Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarmingsmuligheter i garasje

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt stor garasje med en liten "snekkerbod" inni, hvor det foregår en del saging/sliping og maling. Her er det betonggulv og ingen form for oppvarming. Dermed blir det veldig kaldt dersom det er kaldt ute.

Jeg hadde egentlig tenkt å montere en vanlig elektrisk varmeovn på veggen (IP34), men ettersom det kan bli mye støv i luften så tror jeg at denne må ha noe høyere IP-grad. Jeg har ikke funnet elektriske ovner som passer enda.

Hvilke alternativer har jeg i forhold til oppvarming her, uten å måtte støpe om gulvet og legge varmekabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En radiatorovn med "åpen løsning" så den er lett å holde ren er det første jeg tenker på. Dog, jeg er personlig ganske skeptisk til slike oljeradiatorer, jeg ser på de som en brannrisiko dersom de skulle velte.

Ellers finnes det jo ovner som reklamerer med lav overflatetemperatur, kanskje de kan være noe å undersøke?

For øvrig trenger du jo ikke støpe om for å legge varmekabler, om du kan ofre noen centimeter takhøyde er det bare å legge et vanlig laminatgulv med varmefolie oppå det som ligger der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror nok de er helt tette. Det er nok heller ikke så viktig, da de ikke er helt fylt med olje. Det virker som om oljen dekker elementet i bunne, og litt oppover, dvs at det er masse luft i "ekspansjonstanken" i øvre halvdel. 

Lenke til kommentar

Mange gode svar her. Har snust litt på ribberørsovner. De tror jeg kan funke ganske bra.

Her fant jeg et alternativ. Denne er støvsikker (IP54). Greit utseende også, i tillegg til at de trolig tar mindre plass enn en ribberørsovn (ut ifra veggen).

Har lest litt i Montørhåndboka fra Elforlaget (basert på NEK400). Her står det at det må tas hensyn til hvert enkelt tilfelle i forhold til kapslingsgrad. Regner med at støvsikre ovner vil duge godt i mitt tilfelle. Det blir litt støv i ny og ne, men det er ikke akkurat et sagbruk.

Edit: Valget falt på en panelovn med IP65 kapslingsgrad, på 700 watt. Denne burde passe greit.

Endret av LandePlage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...