Gå til innhold

Hva synes DU om elektronisk musikk?

Fragletrollet

Anbefalte innlegg

Chillout elektronika er helt OK, men denne trnce, techno, house, og ett utall undersjangre er bare groteskt å høre på. For det første så er musikken helt utrolig forutsigbar, for det andre så er det masete og jeg får kramper av å høre på møkka, for det tredje så finnes det så masse annen BRA musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha jaja morsomt når vi har så forskjellige synspunkter.

opus, ja det har jeg, og jeg liker det :)

men hvis jeg sier at ALL ANNEN MUSIKK ENN ELEKTRONISK ER MØKK OG DRITT Å HØRE PÅ, så vilk dere ha en forklaring? Det vil ihvertfall jeg, og jeg snakker tilk han som bare sa at det sugde.

Versåsnill å begrunn svarene...

Takk til alle som har svart seriøst :)

Lenke til kommentar
Hører noe på electronica da :yes: Kraftwerk! DET er digg musikk det! :woot:

Har samtlige album ;)

Bra, vifteovn!

Akk ja, Kraftwerk er faktisk den moderne elektroniske musikkens store inspirasjonskilde, det er her ideene startet. Gjennom 70-tallet slipper de mesterverk etter mesterverk, og skriver seg inn i historien som et av de mer viktige kulturbærende musikkprosjektene man har sett.

Alle albumene? De fem store, som kom på rekke og rad, er jo pensum for enhver musikkelsker (uansett preferanser). Men å ha interesse for sånt som Electric Cafe o.l., det står det respekt av : ) Trodde det bare var junkier som meg som var sånn.

Forøvrig, det er litt pussig å se at mange avfeier elektronisk musikk rent kategorisk. Sjangerfundamentalister er sjelden interessante å diskutere med, sånn rent utenom deres egne revir. Om man bare tok inn over seg det potensialet uhørt musikk faktisk har.. Det er nesten så jeg skulle ønske meg tilbake til første gangen jeg oppdaget enkelte artister, album og låter, den gleden som ligger i noe slikt er som en "natural high".

Lenke til kommentar

Jepp, Sasha. Og Björk!

Og Massive Attack, Leftfield, Röyksopp og Beady Belle.

Men det er mye jeg synes mangler her. Er det ingen som hører på litt mer spesielle eksperimentelle greier? For å namedroppe litt: Squarepusher, Aphex Twin, Clifford Gilberto? Eller Telefon Tel Aviv-versjonen av NIN-"Where Is Everybody"... den tar pusten fra meg! Antagelig den beste enkeltlåta noensinne. Med Cornelius' versjon av "Maybe I'm Dead" på andreplass. Og jeg er ikke engang spesielt glad i remixer.

Og videre... hvis eksperimentering og originalsporvoldtekt blir for ille... hva med drum'n bass? Nesten ingen i landet har hørt om norske Dj Teebee, enda han fronter hele sjangeren...

Lenke til kommentar
(om drum 'n' bass)

Joda, selv hører jeg mye på Photek, Aphex Twin, LTJ Bukem, Autechre og lignende (skal passe meg med for mye namedropping).

Squarepusher gjør jo mer drill 'n' bass, og det er glimrende det også.

Ellers er jeg enig med deg i at Teebee får for liten oppmerksomhet, han har tross alt frontet den scenen temmelig lenge. En "fearless warrior", som han selv sier :p

Lenke til kommentar

Kowalski: Good, good! Jeg vet ikke helt hvorfor, men en del folk liker ikke electric cafe albumet.. What? Er -ett- av sporene på hele plata som ikke ligger inne på min liste over favorittlåter over tidene :O (Den lista er relativt lang though.. Er så alt for mange ukjente kunstverk å fylle inn)

Forresten, jeg syns though ikke at computerwelt var det beste albumet heller da.. Die Mensch Maschine eller Electric Cafe muligens?

Ting jeg irriterer meg over:

1) En del folk tror Kraftwerk er ett norsk punkband fra 80-åra. Whaaat?

2) Elektronica og trance/techno omtales ofte som om de var nesten av samme sjanger. Det er så langt fra sannheten som det kan komme. Allmenn misforståelse. Disse kan ikke sammenlignes..

Btw, Kowalski, prøv å få tak i Electric Six sitt cover av The Model, den er litt genial :mrgreen:

Off topic: Sitter å hører på Mr.Bungle(hør, hør) sin versjon av en Justin Timberlake sang(bare live).. Starter med at Patton sier "This goes out to the real members of the group! NOT the false ones!" Skulle likt å se Justin fremføre den bedre -live- ;) (Men så er en kamp mot Mike Patton litt feigt parti..hehe)

Lenke til kommentar

Er veldig masse bra eletronisk musikk....

( )

Eg synes det er vanskelig å finne bra techno, trance musikk..

digger elektronika, trance/techno/dance kan også være ok...

Apollo 440, The Chemical Brothers, The Crystal Method, Røyksopp

og Ugres seff!

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Hallo.

Jeg synes absolutt Kraftwerk og Aphex Twin oll. er utrolig kvalitetsmusikk. Men er det ingen på forumet som liker trance oll.? Med trance så mener jeg ikke sånn "pakkisjazz", som frks Blade soundtracket. Dette syntes jeg er fjortisstechno. Men jeg mener at det er mye god trance der ute, som frks Yoji Biomehanika og Barthezz(jada gammel klassiker). Jeg syntes en _GOD_ trance sang, merk trance, ikke hardtrance, ikke hardhouse, ikke rave og heller ikke chillout (for dere sopm setter alt i samme bås, bør inneholde en _GOD_ melodi, og den bør vite grensen på hvor mye av den samme melodien den spiller. Sangen bør ha en orginal lyd, og gjerne en orginal bass og percussion også.

Men er det ingen der ute som faktisk hører på sånn musikk eller går det bare i chillout og gammel tech?

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det er så utrolig lett å mekke en trance/techno låt på sin egen pc i løpet av et par minutter.. Sist gang jeg var på et linkeparty, så begynte jeg å spille en forferdelig techno sang jeg lagde fort i dance ejay, og gjett om de trance-diggende vennene mine var sååå nyskjerrige på om jeg kunne dele den og hvem som hadde mekka den? Bah, det er virkelig trist.. *uploade sang til server*

mix by...dj vifteovn?

Jeg lager faktisk en del musikk på pcn, men da går det ikke i techno/trance! Blir heller å mekke engne trommebeats/loops og spille inn gitar riff og akkorder etc. Kan faktisk lage veldig mye kult på den måten :yes:

Jeg og en kamerat mekka en sang med fulsltendig egenproduserte bass, tromme og gitar lyder, spilt inn med ekte instrumenter alt sammen. (Bærbar, mange kabler, instrumenter, mikrofoner, osv osv ;) )

Lenke til kommentar

Syns ikke det er noe særlig å høre på. Mange sier det ikke er musikk engang, men det er vel kanskje å gå litt langt. Blir for mye dunk dunk for min smak. Liker bedre gode gitarriff, og rytme som kaster deg tilbake til steinalderen.

Let there be rock! ;)

Lenke til kommentar
og gjett om de trance-diggende vennene mine var sååå nyskjerrige på om jeg kunne dele den og hvem som hadde mekka den? Bah, det er virkelig trist.. *uploade sang til server*

mix by...dj vifteovn?

Jeg hadde ikke klart å høre at de var smellt sammen på 10 min, hadde noen sagt at det var ordentlig dj som hadde lagd den hadde jeg nok trodd på det. Nå har ikke jeg spesielt peiling på elektronisk musikk heller da.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke klart å høre at de var smellt sammen på 10 min, hadde noen sagt at det var ordentlig dj som hadde lagd den hadde jeg nok trodd på det.

Det er nettopp det som er det latterlige ved hele greia.. 99/100 mennesker kan lage såkalt "bra" trance/techno..! Bare man ikke er fullstendig tonedøv og/eller har fullstendig mangel på timing, så klarer man å mekke sammen noe.. Det faktum at denne sangen ble mekka (i sin tid) på ca 2 minutter er nesten skummelt.

Lenke til kommentar

jeg hører på veldig mye elektronica: Fatboy slim, underworld, prodigy osv.

hører mye på techno, house, Rave, drum'n base.

men favoritten min er helt klart moby, har 5 plater av han en dvd, og rundt 60 sanger på pcen.

men jeg hater Trance, og jeg hater at det har blitt så pop, trance er britney spears av elektronica

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...