Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

føler sosialt press og er redd for at jentene ikke skal tro jeg er kul nok

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 19.år gammel. Når jeg er sammen med en gruppe mennesker, med jenter i gruppa, føler jeg at jeg må være pågående i gruppa. Snakke med guttene på en skikkelig måte, uten å skae en klein spenning, men vise at jeg faktisk er noe. Liksom vise at jeg er kul nok. Det at jeg er verdt å henge med. Det fører selvflgelig til stress.

Jeg er ikke god sosialt, men jeg har så og si de siste 4 årene jobbet hardt, men føler jeg ikke utvikler meg noe særlig. Jeg har en grad av sosial angst, men jeg har aldri vært den som har gjemt meg hjemme for mennesker. Istedenfor har jeg fulgt rådet om å eksponere eg, jeg harbrukt ekstra energi på skoleframføringer, tatt initiativ når ingen kjenner hverandre, prøvd å vise meg frem, men likevel føles det som om jeg aldri kommer til å bli kvitt denne angsten. 

Anonymous poster hash: 59cd1...591
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei TS! Jeg er 23 år gammel, hadde noe av det samme som deg for noen år tilbake. Følte alltid det samme.

Prøv å gi litt blaffen! Tenk at, om noen ikke liker deg, blås i det! Da er de ikke verdt deg ;) Finnes mange andre der ute du kommer til å treffe på fester som kommer til å synes du er dritkul! Viktigste er å være deg selv. Fordi om du ikke er det, så føler man presset.

Om du er deg selv, trener litt på å snakke med fremmede, så blir du bare bedre! Tenk på det litt som trening. For å slappe av i samtaler, så kan det hjelpe å lytte. Spør dem om noen enkle spørsmål, "Så hva driver du med da?". Folk liker å bli spurt om sånne ting. Det kommer litt mer med alderen, men viktigste er at du er deg selv 100% og prøver å gi blaffen i hva andre tenker :) 

Lenke til kommentar

Jeg leste en gang ei bok som heter "How to Win Friends and Influence People". Den er skrevet med tanke på kontakter i arbeids- og organisasjonslivet, men kan likevel være intressant for deg. Hvis ikke du vil lese hele boka, finner du et greit sammendrag her:

http://www.hubspot.com/sales/how-to-win-friends-and-influence-people-summary

Denne siden kan også være fin å se på: http://www.succeedsocially.com/

Mitt eget tips i forhold til å bli stresset og prøve å snakke kult, må være at du ikke anstrenger deg så mye for å ta initiativ og prøve hele tida. Hvis ikke det ligger naturlig for deg å ta mye plass eller raskt ta ledelsen i samtalen, er deg greit å bevege seg litt forsiktig frem. Du kan la de andre slippe til, lytte og så ta deg et ekstra sekund på å tenke over hva du vil si og snakke tydelig og rolig. Hvis det er vanskelig å få ordet, kan du også la de andre snakke mens du lar fantasien og tankene løpe og prøver å finne en rask og halvmorsom replikk å skyte inn av og til, som er relatert til samtalens tema. Du trenger ikke å få de andre til å le, men de bør forstå at det er en spøk og konteksten.

Mange på din alder kjenner seg nok igjen i problemet ditt. Alle vil ha positiv oppmerksomhet og fremstå som en leder, men det er ofte vanskelig. Jeg kjente selv på det da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Men det er blitt lettere etter hvert. Jeg er ikke alltid den som tar mest plass. Men jeg prøver å være flink til å lytte, slik at andre gjerne ser i min retning og snakker med meg. Og når jeg tar ordet, får jeg ha det så lenge jeg vil. Da opplever jeg at de rundt meg gjerne hører på det jeg sier. Jeg er også bevisst på tempo, tonefall og kroppsspråk, altså bevegelser med hender, skuldre og hode, men du trenger ikke å begynne der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...