Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få Blod og andre labtester

Emigrert

Anbefalte innlegg

Jeg er litt biohacker, og vill prøve å få gjort maksimum med blog og andre lab-tester gjennom helsevesenet.

Hvordan går jeg fram?  

Hvor mye sparer jeg I forhold til å betale selv?

Er det ting som deter bedre å ordne selv?

Har ikke brukt helsevesenet på mange år.

Jeg antar jeg må til lege først --- må det være fastlege?

Hva bør jeg si?  Kan prøvene tas på de fleste legekontor, eller må jeg til sykehus?
Hvordan kan jeg hvite hvilke tester som kan taes ett sted?

Dette er for viktige helseparametre, allergi og matvara-intolerance.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er standard prosedyre å opplyse om resultatene for blodprøvetestene for blodgivere.
Testene for dette er dyre nok og ikke noe man skal utnytte dette. Aller helst burde testene de gjør være enda grundigere for å utelukke farlig blod og om systemet misbrukes blir dette enda mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar

En norsk offentlig lege vil ikke rekvirere en haug med tester uten god grunn, og når man tar slike får man gjerne ikke tilbakemelding hvis det ikke er noe galt. Du må nok ta dette privat.

Jeg har joe en del problemer.  Hva er det stort sett som blir for dyrt?

Lenke til kommentar

Hvis du har en del problemer, så bør du rådføre seg hos legen, og la legen vurdere hvilke undersøkelser som skal gjøres. Overlat dette til fagmannen. Noen blodprøver er svært dyre, og man kan ikke teste seg for alt uten hensikt, da ville de som jobber på laboratoriet fått magesår av stress hele gjengen.

Når du sier "en del problemer", antar jeg det er mer omfattende enn hva en blodprøve kan gi svar på. Det finnes en rekke undersøkelser som kan gjøres som ikke er blodprøve.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er standard prosedyre å opplyse om resultatene for blodprøvetestene for blodgivere.

Testene for dette er dyre nok og ikke noe man skal utnytte dette. Aller helst burde testene de gjør være enda grundigere for å utelukke farlig blod og om systemet misbrukes blir dette enda mindre sannsynlig.

Joda, dersom man ønsker å vite resultatene så får man det. Hver gang. 

Misbruke systemet? å gi blod er ekstremt viktig for å redde liv. Om en person velger å gi blod for å redde liv eller for å overvåke sin egen helse så spiller det ingen rolle, blodet er gitt og det kan redde din datters liv i morgen. 

Lenke til kommentar

Det er jo ganske mye som er relatert til betennelse, hjerte/kar (Generell helse, "biohacking" i op), og det er jo grunn til å sjekke ganske mye når man er så gammel som meg.

Jeg har høysnue og en del hudproblemer, så de er naturlig å sjekke allergi.  Jeg tror også det er naturlig å sjekke matvareinntolerense.

Ikke alskens sykdommer (Og jeg antar det man sjekker hos blodgivere, kanskje ikke er så relevant for meg - hepatitt for eksempel).

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Det er jo ganske mye som er relatert til betennelse, hjerte/kar (Generell helse, "biohacking" i op), og det er jo grunn til å sjekke ganske mye når man er så gammel som meg.

Jeg har høysnue og en del hudproblemer, så de er naturlig å sjekke allergi.  Jeg tror også det er naturlig å sjekke matvareinntolerense.

Ikke alskens sykdommer (Og jeg antar det man sjekker hos blodgivere, kanskje ikke er så relevant for meg - hepatitt for eksempel).

biohacking? kvasikunnskap pga manglende utdannelse?

- Alder er ingen grunn til å sjekke blodet ofte, kanskje for testosteron når man når en viss alder. 

- Høysnue - Ingen grunn til å sjekke blodet. Allergi er en godt dokumentert mekanisme som er stabil over tid. 

- Hudproblemer - Eksem? kviser? klam hud? ingen av grunnene rettferdiggjør noen form for sjekk av blod. 

- Matvareinntoleranse - Ja, kan sjekkes til dels på blodprøve men med mindre du opplever symptomer og eller reagerer på enkelte typer mat er det ingen grunn til å kartlegge. 

Blodet skal du ikke bekymre deg sånn for. Slutt å tilegn deg kvasikunnskap fra folk som ikke har formell utdannelse, det er så flaut å bevitne slike fora. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men den statistisk lureste sjekken du kan ta er å la legen putte to fingre opp i rasshølet ditt og la dama di leke med ballene dine og sjekke for uregelmessigheter. Da lever du kanskje lengre. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...