Kutler Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 (endret) Hei! Dette er nok et banalt spørsmål for mange, og KLP er bare brukt som et eksempel (som jeg er medlem av). KLP står for Kommunal Landspensjonskasse og er ifølge Wikipedia et gjensidig forsikringsselskap (offentlig/kommunalt?) De driver også med bankvirksomhet, og jeg synes de har gode betingelser der – BSU, banklån, sparekonto osv. Spørsmålet mitt er: Hvorfor bryr de seg om å levere dette, og til konkurransedyktige priser? Som statlig aktør, trenger de ikke levere bare akkurat nok til det de trenger – pensjon – og ikke være en av de beste på tilbudssiden når det gjelder banklån? De "tjener" vel ikke noe på det? Endret 16. april 2016 av Kutler Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Statlig? Kommunal, i følge navnet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 (endret) Verken statlig eller kommunalt eid, men kundeeid. Det ligger i begrepet "gjensidig forsikringsselskap". De tilbyr konkurransedyktige vilkår på andre finansielle tjenester fordi de tjener penger på det, som gjør pensjonen billigere/bedre for pensjonskundene (som er eierne). Endret 16. april 2016 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Hva er KLP? Jo, det er et sted hvor folk har plassert penger i påvente av utbetaling (av alderspensjon/uførepensjon). KLP må gjøre noe med de pengene for å skaffe avkastning, og en av de tingene de kan gjøre er å låne dem ut. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på. Siden mye i det offentlige har pensjonsavtaler gjennom KLP tenkte jeg derfor de måtte være noe ca. det samme selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå