Baysto Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Vurderer nå en golf5, a3 i 1.9tdi, 2.0tdi eller BMW 118d(122) Rundt 2004-2006 modeller. Ser etter en bil til ca 60 000. I denne prisklassen ligger de da ute med litt høy km stand, rundt 200 000. Er egentlig en BMW gutt, da BMW tilbyr mye mer kjøreglede. Men liker interiør og utseende på a3 veldig godt. Golf synes jeg er litt kjedelig, men ganske lik a3 kvalitet til en lavere pris. Jeg kommer mest sannsynlig til å chippe uansett bil jeg ender opp med. Hvilke av disse er å anbefale? Hva slags type feil oppstår, og hva burde jeg se etter som er skiftet ut/fikset? Motor/girkasse etter såpass mange km? Hvilken av de vil tåler høy km? All hjelp er blir satt pris på Lenke til kommentar
Feh Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Har en Golf 5 selv, dog 1.6 bensin. Gått 185k km siden 2005. "Billig" vedlikehold ettersom det sjelden oppstår feil på den. Dyrt serviceintervall hvis du velger å følge det, og dyre reparasjoner når noe først ryker. Heldigvis har min sjelden gått i stykker, og jeg har hatt mulighet til å gjøre litt selv/få hjelp så det har vært overkommelig. Ellers er den dørgende kjedelig å kjøre, dog høvelig komfortabel på langtur. Både Golf og A3 har en haug av ting man bør være obs på ved bruktkjøp, men jeg har ikke oversikt. Skal oppgradere til "ny" bil selv ila sommeren (dog en generasjon nyere enn deg) og valget her faller nok etter all sansynlighet på en pent brukt bmw 116i (F20). Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Selv hadde jeg ikke turt å kjøpe noen av de, men det skal sies at jeg er i overkant skeptisk etter å overlest på Internett og sett endel skrekkeksempler selv på jobb (verksted). På 118d kan du risikere feil med dsc-pumpe, differensial, clutch/svinghjul, fjør foran (går inn i dekket), registerkjede og swirl flaps (n47 motor) osv. Golf 5 syns jeg støyer for mye inni og har inntrykk av at det er mye motorfeil, spesielt med 2,0tdi. I tillegg har man typiske vw-feil som hjullagre, låsekasser, vindusheiser, bremser bak, esp-pumpe, clutch/svinghjul, div.kjøling, egr, vindusvisker bak, fjører bak osv. De kan også ruste ganske friskt. (overalt). A3 blir mye av de samme men er en penere bil... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 I den prisklassen er det vrakvurdering hver gang noe stort går i stykker. 1.9 (VAG) literen er veldig driftssikker og drivstoffgjerrig. Sjekk Audien for rust, dårlige bremser, vannlekkasje, gåen toppakning, dårlig turbo, automatgir, lekkasje tannstang, klimaanlegg, Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 I den prisklassen er det vrakvurdering hver gang noe stort går i stykker. 1.9 (VAG) literen er veldig driftssikker og drivstoffgjerrig. Sjekk Audien for rust, dårlige bremser, vannlekkasje, gåen toppakning, dårlig turbo, automatgir, lekkasje tannstang, klimaanlegg, Enig. Kjøp deg en 1.9TDI så slipper du masse overaskelser. Det er ikke den sprekeste motoren, og heller ikke den svakeste. Ingenting er så trist og surt som følelsen av å ha en bil du ikke kan stole på. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Min 1.9 110 hk har gått 360'km. Alt som er byttet er turbo og toppakning. Ville kanskje sett etter en av de siste med common rail og 130 hk og mer dreiemoment. Men vil tro common rail dysene ikke er evigvarende. Hørt om mye lekkasjetull på Mercedes sine første common rail motorer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå