Gå til innhold

Har du aldri hurtigladet elbilen din?


Anbefalte innlegg

Økt rekkevidde gir muligheter til å bruke elbilen på lengre turer, og det er da man trenger hurtigladere. Mesteparten av ladingen vil alltid foregå med saktelading der bilen står parkert, men de dagene man skal på tur er hurtigladetilbudet avgjørende. Folk orienterer seg nok i "rykk og napp", dvs i ferier så oppdager folk nye steder og lader fordi de har behov for å hurtiglade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mye etter min mening at folk ikke har benyttet hurtigladere omhandler mye om geografisk, om man går inn på ladekartet til ladestasjoner.no så ser man fort hvem som bruker elbil og behovet for hurtigladere, det fleste bor utenfor Oslo distrikter og må ha hurtiglader etter 16.00 på cirka 15minutter hver, og mer på vinterstid. da arbeidsdagen er endt og ikke for lov å lade på arbeidsplass.

 

Slik jeg ser når Oslo kommune gir bevilinger til bedrifter til å handle ladepunkter for deres ansatte. Så er ikke interessen for bedrifter noe spesielt høy. men å gi ut informasjoner til sine ansatte om at bedriften skal være miljø besparende og sortering av søppel er alpha prioritet. Så setter dette en flaskehals på ladetilgang i tidsrommet 16.00-19.00 med lang ventetid og behovet for flere hurtigladere. på lik linje som jeg formener borettslaget også bør gå inn for ladetilgang. 

 

Brann av elbiler iflg SSB er minimal mot antall biler som brennes i året. Så der formener jeg sunn fornuft akkurat som at du ikke kobler skjøtekabel på skjøtekabel for lade tlf i senga.

 

jeg selv bruker elbil og har en innsparing på 72000kr, dette er inkl service på bilen,diesel,forsikring og årsavgift. og jeg kjører en leaf. men den tyngste for meg er at jeg må lade de usle 10-15% jeg trenger på vinteren hurtiglader, påbakgrunn av jeg ikke for lov å lade på arbeidsplass. ellers strålende fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja faktisk er det rimligere kjøre fosil bil langt en de fleste elbilene jeg har nå en stund kjørt en E NV_200 evalia og når jeg kjører det jeg kjører hurtiglader jeg 4 til 7 ganger per dag

dette blir såpas drt at jeg kunne hatt en bensin bil til disse turene spart mellom 2 og 3 timer per dag + spart fort 150 kr selv om jeg kjører bommene s med dagens hurtiglade priser er det faktisk kunn tesla som er bilen en kan kjøre lenger en butikken og litt med skal man 30 ml eller lenger er prisen alt for dyr men disse selskapene burde fårstå at mer bruk er mer penger inn

Lenke til kommentar

 

 

Litt avhengig av hva som menes med "legge til rette for" så er det snakk om potensielt store kostnader og arbeider elektroteknisk sett. Skal borettslaget sørge for nok ledig kapasitet samt kursavganger (med jordfeilbryter type B) til samtlige leietakere? 10-15/16A kurs per stk. I blokker med flere etasjer blir det også en utfordring dersom det skal måles på hver forbruker, da nye krav krever at måler står i samme etasje som den enkelte leilighet. Da blir det potensielt lange strekk som igjen øker kostnad.

 

Det er jo absolutt ikke umulig, men hva er god nok tilrettelegging, for hvem og betalt av hvem?

 

 

For min del handler det ikke om hvem som skal betale, men at en faktisk får lov. Pr i dag er det mange som nekter pga de har lest i avisen at det er farlig.. 

 

 

Joda, det er jo greit nok. Så lenge det er kapasitet på bygget. Og da blir jo utfordringen; har man ikke kapasitet til alle, hvem skal få? Den som spør først naturlig nok, men da må jo nødvendigvis resten få avslag uten større inngripen. Men det at man får avslag "fordi det er farlig" er jeg enig at er helt bak mål.

Lenke til kommentar

 

 

 

Joda, det er jo greit nok. Så lenge det er kapasitet på bygget. Og da blir jo utfordringen; har man ikke kapasitet til alle, hvem skal få? Den som spør først naturlig nok, men da må jo nødvendigvis resten få avslag uten større inngripen. Men det at man får avslag "fordi det er farlig" er jeg enig at er helt bak mål.

 

 

Joda, absolutt mange utfordringer. Men da bør en heller bare ta det opp i plenum, ikke bare støtte seg på brokklandsheia ulykken og si at det er farlig, slik som det har blitt gjort i flere tilfeller :) 

Lenke til kommentar

Ja, det var litt det jeg mente i mitt første innlegg, altså litt om utfordringene rundt temaet. For all del så er det en fin ting at stadig flere kjører mer miljøvennlig, men det blir noen utfordringer i forbindelse med "logistikken" rundt det hele elektromessig sett. Og om det f.eks. skulle bli et krav å legge til rette for dette i nye boliger så vil det jo bli en kostnadsøkning som alt annet, spesielt i store borettslag der man nesten må vurdere egne inntak/fordelinger kun for elbillading dersom hver beboer skal ha. Igjen, alt avhenger litt av hva som ligger i "legge til rette for".

Lenke til kommentar

Ja, det var litt det jeg mente i mitt første innlegg, altså litt om utfordringene rundt temaet. For all del så er det en fin ting at stadig flere kjører mer miljøvennlig, men det blir noen utfordringer i forbindelse med "logistikken" rundt det hele elektromessig sett. Og om det f.eks. skulle bli et krav å legge til rette for dette i nye boliger så vil det jo bli en kostnadsøkning som alt annet, spesielt i store borettslag der man nesten må vurdere egne inntak/fordelinger kun for elbillading dersom hver beboer skal ha. Igjen, alt avhenger litt av hva som ligger i "legge til rette for".

 

Er det ikke forslag til implementering i de nye tek foreskriftene sånn forresten? 

Lenke til kommentar

 

Ja, det var litt det jeg mente i mitt første innlegg, altså litt om utfordringene rundt temaet. For all del så er det en fin ting at stadig flere kjører mer miljøvennlig, men det blir noen utfordringer i forbindelse med "logistikken" rundt det hele elektromessig sett. Og om det f.eks. skulle bli et krav å legge til rette for dette i nye boliger så vil det jo bli en kostnadsøkning som alt annet, spesielt i store borettslag der man nesten må vurdere egne inntak/fordelinger kun for elbillading dersom hver beboer skal ha. Igjen, alt avhenger litt av hva som ligger i "legge til rette for".

 

Er det ikke forslag til implementering i de nye tek foreskriftene sånn forresten? 

 

 

Det er godt mulig, er ikke spesielt oppegående på TEK i detalj.

Lenke til kommentar

Joda, det er jo greit nok. Så lenge det er kapasitet på bygget. Og da blir jo utfordringen; har man ikke kapasitet til alle, hvem skal få? Den som spør først naturlig nok, men da må jo nødvendigvis resten få avslag uten større inngripen. Men det at man får avslag "fordi det er farlig" er jeg enig at er helt bak mål.

 

Mange enkle ladestasjonar til heimebruk som støttar lastdeling. Då passar ladestasjonane på at det totale forbruket ikkje overstig det som er konfigurert som maks. Dermed kan kvar 16A-kurs gjerne fordelast på 4, og for dei aller fleste vil det vere nok til å lade over natta.
Lenke til kommentar

Da blir det jo en borettslag/sameie avgjørelse som må tas i tillegg. Skal billading fellesmåles eller gå på den enkelte leietaker? I så fall kan man ikke bruke en 16A til 4 forskjellige leietakere.

 

Mange ladarar med smart lastfordeling har forbruksmåling for kvart enkelt punkt òg.
Lenke til kommentar

 

Da blir det jo en borettslag/sameie avgjørelse som må tas i tillegg. Skal billading fellesmåles eller gå på den enkelte leietaker? I så fall kan man ikke bruke en 16A til 4 forskjellige leietakere.

Mange ladarar med smart lastfordeling har forbruksmåling for kvart enkelt punkt òg.

 

 

Ja, men da er det en lokal måling på plassen, og ikke e-verksmåling (antar jeg). Og da blir det en intern avtale med borettslaget/sameiet igjen.

Lenke til kommentar

Ja, men da er det en lokal måling på plassen, og ikke e-verksmåling (antar jeg). Og da blir det en intern avtale med borettslaget/sameiet igjen.

 

Nokon kan sikkert gjere dette vanvittig vanskeleg. I dette tilfellet er det avgrensa kor vanskeleg det er mogeleg å gjere det, sidan burettslaget ikkje har konsesjon til å selje straum. Målarane er sikkert ikkje godkjende for det heller. Dermed vert det ei enkel ordning der dei fordeler straumkostnadane på brukarane av ladestasjonane basert på forbruket til kvar enkelt. Fordeling av kostnadar er stort sett det burettslag driv med.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

Jepp, skal man selge en leilighet risikerer man å tape store penger om borettslaget nekter lading. Færre potensielle kjøpere = lavere salgssum pga. færre budgivere. Allerede har vi et eksempel fra Trondheim da en kjøper trakk seg fra budrunde når det kom fram at borettslaget nektet å legge til rette for lading i garasjene. Kjøperen som trakk seg hadde budsjett på 300.000,- mer enn det leiligheten til slutt gikk for.

 

Det er direkte pinlig hvordan borettslag og andre byggherrer oppfører seg om dagen. De leser artikler i VG og tar beslutninger ut i fra der. Det er på tide det kommer tydelige retningslinjer fra rette instanser slik at det ikke foreligger noen tvil lengre.

På jobb får jeg ikke lade i garasjen pga "det unnviker fra brann reglene" eller noe slikt, men hvor i alle dager tar de dette fra?

Litt avhengig av hva som menes med "legge til rette for" så er det snakk om potensielt store kostnader og arbeider elektroteknisk sett. Skal borettslaget sørge for nok ledig kapasitet samt kursavganger (med jordfeilbryter type B) til samtlige leietakere? 10-15/16A kurs per stk. I blokker med flere etasjer blir det også en utfordring dersom det skal måles på hver forbruker, da nye krav krever at måler står i samme etasje som den enkelte leilighet. Da blir det potensielt lange strekk som igjen øker kostnad.

 

Det er jo absolutt ikke umulig, men hva er god nok tilrettelegging, for hvem og betalt av hvem?

 

Det jeg, høyst personlig, legger i dette er at borettslaget ikke stiller seg i veien for noen som ønsker å påkoste ladingen selv. Altså, at borettslaget jobber med beboeren for å finne ut hvordan en kan få til el-billading. Og ikke slik det er mange steder i dag, blånekt uten saklig begrunnelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Elbilpolitikken i Norge er et hån mot et stort flertall av folket. Bar noen få prosent av befolkningen har råd til en ekstra bil pga at nesten alle enslige eller familier også må ha en bil de kommer seg trygt frem med over alt.

Min fossilbil er nå døende, den vil bli byttet ut med en el-bil. Min eneste bil!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ja, men da er det en lokal måling på plassen, og ikke e-verksmåling (antar jeg). Og da blir det en intern avtale med borettslaget/sameiet igjen.

Nokon kan sikkert gjere dette vanvittig vanskeleg. I dette tilfellet er det avgrensa kor vanskeleg det er mogeleg å gjere det, sidan burettslaget ikkje har konsesjon til å selje straum. Målarane er sikkert ikkje godkjende for det heller. Dermed vert det ei enkel ordning der dei fordeler straumkostnadane på brukarane av ladestasjonane basert på forbruket til kvar enkelt. Fordeling av kostnadar er stort sett det burettslag driv med.

 

Er det egentlig komplisert og kostbart å  ha personlig måler på sin egen lader?

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men da er det en lokal måling på plassen, og ikke e-verksmåling (antar jeg). Og da blir det en intern avtale med borettslaget/sameiet igjen.

Nokon kan sikkert gjere dette vanvittig vanskeleg. I dette tilfellet er det avgrensa kor vanskeleg det er mogeleg å gjere det, sidan burettslaget ikkje har konsesjon til å selje straum. Målarane er sikkert ikkje godkjende for det heller. Dermed vert det ei enkel ordning der dei fordeler straumkostnadane på brukarane av ladestasjonane basert på forbruket til kvar enkelt. Fordeling av kostnadar er stort sett det burettslag driv med.

 

Er det egentlig komplisert og kostbart å  ha personlig måler på sin egen lader?

 

 

Nei, enkelt og relativt rimlig. Kan enkelt settes ved siden av sikringen

Lenke til kommentar

 

Ja, men da er det en lokal måling på plassen, og ikke e-verksmåling (antar jeg). Og da blir det en intern avtale med borettslaget/sameiet igjen.

Nokon kan sikkert gjere dette vanvittig vanskeleg. I dette tilfellet er det avgrensa kor vanskeleg det er mogeleg å gjere det, sidan burettslaget ikkje har konsesjon til å selje straum. Målarane er sikkert ikkje godkjende for det heller. Dermed vert det ei enkel ordning der dei fordeler straumkostnadane på brukarane av ladestasjonane basert på forbruket til kvar enkelt. Fordeling av kostnadar er stort sett det burettslag driv med.

Og der gjentar du egentlig bare mitt poeng.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å gjøre lading enkelt ;)

 

F.eks har vi et norsk selskap som heter Zaptec, de har utviklet en ladestasjon som inneholder både lastdeling, RFID tilgangskontroll og måling. Den er svært enkel å montere. Isteden for å trekke en kabel fra skap til hver ladeplass legger man ut en buss-kabel tilkoblet en passe stor kurs. Si at vi har en 3x63A 230V kurs, samme størrelse som inntaket på en normal bolig. Da trekkes det ut en PFXP 4G16 som legges fra skap og forbi hver plass som skal tilrettelegges for lading. Ved hver plass settes det opp en liten (og billig) koblingsboks.

 

På de plassene som skal ha ladestasjon settes det opp en Zaptec Smart ladestasjon som kobles til koblingsboksen. Denne snakker med alle andre Zaptec Smart på samme kursen og fordeler automatisk lasten over de 3 tilgjengelige fasene og sørger for at ingen faser overbelastes. Med en slik lastfordeling kan en 3x63A 230V kurs forsyne hele 18 plasser med lading. Når inntil 3 biler lader kan hver av de få 32A og så synker det gradvis ned til 6A på hver bil når alle 18 lader.

 

Lading startes og stoppes med beboerens personlige RFID-kort og forbrukt energi registreres i systemet. Man trenger altså ikke dedikerte plasser.

 

Hver beboer kan da betale f.eks 200,- pr. måned over husleien for å få tildelt RFID-kort og så tar man en avregning ved nyttår. Da kan man ta strømregningen for hele året og legge på 20% for dekning av borettslagets kostnader, denne fordeles da på de som har ladekort forholdsvis etter forbrukt energi.

 

20% ekstra bør være nok til å dekke kostnadene med administrasjon samt over tid nedbetale buss-kabelen og strøminntaket (som borettslaget nødvendigvis må påkoste i starten). Ladestasjonene bekostes av den enkelte beboer om plassene er faste, er de ikke faste må man ta et større påslag på strømkostnaden for også å dekke disse. Pris pr. ladestasjon er ca. 15.000,- og installasjonen koster nesten ingenting (50cm kabel og en halvtimes elektrikerjobb).

 

Men for å få til en slik løsning, som teknisk og økonomisk sett er den beste for alle parter, må styret faktisk tilrettelegge for dette. Det er ikke noe en enkelt beboer kan gjøre. Om hver enkelt beboer ordner sin løsning vil man fort få problemer med strømkapasiteten i bygget, siden det ikke er lastdeling mellom plassene.

 

Zaptec-løsningen støtter også 3-fase lading opp til 22kW om man har 400V inntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finnes ingen hurtigladere i nærheten av der jeg bor, nord for Trondheim.

Det finnes dog mange hurtigladere nord for Trondheim. Men der man bor har man sjelden bruk for en hurtiglader. Jeg har en Tesla-hurtiglader 18km fra hjemmeadressen min, den bruker jeg aldri. Hurtigladere har jeg typisk bruk for 10-20-30 mil hjemmefra eller mer, i nærområdet kjører jeg jo på strøm ladet hjemme i garasjen Hurtiglading er for langturer.

 

Sjeldent behov jeg også, men de få gangene det virkelig kniper skulle det gjerne vært mer utbredt her. F.eks i Steinkjer (er chademo og 32A der) og Namsos (kun 16A saktelading Schuko). Er et hav av elbiler som ferdes her, så er merkelig at det ikke har dukket opp flere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...