Morgens Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Elektriker skal gjøre dette, men jeg lurer litt på reglene for skjult opplegg osv. Ny bolig, gipsvegger med skjult anlegg. På alle rom er det en lysbryter ved døren, helt normalt. Etter noen års bruk angrer vi på at det ikke ble lagt opp flere stikkontakter. Dermed tenkte jeg at elektrikeren kan strekke en kabel fra lysbryteren og ned til gulvet hvor han feller inn en kontakt. La strømmen henge løst innvendig - merket i sikringsskapet. Slik ville jeg gjort det - enkelt og greit. Hvordan blir dette i virkeligheten? Må kabel legges utvendig i skinne og det hele blir seende stygt ut? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Det bør gå helt fint, men kommer også an på om det er både L og N leder i bryteren, noe det veldig ofte ikke er. I såfall må han også trekke en til leder ned til bryteren fra en annen boks i rommet, noe som burde gå greit også. Om han klarer å legge rør mellom boksene bruker han bare vanlig PN, men det går sannsynligvis raskere og bare legge en PFXP inni veggen ned til stikken. Endret 17. april 2016 av Revolution 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 PFXP i vegg er ikke lenger lov, alt skjult anlegg skal ha rør og være lagt opp til å kunne trekkes om. Men ja, ser ikke noen store utfordringer her egentlig med å få en føring ned fra bryter skjult i veggen. Dersom det er en vanlig veggboks bak bryteren (noe jeg vil tro det er) så er det ikke sikkert denne lar seg bruke med letthet, Men det er mye man får til med litt kreativitet. Neste punkt er jo om det er to faser (eller fase og nøytral) i bryteren til å koble seg på. Dersom det ikke er det så må det trekkes inn en ekstra leder for å få denne frem, det avhenger av hvordan opplegget er originalt. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Kan ikke pfxp unntaksvis legges direkte i vegg? Har du begge faser i boksen, er det bare å bore inn multiboks under bryterboks, legge pfxp, strekkavlaste i begge ender og montere stikkontakt. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Kan ikke pfxp unntaksvis legges direkte i vegg? Nei. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Er dette norm-"regler"? I så fall kan de fravikes hvis det er mindre oppgradering av en bygning fra f.eks NEK2006. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Takk for svar. L, N, PXPP og PN - sier meg lite. Men jeg tolker dere slik at dette er hverdagskost. Da kan jeg begynne å glede meg. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Takk for svar. L, N, PXPP og PN - sier meg lite. Men jeg tolker dere slik at dette er hverdagskost. Da kan jeg begynne å glede meg. Ta kontakt med din lokale elektriker for en hyggelig befaring Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Kan ikke pfxp unntaksvis legges direkte i vegg? Nei. Sjekket ut en kabelprodusent sin info om kabelen, og den sier: BESKRIVELSE Dobbeltisolert installasjonskabel for fast opplegg. Velegnet for bruk på kabelbroer eller inntrekking i kanaler og rør. Kan også forlegges direkte i isolert vegg uten ekstra beskyttelse. Tillatt for innen- og utendørs bruk, men kabelen anbefales ikke forlagt i bakken (i rør) eller direkte i jord. Ytre kappe av UV-resistent PVC. Så med mindre du har dokumentasjon for din påstand som sier at dette er ulovlig, anser jeg dette som en godkjent måte å unntaksvis legge kabel i vegg på. Kilde Edit: Og forøvrig, så er det ingen problem å trekke om en PFXP som går fra bryterpanel på ~100cm over gulv, til veggboks montert på samme stender ~15cm over gulv. Endret 17. april 2016 av Minus Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Den gang det var lov med rørløse anlegg skulle det være beskyttet mot gjennomspiring også og det var også viktig med strekkavlastning i begge ender av hver boks, noe det er om man fortsatt skal bruke PFXP unntaksvis. Endret 17. april 2016 av perpyro Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Kan ikke pfxp unntaksvis legges direkte i vegg?Nei. Sjekket ut en kabelprodusent sin info om kabelen, og den sier: BESKRIVELSE Dobbeltisolert installasjonskabel for fast opplegg. Velegnet for bruk på kabelbroer eller inntrekking i kanaler og rør. Kan også forlegges direkte i isolert vegg uten ekstra beskyttelse. Tillatt for innen- og utendørs bruk, men kabelen anbefales ikke forlagt i bakken (i rør) eller direkte i jord. Ytre kappe av UV-resistent PVC. Så med mindre du har dokumentasjon for din påstand som sier at dette er ulovlig, anser jeg dette som en godkjent måte å unntaksvis legge kabel i vegg på. Kilde Edit: Og forøvrig, så er det ingen problem å trekke om en PFXP som går fra bryterpanel på ~100cm over gulv, til veggboks montert på samme stender ~15cm over gulv. Viser til perpyro sitt innlegg. Veggen må da være utført slik at man ikke kan punktere denne og treffe kabelen som ligger inni veggen da den ikke har noen form for beskyttelse foruten sin PVC kappe. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Siden du skriver 'må', og ikke 'bør', ser jeg gjerne at du kommer med kilder. PFXP kan f.eks pusses inn i mur, legges direkte i vegg osv, ingen plasser har jeg mest at den må beskyttes mot gjennomspikring. Den oppfyller krav til dobbelisolering like godt som PN i rør. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Den gangen rørløse anlegg var lov å legge da var det et systemkrav for systemet med bokser og annet som hørte med at det skulle være beskyttelse mot gjennomspikring. Kravet i dag er at det skal være mulig å trekke om et anlegg og beskyttelse mot gjennomspikring er borte ettersom rørløse anlegg blei slått i hjel av definisjonen unntaksvis. I gamle dager fikk man ikke engang lov til å trekke inn ledninger i røranleggene før snekkerne var ferdig på grunn av faren for gjennomspikring. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Hvor i NEK400 står dette? Eller FEL? ... Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Kan du greie litt ut om 'rørløse' anlegg? Min erfaring er skjultanlegg med rør, og åpenanlegg med kabel. Jeg har aldri vært borti 'rørløse' anlegg. Hvilken yrkesbakgrunn har du? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Om det er meg du spør så er jeg elektriker som gikk opp til fagprøve da FEB 91 gjaldt. Før det jobba jeg hos elektrogrosist og det eneste jeg har vært borti rørløse anlegg var mens jeg jobba hos elektrogrossist og da i forbindelse med levering av utstyr til slike anlegg. Har aldri montert sånne selv og heldigvis sluppet å trekke om slike anlegg. Metoden var å bruke en egen stenderfres og frese spor for kabel og banke inn spikerbeskyttelse over kabelen. Spikerbeskyttelsen var stålbraketter som passet i sporene som stenderfresen laget. Videre måtte det brukes strekkavlasting i alle bokser. Intensjonen var at det skulle gå å trekke om slike anlegg men om det går i praksis vet jeg ikke. Forskriftene som omhandler rørløse anlegg er enten FEB 88 eller FEB 91. Endret 19. april 2016 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Takk for svar. L, N, PXPP og PN - sier meg lite. Men jeg tolker dere slik at dette er hverdagskost. Da kan jeg begynne å glede meg. Ta kontakt med din lokale elektriker for en hyggelig befaring Er det normalt at elektrikerne sender faktura for befaring og pristilbud? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Sa han ifra om det på forhånd? Hvis ikke hadde jeg funnet meg en annen elektriker. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Er det normalt at elektrikerne sender faktura for befaring og pristilbud? Under spesielle omstendigheter gjør de det men det er på langt nært normalt. Om det f.eks. er åpenbart at befaringen og pristilbudet var kun for å få råd og tips og ikke var interresert i å få noe arbeid utført kan være et tilfelle eller at befaringen var åpenbart bare for å kontrollere at de som egentlig hadde fått jobben hadde priset seg rett eller at det var avtale om det på forhånd. Dette er også individuelt fra firma til firma om de ser det nyttig og gjøre dette. En ting som er sikkert er at man vinner ikke kunder i retten og evig eies kun et dårlig rykte. 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Om det er meg du spør så er jeg elektriker som gikk opp til fagprøve da FEB 91 gjaldt. Før det jobba jeg hos elektrogrosist og det eneste jeg har vært borti rørløse anlegg var mens jeg jobba hos elektrogrossist og da i forbindelse med levering av utstyr til slike anlegg. Har aldri montert sånne selv og heldigvis sluppet å trekke om slike anlegg. Metoden var å bruke en egen stenderfres og frese spor for kabel og banke inn spikerbeskyttelse over kabelen. Spikerbeskyttelsen var stålbraketter som passet i sporene som stenderfresen laget. Videre måtte det brukes strekkavlasting i alle bokser. Intensjonen var at det skulle gå å trekke om slike anlegg men om det går i praksis vet jeg ikke. Forskriftene som omhandler rørløse anlegg er enten FEB 88 eller FEB 91. Da skjønner jeg mer hva du mener om beskyttelse for gjennomspikring. I løpet av mine 6 år i bransjen har jeg aldri hørt om eller vært borti rørløse anlegg. Høres ut som noe en smarting har funnet på for å spare på rør. Hvor romslig var disse spikersikringene i forhold til kabelen? Var det milimeterklaring? Hadde vært moro å se noe slikt i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå