Redaksjonen. Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Enkel elektrifisering med lav spenning lar fossilbilene holde tritt med utslippskravene.48 volt i batteriet skal gi fossilbilene bedre ytelse og mindre CO2-utslipp 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) disse systemene er skreddersydd utslippskravreglene. ""normalt bilbruk" tilsier at 90% av bilbruk er turer på 15-30min med lav hastighet" f.eks.... hvis man putter et slikt "mild hybrid" system inn i den modellen så vil det redusere utslipp drastisk, men sannheten er at det ikke er tilfelle. Bilbruk er mer komplekst og man kan ikke anta at hybrideiere plugger bila i ladern HVER gang dem står stille osv..... F.eks lexus hybridbiler er oppgitt med så lavt som 0.2 L/min forbruk innenfor "normal bilbruk", men en undersøkelse av faktisk forbruk blant eiere viser at snittet ligger langt over selv biler med små effektive bensin og dieselmotorer, enkelte hybrider ligger i snitt 3 ganger høyere enn hva databladet til bilen viser. Slik kan produsentene slippe unna med ekstremt lavt forbruk på papiret men en helt annen virkelighet. Feilen ligger hos myndighetene som har definert bilbruk en gang på 70-tallet og setter denne modellen som et slags designkriterie.... flaut Endret 17. april 2016 av guest_anon 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Egil Hjelmeland Skrevet 17. april 2016 Populært innlegg Del Skrevet 17. april 2016 Snakk om å slepe føttene etter seg. Det jeg hadde forventet av kommende hybridbiler at de konstrueres som el-bil, men har en liten besinmotror som rekkeviddeforlenger. 10 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Dette høres ut som om dagens bilfabrikanter er desperate etter å beholde dagens design (med stor og komplisert forbrenningsmotor) ved å legge til en liten elektrisk hjelpemotor. Hvis man skal ha en 30 kW elektrisk hjelpemotor så vil denne trekke opp til 600A strøm fra et 48V batteri, det er heftig belastning. Forøvrig er det interessante ideer, men slike ideer kommer tydeligvis ikke før man presser bilfabrikantene. Det viktigste USA og EU kan gjøre i dag er å lage realistiske testkrav som gjør det vanskeligere for produsentene å jukse og optimalisere for urealistiske testkriterier. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her. Haha. Den er bare annonsert. Skjønner ikke hvorfor folk har sånn troen på dette? Se på selskapets historie rundt det de har levert og se om de har holdt leveringstidspunkt og priser, samt kvalitet. Tviler på at det kommer en eneste TM3 før 2019 hit til landet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her. Haha. Den er bare annonsert. Skjønner ikke hvorfor folk har sånn troen på dette? Se på selskapets historie rundt det de har levert og se om de har holdt leveringstidspunkt og priser, samt kvalitet. Tviler på at det kommer en eneste TM3 før 2019 hit til landet. Selskapet sin historie viser at de blir stadig bedre på det de holder på med. Ikke bare litt bedre, men mye bedre, og det på kort tid. Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her.Haha. Den er bare annonsert. Skjønner ikke hvorfor folk har sånn troen på dette? Se på selskapets historie rundt det de har levert og se om de har holdt leveringstidspunkt og priser, samt kvalitet. Tviler på at det kommer en eneste TM3 før 2019 hit til landet. Det er for håpentligvis ingen som tror at det kommer en TM3 til Norge før 2019 heller. De første bilene vil bli levert sent 2018, først på vestkysten av USA også østover. Legger og til at 400 000 personer har bestilt TM3 allerde... Bare sier det 400k ! Selvfølgelig blir det kø og ventetid, men det viser bare at folk vil ha en ElBil med minst 350km rekkevidde som ikke ser ut som en matboks til en "rimelig" penge 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her. Haha. Den er bare annonsert. Skjønner ikke hvorfor folk har sånn troen på dette? Se på selskapets historie rundt det de har levert og se om de har holdt leveringstidspunkt og priser, samt kvalitet. Tviler på at det kommer en eneste TM3 før 2019 hit til landet. Selskapet sin historie viser at de blir stadig bedre på det de holder på med. Ikke bare litt bedre, men mye bedre, og det på kort tid. TM3 blir briste eller bære for selskapet. Historien har vist at rask vekst er den sikre død for de fleste selskaper. Jeg gidder ikke å vente 4 år på en bil som bestilles nå, ei heller være testkanin for alt mulig av rare påfunn og oppfinnelser. Alt mulig dritt som går istykker skal de ha på bilene, kunne heller brydd seg om kvalitetskontroll og solide, enkle løsinger. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 For lite, for sent. Tesla sin Model 3 er snart her. Haha. Den er bare annonsert. Skjønner ikke hvorfor folk har sånn troen på dette? Se på selskapets historie rundt det de har levert og se om de har holdt leveringstidspunkt og priser, samt kvalitet. Tviler på at det kommer en eneste TM3 før 2019 hit til landet. I følge all logikk skulle ikke nye bilfabrikanter kunne dukke opp og selge så godt som Tesla gjør, men det er slik som skjer når ny teknologi revolusjonerer gamle markeder (digitalkamera - Kodak, mobiltelefon - Nokia). Jeg håper at de gamle bilfabrikantene våkner og gir Tesla seriøs konkurranse snart. 3 Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Tesla har jo vel og bare såvidt startet oppturen, de 3 siste månedene ifjor produserte de mer enn alle årene før tilsammen. Model 3 er den som virkelig vil snu bilverden oppned. Om bare litt av forhåndssalget går gjennom er den allerede historisk. Ingen av de nye gigafactoryene har nærmet seg maks kapasitet. 1 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Tipper de som har betalt 10000 kroner i forskudd får lite høy i hatten når avgiftene på elbilene justeres for å være mer i takt med resten av bilparken. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Tipper de som har betalt 10000 kroner i forskudd får lite høy i hatten når avgiftene på elbilene justeres for å være mer i takt med resten av bilparken. Når resten av bilparken òg er elektrisk, meinar du? Avgiftsfritaket står fast i mange år framover. Ingen parti har høgare avgifter på elektriske bilar på programmet, sjølv ikkje parti som til vanleg ynskjer seg høgare avgifter på alt mogeleg. Det er heller ikkje snakk om å kutte ut avgiftene på bensin eller diesel. Det er snakk om å erstatte mva-fritaket med eit tilskot som tilsvarer mva-fritaket, men det har ingen effekt på prisen. Kanskje det vert ei endring frå 2024, men då reknar eg med dei fleste som har betalt forskot no har fått levert bilen for lenge sidan. 2 Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Bilindustrien optimaliserer utslippene for å få lavest mulig utslipp på EU sin standard test. I virkeligheten har utslippene og forbruket gått marginalt ned i de siste årene, kun spill for galleriet. Vennligst se denne linken http://energiogklima.no/blogg/einar-wilhelmsen/elbiler-kutter-utslipp-i-virkeligheten-fossilbiler-i-teorien/ 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Sol og vind gir oss energi kontinuerlig. Det er bare spørsmål om å fange den; hvor penge-effektiv (t) den (t) er er nesten uinteressant, og kun et merkantilt ( konstruet system-spørsmål. Det viktige er hvor lite lokal forurensning det gir, og eventuelt hvor mye CO2 (plantenæring) det avgir. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 I følge all logikk skulle ikke nye bilfabrikanter kunne dukke opp og selge så godt som Tesla gjør, men det er slik som skjer når ny teknologi revolusjonerer gamle markeder (digitalkamera - Kodak, mobiltelefon - Nokia). Jeg håper at de gamle bilfabrikantene våkner og gir Tesla seriøs konkurranse snart. Salget av TMS på verdensbasis er totalt bare som en mygg å regne, knapt et punktum i regnskapet. Se hvilke biler den konkurrerer mot så ser du at den mangler en del på ganske mange ting. TMS er en unik ELbil. Som bil, not so much. Prisen den har gjør den også stadig mindre aktuell for de fleste, men entusiaster vil jo alltid finnes som tråler rundt på hele interweben og forkynner om denne bilens fortreffelighet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Salget av TMS på verdensbasis er totalt bare som en mygg å regne, knapt et punktum i regnskapet. Å, det er då ikkje so mange modellar frå små produsentar som sel 400000 bilar i veka. Se hvilke biler den konkurrerer mot så ser du at den mangler en del på ganske mange ting. Kva er det Tesla Model 3 manglar som andre bilar i same prisklasse har? Tesla Model 3 har ganske mykje som bilar i same prisklasse *ikkje* har. Autopilot, til dømes. 0-100 på under 6 sekund er det heller ikkje mange andre bilar i den prisklassen som kan skilte med. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Salget av TMS på verdensbasis er totalt bare som en mygg å regne, knapt et punktum i regnskapet. Å, det er då ikkje so mange modellar frå små produsentar som sel 400000 bilar i veka.Ah, såg ikkje før no at du meitne Model S. Det kan lett tilbakevisast. Tesla Model S sel betre enn både BMW 7-serie og Audi A8, og ligg rett bak Mercedes S-serie i Europa. Nettopp i det segmentet dei har retta seg inn mot. Tesla er ingen mygg lenger, og ser ut til å gjere det minst like bra når dei no satsar på segmentet under. http://www.bmwblog.com/2015/10/19/tesla-model-s-passes-bmw-audi-getting-close-to-mercedes-in-europe/ Om du les Tesla-forum på kontinentet, ser du at det typisk er slike bilar nye kjøparar av Tesla Model S har frå før, og dei er som regel veldig nøgde med skiftet. Spesielt med akselerasjon, køyreeigenskapar og autopilot. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 En "fossilbil" er et hinsides upresist uttrykk å bruke. Samme bilen og drivverket kan brukes på biodiesel, ethanol og andre former for fornybare drivstoffkilder. Og her går du rett fra "fossilbil" til en uspesifisert bil med forbrenningsmotor. Det har altså ingenting med fossile drivstoffkilder å gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 'Fossilbil' er presist nok i massevis. Alle unntatt de største kverulantene skjønner hva som menes.. Fra en 'teknisk' synsvinkel kan man innvende at drivstoffet ikke *må* komme fra en fossil kilde men i praksis gjør det jo nettopp det. Dessuten er det *ingen* praktiske muligheter for at ikke-fossile drivstoff kan bli noe mer et nisjeprodukt, til det er energi-innholdet i olje for høyt og tilgjengelig jordbruksareal for lavt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå