Gå til innhold

Hvor lenge vil HTC vive være ute før det kommer noe nytt og bedre ?

Anbefalte innlegg

Jeg som mange andre har lyst på VR men jeg syntes det er litt dyrt enda. 

Siden det er såpass nytt så er jeg usikker på om jeg skal vente. Det er kjedelig og kjøpe noe så dyrt og om et år så er det "gammelt"

Så det jeg lurer på: HTC Vive er den begrensa på noen måte til hvor bra grafikk osv du kan ha ?

Altså, Om jeg kjøper HTC vive i løpet av kort tid. Hvor lang tid vil det ta før HTC Vive 2 kommer som er mye bedre ? Eller vil det fungere slik at spillene blir bedre istedenfor utstyret ? at utstyret kan "dra" mye mer en det som for tiden er ute ?

PS: Jeg kan INGEN ting om VR utenom det jeg har sett på youtube at folk spiller osv

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ALT annet elektronikk, så vil det stadig komme noe nytt. Kjøp når du har lyst/har råd. Det beste er å kjøpe når ting er helt nytt, fordi da får man brukt det lengst mulig før det kommer noe nytt.

Du kan jo vente 10 år, for å se om det er verdt å vente på noe som er sykt mye bedre enn "1. gen" VR  :green:

Lenke til kommentar

Man kan selvfølgelig aldri si noe sikkert om slikt. Men min magefølelse sier at det er en god stund til vi ser en oppgradering. Jeg tror ikke teknisk det er noe problem å sette inn 2stk. 4K OLEDs i stedet for 2stk. 1200x1080. Og om man hadde fått slike paneler med tilstrekkelig lite Screen door effect, kunne de også byttet linser til noe som gir høyere FOV.

Men hva skal man bruke til å drive noe slikt? I dag er minste krav GTX970, men anbefalt GTX980. Så om man økte oppløsningen selv bare 50% fra 1200x1080 til 1800x1620. Så øker man kravet til GPU kraft i fra noe som skal klare 2x1,3MP, til 2x2,9MP. Altså totalt fra 2,6MP til 5,8. Kravet til GPU kraft vil altså mer enn dobles. Kanskje det kommer noen entusiast HMD'er med slike oppløsninger i nisje markedet for de som har minst 3xTitan X/980ti. Men at HTC eller Oculus skal sikte seg inn på det markedet med det første er nok tvilsomt. De kan ikke drive butikk uten store volum.

Salget av dedikerte skjermkort har vært fallende de siste årene. Så for å få mange nok med sterke nok skjermkort i løpet av kort nok tid, er vi avhengige av at Pascal/Vega blir revolusjonerende i ikke bare ytelse, men også pris. Jeg klarer ikke se for meg det siste. Så jeg regner med ihvertfall en generasjon til før de fleste har byttet ut sine GTX970 med noe som er dobbelt så kraftig..

Personlig tror jeg altså det er ganske "trygt" å gå for en HTC Vive/OR nå, det vil ikke ha mye for seg å legge ut for salg bedre headset for dem de neste 2 årene. Men om du planlegger å kjøpe 2x"Pascal Titan" som kommer i årsskiftet muligens. Så kan det jo være at du også ønsker å ta en titt på noen av konkurentene til Vive/OR. Det har jo blitt vist HMD'er med mye større oppløsning og FOV..

Lenke til kommentar

Jeg har ennå til gode å se et spill som faktisk er verdt prisen for VR (ikke glem Oculus Rift og PS VR), og som nevnt skal det allerede rimelig rå maskinvare til for å kunne kjøre VR sånn noenlunde bra. For å si det sånn brukte jeg Oculus DK2 uten problemer, men da CV! kom var USB 3.0 et krav. Det var det ikke på DK2. Hvor mye øker da kravene til maskinvare med CV2?

Personlig ville jeg ha ventet med VR til vi har bedre ting å bruke det på, til du har en rimelig bra maskin å kjøre det på, og når prisen har falt. VR er ikke som en ny konsoll der du bare oppgraderer én gang til en billig penge. Med VR er det rimelig mye som må oppgraderes hos mange. Og hva hjelper det, når det ikke er noen bra spill å kjøre ennå? Vent heller til etter E3 for å se om det er noen spill til VR du ville kjøpt om det var laget uten tanke på VR, og vurder så om det er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...