Gå til innhold

Bytte fra hybrid til landevei (cyclocross)?


baguett

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpe for ikke lenge siden en hybridsykkel som jeg er ganske fornøyd med, men fant fort ut at jeg burde ha gått for en landeveisykkel siden jeg egentlig sykler 95% på asfalt. Vil det å investere i en nakamura pursuit 3.0 være lurt da?

 

Det er jo en cyclocross med skivebrems, men veier under 10 kg og har såklart bukkehornstyre. Har prøvd en annen landeveissykkel og den triller ifra min hybrid lett som bare det. Planlegger noen turer på 5 mil + i sommer så tror hybridsykkelen vil slite litt selv om den ikke har veldig brede dekk. Syklet forøvrig 3 mil med den idag, det var tungt men gikk greit, men tror at jeg med en landeveissykkel vil kunne klart sikkert 4.5 mil med samme energiforbruk.

 

Spm blir om nakamura pursuit 3.0 blir for likt en hybrid til at det lønner seg å bytte?

 

Skal også brukes til å sykle til og fra jobb sommerstid (1.5km).

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ikke gått for en CX, men heller forsøkt å skaffe meg en litt lettere landeveissykkel. Selv om vekt forsåvidt ikke spiller en kjempestor rolle, føles en lettere sykkel bedre på landeveien uansett. 1 - 1,5kg mindre å drasse på vil de fleste kjenne. Siden du sykler 95% på asfalt har du jo allerede en sykkel (hybriden) du fint kan bruke til en tur på grusveien.

Forslag til en sykkel som er lett i denne klassen, vil være:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2016-Str-M-54-cmGTREVISO54-p0000068745

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke gått for en CX, men heller forsøkt å skaffe meg en litt lettere landeveissykkel. Selv om vekt forsåvidt ikke spiller en kjempestor rolle, føles en lettere sykkel bedre på landeveien uansett. 1 - 1,5kg mindre å drasse på vil de fleste kjenne. Siden du sykler 95% på asfalt har du jo allerede en sykkel (hybriden) du fint kan bruke til en tur på grusveien.

Forslag til en sykkel som er lett i denne klassen, vil være:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2016-Str-M-54-cmGTREVISO54-p0000068745

Takk for svar. Vil helst ha en ren landeveissykkel, men jeg tenkte ikke å beholde hybriden jeg har nå. Kjøpt på g max for ca 2 uker siden så hvis jeg skal bytte må jeg bytte til en sykkel de har i sitt sortiment. Et alternativ da blir Nakamura pursuit 4.0 men den koster 9.000 og er litt mer enn jeg vil bruke. Litt dårlig utvalg på g max synes jeg.

Lenke til kommentar

Min cyclocrosser kom med 35mm dekk, så med mindre du har tenkt å gjøre noe med akkurat det (samt felgene), så blir nok energiforbruket ikke akkurat revolusjonerende sammenlignet med en hybrid.

 

Gikk for cyclocross selv grunnet var usikker på om landeveisykkel kanskje ble "too much", samt at jeg ville ha en helårssykkel.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

 

Personlig ville jeg ikke gått for en CX, men heller forsøkt å skaffe meg en litt lettere landeveissykkel. Selv om vekt forsåvidt ikke spiller en kjempestor rolle, føles en lettere sykkel bedre på landeveien uansett. 1 - 1,5kg mindre å drasse på vil de fleste kjenne. Siden du sykler 95% på asfalt har du jo allerede en sykkel (hybriden) du fint kan bruke til en tur på grusveien.

Forslag til en sykkel som er lett i denne klassen, vil være:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2016-Str-M-54-cmGTREVISO54-p0000068745

Takk for svar. Vil helst ha en ren landeveissykkel, men jeg tenkte ikke å beholde hybriden jeg har nå. Kjøpt på g max for ca 2 uker siden så hvis jeg skal bytte må jeg bytte til en sykkel de har i sitt sortiment. Et alternativ da blir Nakamura pursuit 4.0 men den koster 9.000 og er litt mer enn jeg vil bruke. Litt dårlig utvalg på g max synes jeg.

 

Da er det vel egentlig ikke noe å lure på. Hadde nok gått for CX'n da gitt, spesiellt hvis det var mulig å få et par skjermer og bagasjebrett på den.

Lenke til kommentar

Om jeg går for en CX blir jeg nok å skifte til smalere dekk, om felgen tillater det. Får høre på butikken om de vet noe.

Antageligvis er det 28mm som er et slags minimum for dine felger. Du kan sette på tynnere dekk men da går man utenfor det som er anbefalt.

Lenke til kommentar

 

Om jeg går for en CX blir jeg nok å skifte til smalere dekk, om felgen tillater det. Får høre på butikken om de vet noe.

Antageligvis er det 28mm som er et slags minimum for dine felger. Du kan sette på tynnere dekk men da går man utenfor det som er anbefalt.

28mm tror jeg er bra nok. Er 26mm på den landeveisykkelen jeg testet igår og 2mm ekstra kan vel ikke være stor forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

Om jeg går for en CX blir jeg nok å skifte til smalere dekk, om felgen tillater det. Får høre på butikken om de vet noe.

Antageligvis er det 28mm som er et slags minimum for dine felger. Du kan sette på tynnere dekk men da går man utenfor det som er anbefalt.

28mm tror jeg er bra nok. Er 26mm på den landeveisykkelen jeg testet igår og 2mm ekstra kan vel ikke være stor forskjell.

 

Forskjellen er ikke stor, men en erfaren landeveissyklist vil nok muligens kjenne det.

 

 

PS. Det med 28mm er noe jeg TROR. Det kan være 25mm også. Du bør absolutt forhøre deg evnt. sjekke selv. Det skal være mulig å finne info om dette på nett.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Rullemotstand og luftmotstand på sykkeldekk er mer avhengig av gummi og mønster enn bredde.

Jo smalere dekk man har jo høyere trykk må man bruke for å holde rullemotstanden like lav som et bredere dekk.

I dag er racersyklistene på vei fra 20-23mm til 25-28mm brede dekk, da testing har avslørt at disse ruller like fort men mer behagelig og kontrollert.

 

Selv syklet jeg fra en racersyklist denne uken. Han klarte ikke henge på meg mer enn 5 km, selv om jeg syklet på hybridsykkel med 40 mm slicksdekk. Med sykkelveske, skjermer og bagasjebrett veide nok sykkelen min nærmere 13 kg, men med aerodynamisk sittestilling holdt jeg en snittfart på 33 km/t.

 

En racer gir ofte mer aerodynamisk sittestilling enn en hybrid, og vekten er normalt lettere, men du har ingen garanti for å ikke bli frakjørt av en terrengsykkel med gode dekk.

 

Jeg pendler 3 mil hver dag, og ser at jeg med min 8 kg racer klarer omtrent 10 % høyere hastighet på asfalt enn med min hybrid eller lette terrengsykkel ("grusracer"). 

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Rullemotstand og luftmotstand på sykkeldekk er mer avhengig av gummi og mønster enn bredde.

Jo smalere dekk man har jo høyere trykk må man bruke for å holde rullemotstanden like lav som et bredere dekk.

I dag er racersyklistene på vei fra 20-23mm til 25-28mm brede dekk, da testing har avslørt at disse ruller like fort men mer behagelig og kontrollert.

 

Selv syklet jeg fra en racersyklist denne uken. Han klarte ikke henge på meg mer enn 5 km, selv om jeg syklet på hybridsykkel med 40 mm slicksdekk. Med sykkelveske, skjermer og bagasjebrett veide nok sykkelen min nærmere 13 kg, men med aerodynamisk sittestilling holdt jeg en snittfart på 33 km/t.

 

En racer gir ofte mer aerodynamisk sittestilling enn en hybrid, og vekten er normalt lettere, men du har ingen garanti for å ikke bli frakjørt av en terrengsykkel med gode dekk.

 

Jeg pendler 3 mil hver dag, og ser at jeg med min 8 kg racer klarer omtrent 10 % høyere hastighet på asfalt enn med min hybrid eller lette terrengsykkel ("grusracer").

Jeg har ganske lite mønster i dekkene på hybriden (Diamant Union 30) og ser ut som at rimeligste CX'en til gsport har grovere mønster men smallere dekk enn min. Vet ikke hva som gir minst rullemotstand, men føler egentlig at ingen av delene egner seg til langturer.

 

Kunne jo ha investert i slicksdekk til hybriden men tror ikke jeg vil øke noe voldsomt i fart med det.

 

Må kanskje rett og slett punge ut 9.000 for pursuit 4.0.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

CX dekk er laget for grus, gress og gjørme, og prioriterer sjelden rullemotstand på asfalt.

Heldigvis tar det ikke mange minuttene å bytte dekk, og med skivebremser slipper man å bli skitten på fingrene slik man ble med felgbrems.

Å kjøpe et par ekstra slicksdekk er billigere enn å kjøpe en dyrere sykkelmodell.

 

Det som er fint med racer og CX er at styrene gir mer aerodynamisk sittestilling og mulighet for å skifte grep for hendene, dette er viktig på lengre sykkelturer.

Selv har jeg flatt styre med integrert tempobøyle (Scott AT-4 Pro) på hybriden min, da det ikke fantes hydrauliske skivebremser for racer/CX da jeg bygget sykkelen med XT/XTR-utstyr for 5 år siden.

Lenke til kommentar

Til pendling er cyclocross helt genialt. Jeg kjører selv cyclocross til/fra jobb, og i motsetning til en ren racer/landeveissykkel kan en cyclocross brukes hele året (den har plass til piggdekk). Nå når det er bart bruker jeg "punkteringssikre" hybriddekk med regnmønster, slik at jeg har godt grep uansett vær. Med cyclocross får man komforten fra hybrid, men man får også sittestilling og fart fra racer, da cyclocross tross alt baserer seg på en racer, men er forsterket for å tåle røffere underlag. På cyclocrossen kjører jeg i hvert fall fra det meste (inkludert elsykler). Og jeg kan snike meg gjennom køer på en måte man bare kan glemme hvis man kjører "traktorsykkel" med rett styre. Den er genial å bruke i sentrumsnære strøk, i motsetning til en racer, som egner seg best på landevei. Min har mekaniske skivebremser, men de fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om at du bør kjøpe deg en CX. Jeg ser egentlig ingen grunn i verden til å kjøpe seg "hybridsykler", når CXer gjør en bedre jobb som hybridsykkel enn sykler som selges som "hybridsykler" gjør.  Som nevnt over her, så får du en flott helårssykkel ved kjøp av CX.

 

Jeg har selv to sykler, en Trek 720 som jeg bruker til pendling og vintersykling. Bruker 28mm cont. dekk om sommeren og veksler mellom 32mm (120pigg) og 40mm (240pigg) etter føre om vinteren. Får akkurat plass til skjermer, så uansett føre, så er det en grei opplevelse. Sykkelen er litt tung med vinterutrustningen (11kg), men ligger bare så vidt over 10kg om sommeren. Sammenlignet med racern (Cervelo r3, 7.7kg), så sykler jeg ca 15% saktere på CXen enn på racern. Dog, komforten er betraktelig bedre på CXen. CXen har også feste til vesker foran, slik at jeg slipper å sykle med sekk. Jeg har 2 mil hver vei til jobb. Jeg sykler forresten med mekanisk-hydrauliske bremser. De fungerer særs godt på CXen når det er vinterføre. Om sommeren så er det rimelig ett fett om man bruker v-bremser eller skivebremser (gitt at man lærer seg bremseteknikk). 

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om at du bør kjøpe deg en CX. Jeg ser egentlig ingen grunn i verden til å kjøpe seg "hybridsykler", når CXer gjør en bedre jobb som hybridsykkel enn sykler som selges som "hybridsykler" gjør.  Som nevnt over her, så får du en flott helårssykkel ved kjøp av CX.

Hybrider har fått et dårlig rykte på seg blandt puristene, av en eller annen grunn. Ofte er det slik at puristene aldri har eid en hybrid å nekter og godta at det ikke trenges mer enn to typer sykler, terreng og landevei. Jeg mener ikke at du nødvendigvis er en av dem, bare så det er klart.

Det finnes to typer hybridsykler. Den ene er sportshybriden, som er mer myntet på CC, CX og landevei. Den andre er mer ment for bysykling, touring/trekking og lett terreng. Jeg har begge typer. En Diamant Photon 10 og en Scott Sportster Park HD. Begge to er helt brukbare innenfor sine grupper. Veldig versatile sykler selv om de ikke er "eksperter" på noen av områdene.

Diamanten skal brukes til litt bikepacking når det blir litt varmere i været og kanskje noen turer i regnvær (vil ikke grise til racern) denne sommeren. En god, ganske rask og bekvem sykkel jeg ikke har angret ett minutt på at jeg kjøpte. Scott'n blir brukt til jobbsykling, handleturer, langturer med vesker og generell vintersykling.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Cyclocrosser, i hvert fall de i de høyere prissjiktene, kommer gjerne med hjul som man også kan sette landeveisdekk på. Men selvfølgelig snakker jeg da om hjulsett som er beregnet for skivebremser, da det også lages rene racere med skivebremser (har en slik selv). Skal man kjøpe cyclocross kjøper man selvfølgelig en skivebrems-utgave. Enten hydrauliske bremser eller gode mekaniske, som f.eks. Avid BB7, som jeg har på min CX. Jeg brukte hjulsettet fra raceren på cyclocrossen i vinter da jeg måtte bytte boss på det hjulsettet som satt på cyclocrossen. Satte på vinterdekk (35mm Schwalbe Marathon Winther), fungerte helt fint.

 

Skal man ha én sykkel som passer til det bruket du beskriver ville jeg valgt CX fremfor hybrid når som helst. En CX er rett og slett overlegen en hybrid på alle måter. Jeg har kjørt langturer på CX (over 100 km), det går fint. En racer vil gå bedre, selvfølgelig, men man har ca samme sittestilling på en CX som på en racer, noe man vil ha på lengre avstander, samt fordeler som bukkestyre gir mtp. grep.

 

Dekk jeg har valgt på CXen er:

  • sommerdekk: hybriddekk med regnmønster med ekstra sikring mot punktering (Schwalbe Marathon Plus 32mm eller Maxxis Overdrive 32mm, 6 bars trykk)
  • vinterdekk: piggdekk med mønster, punkteringsbeskyttelse og lav rullemotstand ift. andre piggdekk (Schwalbe Marathon Winter 35mm, 240 pigger, 5 bars trykk når det er bart, 3 bar når det er mye snø, is og slaps på veiene)
Lenke til kommentar

Takk for mange tips her. Valget endte på en racersykkel. Den eneste CX'en de hadde inne til under 9.000 var rimelig tung så jeg valgte å ikke gå for CX i denne omgang. Mye mulig jeg går for en neste gang jeg skal ha ny sykkel men ser at jeg burde bruke litt mer penger hvis jeg skal ha en CX som også kan erstatte en racer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...