Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Overgrep i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Hei. For en stund siden hadde sønnen min vært i barnehagen (han er fire år), og da han kom hjem gikk han på toalettet. Han sa noe slikt til min kone: "Mamma, vil du putte tissetassen min i munnen?" Han gliste og lo litt da han sa det... Jeg var også på badet da han sa det, og vi reagerte begge to på måten han sa det på. Han hadde ikke sagt noe sånt før. Han tuller ofte med disse ordene, som f.eks. "tissetass", men vi lurer fælt på hvor han fikk idéen om å putte den i munnen på mammaen sin ifra... Kan dette være noe han har fått høre fra andre barn i barnehagen? Eller kan det være noe langt mer alvorlig, at noen i barnehagen (barn eller voksne) har gjort noe slikt med han eller et annet barn? Vi forsøkte å spørre han om hvorfor han sa det, og vi spurte han om noen i barnehagen hadde gjort sånn. Han sa nei til det... Vi tror han er ærlig, men barn kan vel også skjule ting. Hva tenker dere? Og finnes det noen krisetelefon eller liknende som vi kan kontakte anonymt for å høre hva som bør gjøres? Vi ønsker gjerne å tipse noen anonymt slik at de kan kontakte barnehagen og sjekke tilstandene der.

Anonymous poster hash: 08a4e...972
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo sånt som barn kan finne på å si, og siden overgrep heldigvis ikke er så vanlig, er det nok mest sannsynlig bare tullprat.

Men jeg skjønner at man kan bli bekymret, og det er nok verdt å snakke med en ekspert. Uten at jeg vet hvem det er best å ta kontakt med.

Lenke til kommentar

Denne posten kommer samme dag som nyheten om at en mann i 30-årene er siktet for overgrep på en 4-åring i en barnehage i Bergensområdet.

Det høres hysterisk ut, men som far til en 4-åring selv innser man at det er en stadig sykere verden vi befinner oss i.

Jeg våger påstanden om at det er bedre å varsle om mistanke en gang for mye enn for lite.

Dersom det utenkelige (som desverre ikke er så utenkelig likevel) har skjedd i dette tilfellet og guttungen gjengir noe han har hørt skje med et av de andre barna og trådstarters bekymringsmelding kan gjøre at en overgriper kan stoppes så er det verdt å si det til noen.

Jeg ville i det minste hørt med en av de ansatte i barnehagen, stille og diskret. Kanskje de til og med kan avkrefte det med at de også hører ungene tulle seg i mellom med slike uttrykk i lek i det daglige?

Lenke til kommentar

Unger har etter min erfaring en utrolig fantasi. Min niese fortalte barnehagetantene at hun hadde blitt tvingt til å sove ute på trappen en natt, noe som åpenbart aldri har skjedd. Hun fortalte flere fæle historier i barnehagen en periode som jeg ikke kommer på i farten, ren fantasi. Blir altså ikke overrasket om det er ren fantasi. Kan f.eks være at ett av barna har sett foreldrene sine gjøre det eller noe slikt uten at noe galt har skjedd, men sagt dette videre.

Etter mitt syn, ingen grunn til å slå på stortromma enda, men definitivt grunn til å finne ut av det. Man vet aldri.

Aner ikke hvordan man skal starte med noe slikt, men f.eks å starte med ta det opp med en leder i barnehagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville spurt i barnehagen. Kan jo være at han har gitt de ansatte bakoversveis ved å si det der og. Eller at flere av guttene har tulla med det. :) Uansett greit å ha en åpen dialog med barnehagen om sånt (og det meste annet). 

Dessverre er ikke overgrep så uvanelig som det antydes lenger opp her. Får håpe den han eventuelt lærte det av ikke blir utsatt for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...