Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg på en posting, her også må noen skrike ut hvis det er feil sted.

Mitt MSI 980 4gb gikk føyka i går sannsynligvis går det på garantien, men jeg vet ikke skal sende det tilbake til komplett så fort jeg får returnummer. Dette skjedde når jeg spilte Mad Max og etter noen dager med ymse feilsøkinger, begynte jeg å mistenke hardware. Ut ifra skjermbildene jeg sendte til komplett.no ble det konkludert med at GPU hadde gått føyka.

Spørsmålet er om det er et varmeproblem i kabinettet mitt?

Jeg har et Corsair Obsidian 700D hvor jeg har tatt ut vifta i bånd for og lage hull til pumpa slik at jeg sitter igjen med eksos vifta og viftene på radiatoren. Cpu’en er jo på en custom loop så den klarer seg, men jeg tenker på de andre enhetene om de rett og slett blir for varme? Grafikk kortet ligger rundt 70 C grader ved load og det burde vel være innenfor komfort sonen?

Jeg har billig og lett løsning i tankene det er å kutte hull i side panelet sette 230 vifte der som blåser direkte på komponentene? lyd kan bli et problem, men vifte styring på mitt hovedkort (ASUS Z170-DELUXE, Socket-1151) er veldig bra føler jeg.

Eller er jeg nødt til å sette en vannkjølings blokk på skjermkortet er det i så fall veldig vanskelig?

Legger ved bilde av loopen min og skjermdump fra Mad Max når skjermkortet gikk fyken

Takk og bukker for alle tips

post-242548-0-42590400-1460981002_thumb.jpg

post-242548-0-70783400-1460981054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70 grader ved load er kose temperatur for et skjermkort. Ut fra bildet ser det ut som VRAM har/holder på å ta kvelden. Det er sånt som skjer, ikke alle GTX580 kommer til å vare 5 år. Når du får 70 grader på GPU kjernen, så er det forøvrig en grei indikasjon på at ventilasjonen i kabinettet er god nok. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

70 grader ved load er kose temperatur for et skjermkort. Ut fra bildet ser det ut som VRAM har/holder på å ta kvelden. Det er sånt som skjer, ikke alle GTX580 kommer til å vare 5 år. Når du får 70 grader på GPU kjernen, så er det forøvrig en grei indikasjon på at ventilasjonen i kabinettet er god nok. :)

Endret av skjalg78
Lenke til kommentar

måtte sette inn det gamle siden msi 980 kortet gikk føyka og er på vei til komplett :(. Men jeg prøvde Mad Max i HD og det klarte seg forbausende bra:)

Lenke til kommentar

Nå ble det mange unødvendig poster her sorry, men jeg finner  ikke ut/om det er mulig å slette egne poster?

Over til mitt spørsmål; hvordan ser du at VRAM holder på å ta kvelden?

Lenke til kommentar

Jepp windows 10, men når jeg satte inn det gamle GeForce 580, funka alt som det skulle. Ikke i 4k og uten G-Sync:( men det funket. Jeg har lest mye drit om de nyeste Nivida driverene de siste dagene i min jakt på en LØSNING, kan drivere ødelegge skjermkort? Det virker som Mad Max sendte kortet over stupet. Etter det jeg har forstått er det et krevende spill. Det jeg lurer på nå er om jeg kan kjøre sli konfigurasjon? Vil det bli for varmt?

Lenke til kommentar

Du kan jo og bør måle temperaturen inne i kabinettet over tid , viser det seg at den bikker feks 30 - 40C så har du alt for dårlig luftflyt der inne og bør gjøre noe med det , er den rundt 20 ish til 30ish så er den helt grei.

På bildet ser jeg kun 2 vifter, har sidedøren også en vifte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo og bør måle temperaturen inne i kabinettet over tid , viser det seg at den bikker feks 30 - 40C så har du alt for dårlig luftflyt der inne og bør gjøre noe med det , er den rundt 20 ish til 30ish så er den helt grei.

På bildet ser jeg kun 2 vifter, har sidedøren også en vifte?

Ja, da blir det til det til at jeg borrer hull til 2 stk 120 mm vifter i sidepanelet, paralellt med skjermkortene. Jeg har fått sans for Noiseblocker vifter. Er dette lurt?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbake nytt skjermkort fra komplett også har jeg kjøpt et til, da ble det sli :) Jeg skal borre hull til to vifter i sidepanelet og håper på at det gir god luft gjennomstrømning. Kbabinettet mitt (Obsidian 700) fikk strålende kritikk når det kom, men i ettertid ser jeg at Crosair har plasert viftene noe merkelig :)

Tusen Takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Denne er ganske grei, 140mm : http://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans/nb-blacksilentfan-series/140x140x25mm.php

Denne hadde jeg trolig kjøpt selv : http://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans/nb-eloop-series/140x140x29mm.php , 900rpm og god luftflyt.

Legg merke til at disse viftene er store så du må lage en grei løsning for å få de på plass, alternativt kan du erstatte de viftene som allerede er på plass med vifter som flytter mer luft.

En opprydning i kabelrot og annet som hindrer luftflyt vil også hjelpe.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...