Gå til innhold

Ekstrakostnader hos frisør. Vanlig eller ei?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er sjeldent hos frisør for å klippe og stripe håret. Det har vel skjedd totalt 3 ganger i mitt liv så langt.

 

Jeg skal i bryllup om under en måned, så derfor bestilte jeg meg en time, slik at jeg ikke ser ut som et lykketroll på bildene. Jeg syns frisør-timer er fryktelig dyrt, spesielt med tanke på at jeg har veldig tynt, fint hår og at man dermed ikke bruker like lang tid på å klippe og style det - i tillegg til at det ikke blir brukt så mye blekningsmiddel.

 

Jeg ble ikke fornøyd med foliestripene, de synes nesten ikke, og har derfor planer om å klage. Jeg sjekket derfor i går kvitteringen og så at det hadde kommet ekstrakostnader på hele behandlingen som omfattet "grov tørk" til 115,- og "balsam" til 30,-. Jeg ble ikke spurt på forhånd om jeg ville ha dette.

 

Er det vanlig å ta ekstra betalt for slike behandlinger? Det er jo ikke mulig å se om stripene blir bra når håret er vått, og er ikke balsam noe som hører til når man faktisk betaler for å stripe håret?

 

Det skal sant sies at det var kanskje ikke så dyrt i utgangspunktet å klippe og stripe seg der; 440,- for klipp og 750,- for striper (1335,- totalt), men jeg har som sagt tynt hår. Når jeg var der sist var jeg hos en annen frisør på salongen, og da betalte jeg rett under 1200,- kroner. Dette er vel kanskje litt over ett år siden. Da fikk jeg balsam og føning inkludert i prisen, og da med ordentlig føning.

 

Noen som kjenner til om slike ekstrakostnader er vanlig eller ei? Jeg syns det er frekt å legge til ekstra i prisen når jeg kun ba om klipp og strip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde ikke overrasket meg om dette er vanlig. Bilmekanikere og dekkmontører tar seg tydeligvis betalt for "verktøy".

Nå kjenner jeg ikke til priser hos verksted, men det er jo ganske merkelig å skulle betale ekstra for verktøy, når man bestiller og betaler for en tjeneste som trenger verktøy. Det henger jo sammen.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkelig, men etablert praksis. Du finner den samme praksisen hos håndverkere der elektrikere/rørleggere er eksperter på å legge på "diverse" til prisen. Tannlegene tar jo også ekstra betalt for hygieneprodukter ++ som man skulle tro "henger sammen" som du sier.

 

Det er ikke noe som er gratis her i verden, så det er bare å betale.

 

Også er det opp til oss forbrukere å være mer påpasselig med å kreve fastpris o.l. og sørge for at forbrukerkjøpsloven følges.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkelig, men etablert praksis. Du finner den samme praksisen hos håndverkere der elektrikere/rørleggere er eksperter på å legge på "diverse" til prisen. Tannlegene tar jo også ekstra betalt for hygieneprodukter ++ som man skulle tro "henger sammen" som du sier.

 

Det er ikke noe som er gratis her i verden, så det er bare å betale.

 

Også er det opp til oss forbrukere å være mer påpasselig med å kreve fastpris o.l. og sørge for at forbrukerkjøpsloven følges.

 

Jeg er ikke kjent med at det er en etablert praksis, da dette er noe jeg aldri har vært borti før (hos frisør). Hvordan skal jeg / frisøren vite at han/hun har gjort en god jobb hvis jeg går fra salongen med tørt og sjuskete hår? For meg er det ikke i utgangspunktet noe problem å betale for slike ekstratjenester, såfremt jeg blir opplyst om det. Jeg ba om en klipp og striping; ikke noe mer. Det ble heller ikke spurt om noe mens jeg satt i stolen. Det er også noe som heter service.

 

Jeg har kontaktet frisøren ang. de ikke-merkbare stripene og har fått time på tirsdag om en uke, men får se hvordan det går. Han virket ikke videre begeistret for å måtte rette opp i arbeidet. Blir nok ikke å dra dit neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...