Gå til innhold

Studere eller jobbe i utlandet?

Laserflip

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter til Oslo nå i sommer, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre - noe jeg har vært lenge. Jeg har mange interesser men vet ikke hva jeg skal utdanne meg til og jobbe med. Har vært stuck i flere år og prøvd en del ting som ikke funket. Jeg har søkt meg inn på samordna opptak i år slik at jeg har mulighet til å studere i Oslo, men hovedmålet mitt de kommende månedene er å legge en plan for framtiden. Noe jeg tenker mye på nå er å reise utenlands og oppleve ting, siden jeg ikke har noe som "binder" meg til å bo i Norge lenger.

Så jeg poster her i håp om litt hjelp og motivasjon, og info, slik at jeg er forberedt på hva som skal til for å realisere denne drømmen.

Jeg har ingen fullført utdannelse utenom VGS, jeg har en del jobberfaring men langt ifra noen imponerende CV, så jeg tenker at å reise utenlands for å jobbe er urealistisk per i dag?

Det er mange ting jeg kunne tenke meg å studere, men hva skal til for å kunne ta et studie i utlandet? Er det først og fremst lånekassen som finansierer utenlandsstudier? I så fall er jeg nødt til å ta noen eksamener i Oslo før jeg er kvalifisiert. Jeg kommer til å søke jobber og begynne å spare opp penger når jeg kommer til Oslo, men ser for meg at å kunne finansiere et utenlandsstudie helt på egenhånd ikke er realistisk.

Håper noen kan hjelpe meg litt med å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange ting jeg kunne tenke meg å studere, men hva skal til for å kunne ta et studie i utlandet?

1. Få plass på universitet

2. Få tak i penger for å betale kostnaden (Lånekassen)

Er det først og fremst lånekassen som finansierer utenlandsstudier?

Ja, noe som innebærer at du blir begrenset til visse studier/studiesteder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...