyre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forøvrig fin vei, med sykkelvei i begge retninger og gangvei langs den ene siden.

Det smeller OFTE på denne veien likevel.

 

 

På engelsk ville man vel kalt det "a recipe for disaster".

Her skal altså biltrafikken kunne svinge til høyre, samtidig som sykkeltrafikken - som foregår i et felt til høyre for bilene - skal kunne gå rett fram.

 

Tenk om noen hadde foreslått at biltrafikken i det høyre feltet skulle gå rett fram, mens det var biltrafikken i det venstre feltet som skulle kunne svinge til høyre. Da hadde galskapen (eller idiotien?) vært åpenbar, og forslaget ville aldri ha blitt innført.

 

Biltrafikk og sykkeltrafikk har ingenting på samme vei å gjøre, men ettersom det er så vanskelig å få tatt noen kvadratmetre av villahager rundt omkring til å lage sykkelveier på, så ender vi opp med et "spor" ved siden av bilene, med alle de ulempene og farene det medfører.

 

 

Hvordan vil du løse dette teknisk? Bilen som svinger til høyre "må" jo før eller siden krysse sykkelfeltet?

 

AtW

Lenke til kommentar

2: Jeg mistenker i tillegg at dere ser på feil vei. Colletts gate krysser Uelands gate, og jeg tipper det er dette fotgjengerfeltet og ikke det med pilen inn som det henvises til. Se vedlagt bilde. Dette virker langt mer sannsynlig, da dette alternativet medfører at syklisten kan ha kommet i fart fra nedoverbakken i Colletts Gate.

Vi er nødt til å forholde oss til de opplysningene vi har, de er helt entydige og viser at det er der jeg linket til det er snakk om og ikke noe annet sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

2: Jeg mistenker i tillegg at dere ser på feil vei. Colletts gate krysser Uelands gate, og jeg tipper det er dette fotgjengerfeltet og ikke det med pilen inn som det henvises til. Se vedlagt bilde. Dette virker langt mer sannsynlig, da dette alternativet medfører at syklisten kan ha kommet i fart fra nedoverbakken i Colletts Gate.

Vi er nødt til å forholde oss til de opplysningene vi har, de er helt entydige og viser at det er der jeg linket til det er snakk om og ikke noe annet sted.

 

 

For all del. 

Men rent praktisk sett har det ingen betydning, da det fortsatt er samme problemstilling hvor man har rødt når fotgjengerne har grønt og grønt når fotgjengerne har rødt. En av de har altså ignorert lysreguleringen.

Lenke til kommentar

 

Forøvrig fin vei, med sykkelvei i begge retninger og gangvei langs den ene siden.

Det smeller OFTE på denne veien likevel.

 

På engelsk ville man vel kalt det "a recipe for disaster".

Her skal altså biltrafikken kunne svinge til høyre, samtidig som sykkeltrafikken - som foregår i et felt til høyre for bilene - skal kunne gå rett fram.

 

Tenk om noen hadde foreslått at biltrafikken i det høyre feltet skulle gå rett fram, mens det var biltrafikken i det venstre feltet som skulle kunne svinge til høyre. Da hadde galskapen (eller idiotien?) vært åpenbar, og forslaget ville aldri ha blitt innført.

 

Biltrafikk og sykkeltrafikk har ingenting på samme vei å gjøre, men ettersom det er så vanskelig å få tatt noen kvadratmetre av villahager rundt omkring til å lage sykkelveier på, så ender vi opp med et "spor" ved siden av bilene, med alle de ulempene og farene det medfører.

I Nederland er dette nesten overalt; men det er sjeldent et problem. Folk er veldig flinke til å kikke over skulderen før dem svinger av fordi de er så vante til syklister. I rundkjøringer har de også et eget felt, og man må passe på syklister som har forkjørsrett i rundkjøringer.

Lenke til kommentar

 

Hvordan vil du løse dette teknisk? Bilen som svinger til høyre "må" jo før eller siden krysse sykkelfeltet?

 

 

1) Sørge for at kryssingen skjer "i rett vinkel". Det gir bilisten bedre muligheter til å se syklisten, og syklisten vil lettere kunne se om bilisten har oppdaget ham eller ikke.(Blikkontakt.)

 

2) Sørge for at kryssingen skjer i en sone med redusert hastighet. Går ikke det, så bør kryssingen skje i det man før kalte planfrie kryss, alternativt ved lysregulering.

Lenke til kommentar

 

 

Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam...

Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det?

 

Bilister med dashcam gjør aldri feil.

 

(De er bare ekstremt opptatt av å finne feil hos alle andre)

 

Satt på spissen, men med en viss sannhet...

 

Det er faktisk et snev av sannhet i det ja. Det at man har kamera i bilen gjør at man er litt mer obs på hva man selv gjør, for skjer det noe vil kameraet sladre.

Lenke til kommentar

Skjer det noe man selv er skyld i så er det vel enkelt å slette, man er herre over sitt eget kamera. Man må heller være obs på de tusenvis av kameraene i andre biler...gjør man feil idag er det gode sjanser for at det blir dokumentert og kanskje havner man på Youtube eller VG tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi om man kjører til høyre og det er sykkelfelt så har man vikeplikt i feltskiftet. Er vel en klarere situasjon enn om det ikke er det, og syklisten foretar en forbikjøring av en bil som skal svinge av?

Iom syklist har lov å kjøre på høyre side, så har man vikeplikt når man svinger uansett sykkelfelt eller ei.

Men har syklisten lov å begynne forbikjøring når kjøretøyet den ønsker å passere er i ferd med å svinge av? Vil ikke det bryte med §3?

Lenke til kommentar

Men har syklisten lov å begynne forbikjøring når kjøretøyet den ønsker å passere er i ferd med å svinge av? Vil ikke det bryte med §3?

Syklist har lov å passere også, så ...

 

Edit: Kommer til kryss rett etter at du har kjørt forbi syklist. Du skal svinge, bremser ned, syklist begynner å passere/kjøre forbi deg på høyre side. Du skal svinge og har dermed vikeplikt for kryssende trafikk (de som kjører rett over) - Syklisten har jo lov å kjøre rett fram slik jeg har forstått det. (selv om han ligger til høyre og uten sykkelfelt)

 

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam...

Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det?

 

at syklisten brøt vikeplikten

Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene

Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam...

Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det?

 

at syklisten brøt vikeplikten

Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene

Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet

 

 

Akkurat den kommentaren der sier vel sitt... om deg og ikke de som dømte i saken!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister har vel bare lov å passere på høyre side før krysset. Det er i alle fall slik jeg leser det hos Trygg Trafikk

 

 

 

Sykling i kryss

Loven: Ved sykling i veikryss gjelder samme regler som for andre kjørende, med hensyn til å gi tegn, vikeplikt og plassering. I tillegg har syklister som eneste kjøretøy lov til å kjøre forbi til høyre for andre kjøretøy foran kryss.

 

Våre råd: De fleste alvorlige sykkelulykker skjer i kryss. Det er derfor viktig for syklister å være ekstra oppmerksomme her. Du bør sørge for at andre trafikanter ser deg, og at du gir tydelige tegn på hva du har til hensikt å gjøre.

Foran krysset kan du sykle forbi bilene på innsiden. Men pass på at bilisten har sett deg – og ikke plutselig svinger til høyre. Se også opp for møtende bilister som skal svinge til venstre. Forsikre deg om at disse har sett deg, og viker for deg.

Skal du svinge til venstre bør du legge deg i venstre fil i god tid. Sykle slik at biler som skal rett frem ikke kan passere deg på venstresiden. Vik for møtende trafikk.

(Mine uthevinger)

Lenke til kommentar

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

 

 

Ser for meg at regelen ble slik for å ikke ødelegge funksjonen til sykkelfeltet - hvis man som syklist må forlate sykkelfeltet hver gang man skal passere en bil kan man like gjerne fjerne hele sykkelfeltet og holde seg i veibanen slik som andre kjørende.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er lov og problemet ligger der, at det er lov

Det skulle vært forbudt å sykle forbi biler på høyre side.

 

Er det et sykkelfelt så blir det noe helt annet da bilen da må krysse et felt og dermed har vikeplikt, men når syklisten ligger i samme felt som bilen så burde syklisten ligge bak og ikke på siden

Lenke til kommentar

 

 

 

Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam...

Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det?

 

at syklisten brøt vikeplikten

Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene

Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet

 

 

Akkurat den kommentaren der sier vel sitt... om deg og ikke de som dømte i saken!!

 

Kanskje du burde lese trafikkreglene før du kommenterer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...