AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Jeg lånte en venninne kr. 500.000 i forbindelse med boligkjøp i 2014. Disse ble tilbakebetalt i 2015 og min formue har dermed økt. Tenkte å oppgi disse pengene som mottatt gave på selvangivelsen, for å forklare formueøkningen. Det er ikke betalt renter eller skrevet gjeldsbrev eller annet for beløpet. Gjør jeg det på rett måte? Anonymous poster hash: f93ec...b3d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Du skal oppgi dem som tilbakebetaling av lån ytt i 2014, for det er det de er. Du skulle også oppgitt lånet som en privat fordring (formue) i selvangivelsen for 2014. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Men nå er jo ikke dette gjort i 2014. Så da ser jeg på å oppgi som gave en like grei løsning? etter hva jeg har forstått får det ikke skattemessige konsekvenser? Anonymous poster hash: bd5da...b65 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Generelt sett er det aldri en like grei løsning å legge seg til vanen å lyve til skattemyndighetene. 3 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Her hadde jeg anbefalt deg å oppgi en korrekt beskrivelse av situasjonen i "5.0 Tilleggsopplysninger" feltet, altså skrive at du har fått tilbakebetalt et rentefritt og usikret lån på 500 000. Om du har "spart" skatt ved å ikke oppgi dette på selvangivelsen for 2014 kommer an på om du da hadde fått formueskatt eller ikke. Hvis 500 000 ekstra i formue ikke hadde gitt deg formueskatt i 2014 så har det ikke ført til at du har betalt for lite skatt for 2014. Endret 17. april 2016 av what_no2000 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Det å lyve var vel ingen tanke. Vi tenkte vel ikke i det hele tatt nå før selvangivelsen skal skrives. Det er vel uansett inget lovbrudd å gi hverandre gaver. Anonymous poster hash: bd5da...b65 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Det å lyve var vel ingen tanke. Vi tenkte vel ikke i det hele tatt nå før selvangivelsen skal skrives. Det er vel uansett inget lovbrudd å gi hverandre gaver. Anonymous poster hash: bd5da...b65 Nei, men dere har ikke gitt hverandre gaver. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Det vel fortsatt lov å gi hverandre pengegave? Anonymous poster hash: bd5da...b65 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Det vel fortsatt lov å gi hverandre pengegave? Anonymous poster hash: bd5da...b65 Som jeg nettopp har sagt: Man har lov til å gi hverandre gaver, men det er ikke det dere har gjort. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Penger frem og tilbake kan vel like godt være gave som lån. Hva man velger å kalle det kan man vel bli enige om. Dette kan da umulig være kriminelt eller på kanten på noen som helst måte. Anonymous poster hash: bd5da...b65 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Jo, det kan det. Og nei, hva dere kaller det er ikke relevant, og spesielt ikke i ettertid. Du har jo sagt at du lånte henne penger. Videre har du fått pengene tilbake noen få år senere. Når du gir noen penger med forventning om å få dem tilbake, så er det et lån. Din fordring mot henne er da formue på din hånd, og å ikke oppgi dette på selvangivelsen er ulovlig. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Det at det er formue på min hånd høres ikke riktig ut når vedkommende som lånte/fikk pengene i gave faktisk har betalt formueskatt på dem. La oss si jeg ikke kalte det ett lån i utgangspunktet men en gave - ville det da vært i orden? Anonymous poster hash: bd5da...b65 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Nei, ikke om det var meningen at du skulle få dem tilbake nå. For øvrig skal det svært mye til å betale formuesskatt om man må låne penger for å kjøpe bolig. Primærbolig verdsettes til 25% av verdien. Du må dermed ha rundt fire millioner mindre i lån enn boligen er verd for at du skal være i eiendomsskatteposisjon. Hvorfor trengte hun da å låne penger av deg? Endret 17. april 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Nei, det var ikke meningen å få dem tilbake - men nå fikk jeg dem tilbake likevel. Vi snakker ikke år her, vi snakker kun noen mnd og dessverre var det årsskifte akkurat da. Det hele ble gjort i forbindelse med kjøp av fritidseiendom som vedkommende ville kjøpe før hun fikk solgt sin gamle fritidseiendom. Derfor ga jeg henne penger til dette. Nå vil hun vel ikke føle at hun skyller meg noe og har gitt pengene tilbake - det var aldri ment som ett lån fra min side. Jeg føler uansett diskusjonen blir å koke suppe på en spiker siden det ikke får noen skattemessige konsekvenser slik jeg kan tolke det. Anonymous poster hash: bd5da...b65 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Så du ga vekk en halv million som du ikke forventet å få tilbake, men når du faktisk får det igjen så skal du gjøre det du kan for å slippe å betale skatt/betale minst mulig. Er det slik å forstå`? Virker ikke helt logisk... 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 "Er det ikke lov å gi hverandre gaver" er et spørsmål som indikerer at man er på linje med konkursrammede mennesker som klager over at kreditorene har tatt beslag i boligen de "satte på kona". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå