Gå til innhold

Skatt og "gave"

Anbefalte innlegg

Jeg lånte en venninne kr. 500.000 i forbindelse med boligkjøp i 2014. Disse ble tilbakebetalt i 2015 og min formue har dermed økt.

Tenkte å oppgi disse pengene som mottatt gave på selvangivelsen, for å forklare formueøkningen.

Det er ikke betalt renter eller skrevet gjeldsbrev eller annet for beløpet.

Gjør jeg det på rett måte?

Anonymous poster hash: f93ec...b3d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hadde jeg anbefalt deg å oppgi en korrekt beskrivelse av situasjonen i "5.0 Tilleggsopplysninger" feltet, altså skrive at du har fått tilbakebetalt et rentefritt og usikret lån på 500 000.

Om du har "spart" skatt ved å ikke oppgi dette på selvangivelsen for 2014 kommer an på om du da hadde fått formueskatt eller ikke. Hvis 500 000 ekstra i formue ikke hadde gitt deg formueskatt i 2014 så har det ikke ført til at du har betalt for lite skatt for 2014.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jo, det kan det. Og nei, hva dere kaller det er ikke relevant, og spesielt ikke i ettertid. Du har jo sagt at du lånte henne penger. Videre har du fått pengene tilbake noen få år senere. Når du gir noen penger med forventning om å få dem tilbake, så er det et lån. Din fordring mot henne er da formue på din hånd, og å ikke oppgi dette på selvangivelsen er ulovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, ikke om det var meningen at du skulle få dem tilbake nå.

For øvrig skal det svært mye til å betale formuesskatt om man må låne penger for å kjøpe bolig. Primærbolig verdsettes til 25% av verdien. Du må dermed ha rundt fire millioner mindre i lån enn boligen er verd for at du skal være i eiendomsskatteposisjon. Hvorfor trengte hun da å låne penger av deg?

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke meningen å få dem tilbake - men nå fikk jeg dem tilbake likevel. Vi snakker ikke år her, vi snakker kun noen mnd og dessverre var det årsskifte akkurat da.

Det hele ble gjort i forbindelse med kjøp av fritidseiendom som vedkommende ville kjøpe før hun fikk solgt sin gamle fritidseiendom. Derfor ga jeg henne penger til dette. Nå vil hun vel ikke føle at hun skyller meg noe og har gitt pengene tilbake - det var aldri ment som ett lån fra min side.

Jeg føler uansett diskusjonen blir å koke suppe på en spiker siden det ikke får noen skattemessige konsekvenser slik jeg kan tolke det.

Anonymous poster hash: bd5da...b65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...