MrVilla Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Hei Er mulig jeg er i feil kategori, men isåfall så er det bare å flytte posten. Uansett så lurte jeg på om det er mulig å sjekke opp hvem som har brukt kortet til sønnen min? Han sier at han har mistet kortet, men det er tatt ut penger på det i ettertid fra minibank + at det er brukt på siba. Noen har altså hatt koden på dette. Han sier at det er kun han som vet koden, men det er jo mulig at noen venner kan ha sett den når han har vært på byen eller lignende. Mistenker litt at det kan være guttungen som spiller meg et puss, men det er liksom ikke likt ham. Han har penger og sier også nei til å få/låne penger når jeg spør ham. Sier at han klarer seg fint, og da er det litt merkelig at han skal drive på slik som dette. Jeg regner med at det er lite man kan gjøre med det som brukt på siba, men jeg ser at noen minibanker har kamera. Går det ann å kontakte bankene og be dem om å sjekke om dem har bilder av vedkommende?kanskje det er mulig å kjenne dem igjen? Nå er det over to uker siden kortet var brukt så vi er litt redd for at det er gått for lang tid. Noen som har vært oppe i lignende situasjon og klart å spore opp de skyldige? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Ta kontakt med banken, så de får sperret kortet med engang! Vet ikke om de kan ta kontakt med Siba for å sjekke hvor varen er blitt bestilt til. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Det ble sperret i går kveld. Var først i dag da han gikk inn på nettbanken at han oppdaget at penger var borte. regner med at vedkommende som har brukt det på siba neppe har lagt igjen noen adresse men bare betalt der og da uten å legge igjen noe navn. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Det kommer nok an på hva som er kjøpt, produkter med garanti ønsker de gjerne å notere navn og adresse ved kjøp av.. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Hmmmm....skal sjekke det opp, men har mine tvil om at dem faktisk oppgir sitt eget navn her når dem kjøper noe på et stjålet kort. Da har jeg langt mer tro på at vi kan finne ut hvem det er dersom dem tar bilder av dem som bruker minibanken. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 video opptak eller bilder er ikke tilgjengelig for dere uansett. Det er bare lov å bruke i en straffesak. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 video opptak eller bilder er ikke tilgjengelig for dere uansett. Det er bare lov å bruke i en straffesak. Men dersom vi anmelder det så kan vi vel få tilgang til dette? Ellers er det jo lite vits i å ta bilder av dem bruker minibankkort? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Politiet kan få tilgang til overvåkingsbilder, ikke dere. 3 Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Butikker har kun lov til å lagre opptak i 7 dager før det slettes, vet ikke om det samme gjelder banker/minibanker.Men ta med deg kontoutskrift med dato, sum og eventuelt tidspunkt til siba butikken, forklar saken også kan de sikkert gi deg en kopi av kvitteringen. Så kan du jo sjekke om dette er noe guttungen plutselig har fått eventuelt noen av "kompisene" Endret 18. april 2016 av Spectryx Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Du får hvertfall ikke se på noe video eller bilder for å identifisere gjerningsmennene selv. Det har kun politiet lov til. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Ikke engang hvis politiet ikke gjenkjemnner gjerningsmannen, men det er høy sannsynlighet for at offeret kjenner tyven? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Han mente at det var kun politiet som kunne få videoen fra butikken. Dette må for øvrig skje innen 7 dager, for da skal opptaket slettes av personvernshensyn. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Rart. Når jeg spurte en butikk for noen år tilbake i tid fikk jeg se overvåkningskameraene for 1 time tilbake da sykkelen min ble stjelt utenfor. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Det har neppe betjeningen lov til, men de lot deg se opptaket likevel pga. manglende opplæring i lovverk. De skal såvidt jeg skjønner kun vise opptakene til Onkel Blå. Endret 18. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Woff Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Banker har tillatelse til og lagrer opptak fra kameraene sine i 90 dager og eventuelle bevis går selvsagt til politiet ved en anmeldelse. At du kan få se opptak fra butikker er jo litt opp til de som har ansvaret, vanligvis er de fleste reale og hjelper til ved sånne tilfeller. Hvis ikke så gir de som regel nødvendige opptak til politiet hvis du anmelder saken. (Har jobbet med kameraovervåking i nesten 20 år..) Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Sent svar, men takker for all informasjon. Vi anmeldte dette men ut fra erfaring så virket det ikke som at dem kommer til å hive seg i bilen med fulle blålys for å sjekke ut saken. Jeg anmeldte noen lignende for en del år tilbake og da fikk jeg bare beskjed et par uker etterpå at saken var henlagt på grunn av manglende ressurser.... Vi får se. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Ja. ca 2700 til sammen Lenke til kommentar
simpl Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 (endret) Har du meldt ifra om dette til din bank? Det er mulig du kan få pengene erstattet.. kjenner en som nylig ble utsatt for kortsvindel (da over nett) som fylte ut et skjema hos banken og anmeldte saken. H*n fikk pengene tilbake på konto etter ei drøy uke. Det var da også snakk om betydelig beløp (ca. 10 tusen). Endret 21. april 2016 av simpl Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 22. april 2016 Forfatter Del Skrevet 22. april 2016 Det ordnet seg. For å gjøre en lang historie kort så var det broren til en kamerat som hadde gjort det. Han tilsto da han plutselig ikke kunne forklare ny mobil:-/ Han hadde sett når sønnen min tastet inn koden en gang. Vi kontaktet foreldrene da broren ikke er myndig lenger og dem har erstattet pengene. Vi trakk tilbake anmeldelsen da det virket som at han ville få mer enn nok straff av foreldrene ved å jobbe inn det tapte. Han måtte også møte opp og be pent om unnskyldning. Får håpe at det virker nok til at han ikke gjør noe lignende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå