Gå til innhold

Dårlig fargeovergang på skjerm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vedlagt et bilde av login-skjermen (Windows 10) som viser problemet jeg har med skjermen min. Som dere ser på bildet kan man på en måte se overgangen mellom nyansene av blåfargen og dette er veldig irriterende når jeg skal redigere bilder og spesielt nordlys. Man kan på en måte se pikslene, de forskjellige nyansene glir ikke over i hverandre slik de skulle gjort. Er det noe jeg kan gjøre i skjerminnstillingene for å fikse dette eller er det noe gale med skjermen min? Jeg har kjørt kalibreringen av farger på skjermen også uten at det hjalp. Skjermen er en BenQ 24" LED *GL2450HE.

post-148228-0-49141900-1460923278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett dette bildet på andre skjermer, men mange bilder jeg har tatt viser slike "pikselforstyrrelser" i overgangen mellom fargenyanser og når jeg ser på det samme bildet på andre PCer/nettbrett/tlfer, vises denne "forstyrrelsen" ikke. Skjermen er stilt inn på 32-bit fargedybde, og jeg har ikke noe dedikert grafikkort. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt et bilde av logon-skjermen på to forskjellige skjermer. Bildet er det samme på begge skjermer og det til venstre er den nye skjermen og den til høyre er den gamle skjermen. Det er tydelig at skjermen til høyre ikke viser disse feilene som det til venstre gjør og skjermen til høyre er nesten 10 år gammel. Siden jeg klarer å se forskjell på det samme bildet på to forskjellige skjermer, synes jeg det er rimelig å anta at det ikke er bildet det er noe gale med. 

Jeg googlet artifacts og det ser ut som det er det jeg sliter med. Jeg leser at det er ofte i forbindelse med JPEG-komprimering, men da skulle vedlagt bilde vist det samme på begge skjermene. Noe annet jeg kan informerere om er at hvis jeg zoomer inn på "artifactene", forsvinner de. Da er overgangen mellom nyansene slik det skal være.

post-148228-0-89079600-1461088956_thumb.jpg

Endret av thomastheman
Lenke til kommentar
Jeg har kjørt kalibreringen av farger på skjermen også uten at det hjalp

På selve skjermen (fysisk) eller i Windows?

Prøv om du (på selve skjermen) kan velge "standard" eller "srgb". Nullstill alt du kan av kalibreringer.

Det kan dessverre være at skjermen rett og slett er ræva, men det er rart.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt denne fargekalibreringen i Windows, men denne inkluderte litt justeringer på selve skjermen også. Innstillingene på selve skjermen sto på "standard" og jeg prøvde "sRGB", men dette gjorde det bare enda verre.

Skjermen er nok ikke en bra skjerm, den kostet bare 1195kr, men andre skjermen jeg har der problemet ikke eksisterer kostet 995kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...