Gå til innhold

[Løst] Montere SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket kabinett har du?

En SSD monteres normalt i en 2,5" brankett vba 4 skruer. Evt kan du bare feste den med dobbelsidig tape hvor du vil ..

Strekk opp en SATA kabel fortrinnsvis til en Intel Sata 3 kontroller på hovedkortet ditt og strekk en SATA strøm fra PSU.

Hvilken windows bruker du? Enten kan du laste ned og kjøre via USB siden du har nøkkelen - eller du kan forsøke å klone den gamle harddisken din over på den nye SSD.

Lenke til kommentar

Hvilket kabinett har du?

En SSD monteres normalt i en 2,5" brankett vba 4 skruer. Evt kan du bare feste den med dobbelsidig tape hvor du vil ..

Strekk opp en SATA kabel fortrinnsvis til en Intel Sata 3 kontroller på hovedkortet ditt og strekk en SATA strøm fra PSU.

Hvilken windows bruker du? Enten kan du laste ned og kjøre via USB siden du har nøkkelen - eller du kan forsøke å klone den gamle harddisken din over på den nye SSD.

Corsair Carbide 200R. mATX, ATX, 2x USB 3.0. 

Bruker win 8. 

Er disse kablene i kabinettet mitt fra før? Beklager dumme spørsmål ! Står 6x SATA på PSU i beskrivelsen. 

Lenke til kommentar

Jamfør sidene til Corsair har du 4x 2,5" branketter. Ser ikke de store problemene her

http://www.corsair.com/en/carbide-series-200r-compact-atx-case

(3,5" og 2,5" branketter går gjerne om hverandre - altså at 3,5" støtter 2,5" også)

Du har vel en disk installert i dag, så ja da har du kabler. Disse kablene er like.

PSU har garantert flere SATA strøm ja - men om du har flere SATA signalkabler vet jeg jo ikke. Så hvis du har planer om å bruke både ny ssd og gammel hdd så må du sjekke om du har mer enn 1 sata signal kabel.

Windows 8.1 her

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8

Så lag deg en USB pinne du, ta backup at alt viktige greier og re-installer windows på SSD'n.

Du kan jo også oppgradere gratis til Win10. Ingen poeng i å bruke win7/8.1 lenger imo.

Edit:

Du skal vel i prinsippet kunne oppgradere direkte til win10 vba win7/8/8.1 key også nå

Men det har vært litt køddent til tider

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jamfør sidene til Corsair har du 4x 2,5" branketter. Ser ikke de store problemene her

http://www.corsair.com/en/carbide-series-200r-compact-atx-case

(3,5" og 2,5" branketter går gjerne om hverandre - altså at 3,5" støtter 2,5" også)

Du har vel en disk installert i dag, så ja da har du kabler. Disse kablene er like.

PSU har garantert flere SATA strøm ja - men om du har flere SATA signalkabler vet jeg jo ikke. Så hvis du har planer om å bruke både ny ssd og gammel hdd så må du sjekke om du har mer enn 1 sata signal kabel.

Windows 8.1 her

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8

Så lag deg en USB pinne du, ta backup at alt viktige greier og re-installer windows på SSD'n.

Du kan jo også oppgradere gratis til Win10. Ingen poeng i å bruke win7/8.1 lenger imo.

Edit:

Du skal vel i prinsippet kunne oppgradere direkte til win10 vba win7/8/8.1 key også nå

Men det har vært litt køddent til tider

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Tusen takk for hjelp! Ha en strålende dag. 

Lenke til kommentar

Husk også at om du har et litt eldre hovedkort (type 2-5 år gammelt) kommer noen av disse med både SATA 2- og 3-kontakter.

SATA 2 støtter 300 MB/s les/skriv, mens SATA 3 støtter 600 MB/s. De fleste SSDer på markedet i dag ligger rundt 500 MB/s. Du vil altså helst plugge SSDen inn i en SATA-port som støtter SSDens hastighet, men selv i en SATA 2-port vil det være en massiv oppgradering fra snurredisk, som typisk ikke klarer bedre enn 32 eller 64 MB/s.

Lenke til kommentar

En annen ting; hvis jeg vil bruke både SSD og HDD sammen (hvorfor ikke?) Hvordan sorterer jeg hva jeg skal ha hvor. Bør jeg slette alt på HDD og bruke SSD til OS og spill? Er det meningen at jeg skal installere windows på en USB-enhet og så overføre det til SSD? Har ikke peiling på det her. 

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er:

Sjekk aller først hvilken versjon av windows du har. Helt nøyaktig! Er det Win 8.1 standard eller Pro? Er det 64 bit?

- Lag USB pinnen vba microsoft sitt eget verktøy - som jeg allerede har lenket til. Det er ganske selvforklarende, men ellers finner du guider på hvordan bruke verktøyet. Jeg ville gått rett på Win10, prøv det du. Viktig at du velger rett win10 ift hvilken win7/8.1 du har.

- Slå av maskinen ..

- Koble så harddisken din fysisk ut av maskinen og legg den en trygg plass. Eller iallfall koble fra begge kablene hvis du ikke gidder skru den ut av maskinen

- Monter SSD og koble den til med begge kablene - en til PSU og en til rett port på HK

- Sett minnepinne i en USB 2 port

- Start maskinen og boot på minnepinnen. Du får google litt hvordan gjøre dette, eller få hjelp av noen. Du kan sansynligvis bare lese i manualen til hovedkortet ditt. Der står det nok om en knapp du kan trykke på (spam den) akkurat mens maskinen starter for å få opp boot meny. Det er litt forskjellig hvilken knapp dette er så sjekk hovedkortet ditt. Kan være F11 f.eks eller F2 eller Del osv ..

- Da booter du på Windows fra minnepinnen og installerer windows.

- Når du er helt ferdig (installer gjerne windows updates og drivere også) så slår du av maskinen igjen,

- Koble inn HDD på nytt. Sørg for at SSD er primær Boot device i BIOS og start windows. Vet du ikke hva BIOS er eller hvordan du sjekker primær boot device les i manualen til HK

- Inne i windows kopierer du alle filene (dokumenter, bilder osv) fra HDD til SSD. Når du er sikker på du har alle viktige filer så kan du formatere HDD slik at all den gamle rukla er vekk. Når jeg sier filer så mener jeg selvsagt alt ditt private stæsj. Programmer og spill kopierer du ikke, disse kan du installere på nytt. Ta viktige stand-alone filer som .jpg, .doc osv. (Du kan vel kopiere spill også egentlig, så du kan jo forsøke det)

Nå har du windows på SSD og en HDD klar for lagring. Flytt gjerne filene dine tilbake på HDD, slik at du frigjør plass på SSD til installasjoner og spill...

Er dette voldsomt for deg må du google og lese - eller få hjelp.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...