Gå til innhold

Er det blitt gjort? Teknisk mulig? : Digitalt/elektronisk kraftoverføring og giring


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvor praktisk det er kan vel diskuteres, men det hadde vært moro å sett hvor bra en kunne fått det til å funke.

Kort fortalt: at det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom tråkkingen og hjulet. Istedet er det en dynamo og en motor. Vil en da kunne gjøre giringen digitalt?

 

Det vil jo selvsagt ikke være så mye vektbesparelse (ettersom 2 elmotorer ikke akkuratt er fjærvekt). Men som et konsept for en elektrisk trike/velomobil eller el-sykkelkonsep for den del.

Enten ved at motoren er i navet eller begge motorene er i "cranket" men med fixed belte/kjededrift til hjulet,

 

Noen som skjønner tegningen?

 

Er det blitt gjort? Vil det ha noe for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hvor du vil hen, men er det egentlig hensiktsmessig når kraftoverføring via kjede har en effektivitet på over 90%, eller noe i den duren?

Motor og dynamo må ha store magneter, tykk kobbertråd på rotorer og ganske så feite ledninger imellom, ellers vil hele systemet føles "svampete" i tråkket. Man vil også risikere at dynamoen på kranken "glipper over" fordi den ikke greier å levere masse strøm hurtig nok, hvilket vil bety masse jamring for mannlige syklister. At det kan være en løsning i en "sykkelbuss" der alle er med å tråkke, er vel kanskje en bedre løsning(?). Klart det kan styres digitalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Giringen er digitalt i dag. Den er enten i et gir, eller i et annet. Hadde giringen vært analog, så kunne utvekslingen vært alle verdier mellom de to girene som i dag er..

 

Det du mener er mekanisk elektrisk fremdrift. Du kunne da styre el-motorene analogt, men praktisk ikke gjennomførbart da man får alt for mange ledd med tap så den energien du la ned i pedalene, ville ikke føre til like mye fremdrift som dagens mekaniske sykler.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje noe slikt trådstarter tenkte på:
http://www.tu.no/artikler/sykkel-uten-kjede/197055
 

Fordelen vil nok være at man kan tråkke i jevnt tempo hele tiden uansett fart, også i nedoverbakker. Men det forutsetter at man styrer hastigheten med en kontroll på styret som jeg ikke vet om er lov i Norge. Mistenker også at energitapet kan være så stort at det i praskis bare blir en rekkeviddeforlenger og ubrukelig når batteriet er tømt.

 

En ulempe er at man ikke kan hjelpe til i oppoverbakker fordi motoren er begrenset til 250W etter reglene. Girene gjør at man fortsatt kommer seg opp bakker med opp til 21% helning, men det blir jo på bekostning av hastighet. Det beste her ville vært om det var en mye kraftigere motor som er begrenset til å ikke yte mer enn 250w plus det dynamoen genererer. Men det er nok tvilsomt om en slik løsning vil bli godkjent.

 

Vet ikke hvordan motstanden i pedalene oppleves for syklisten. I teorien kan det nok reguleres trinnløst gjennom styring av ladeeffekten.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja du er inne på noe. Btw en kan ha sterkere enn 250W motor, men da må en registrere sykkelen og sette på skilter.

Det burde også være mulig å styre farten via pedalene.

 

Lenke til kommentar

Det er nok mulig å styre farten med pedalene også, men da forsvinner den eneste fordelen. Dermed sitter en bare igjen med en ekstremt lite effektiv måte for kraftoverføring.

Ulempen med registreringspliktige elsykler er at de ikke kan brukes på fortau, g/s-vei, sykkelvei eller sykkelfelt fordi det ikke lengre regnes som en sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

sykkelen har det jeg spurte om ;)

 

Den har begge deler, både Pedal assist og "tommel" speed controll .

Pedal assis fungerer på samme måte som at tråkkingen styrer farten og en kan velge hvor mye motoren skal forsterke denne tråkkingen.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Finnes det noen god info på hvor mye tap det vil være på et slikt oppsett kontra direkte kjededrift?

Noen som har lyst å prøve seg på beregningen? 

Hvor effektiv er en elektromagnetisk generator til å omgjøre mekanisk energi til elektrisk?

Lenke til kommentar

Finnes det noen god info på hvor mye tap det vil være på et slikt oppsett kontra direkte kjededrift?

Noen som har lyst å prøve seg på beregningen? 

Hvor effektiv er en elektromagnetisk generator til å omgjøre mekanisk energi til elektrisk?

Den burde greie ca 90% gitt riktig last og tråkkfrekvens. Elmotoren kan tilsvarende greie ca 90%. I tilegg kan det være noen kondisjoneringstap i regulatorer o.l., men de kan fint nå 97-98%. Så om den er kompetent bygd burde den greie ca 80% systemvirkningsgrad, noe som er temmelig dårlig sammenlignet med andre drivlinjer, men ikke umulig å bruke.

 

Der en vil merke stor forskjell er makseffekt. Når vi tråkker kan vi levere momentaneffekter opp i et par kW ved å sstå på sykkelen (Svært momentant om du ikke heter cancellara eller noe slikt, kun i en del av tråkket) Elektromotoren vil nok ha mindre toppeffekt, og den vil ikke greie å time toppeffekten slik vi mennesker kan. Det vil gjøre denne sykkelen vanskelig når man skal over fortauskanter eller andre mindre hindringer. Uten å levere ekstra effekt utover en (presumptivt megrenset nominell effekt) elmotor vil det også gå sakte oppover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk :)

Er bare av ren nyskjerrighet. Det må nok uansett være batteri på, så en vil vel ikke merke det blir tyngre enn vanlig sykkel før batteriet er tomt. (foruten toppeffekten som du pratet om )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...