simenc Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Jeg har et frittstående bilsete (Peugeot) som jeg skal bruke som kontorstol, dette setet har en airbag på siden (se bilde nedenfor): Jeg har lest at det kan være lurt å fjerne denne selv om den ikke er koblet til noe, da airbagen kan utløses av statisk elektrisitet eller kraftig slag. Er ikke gira på å oppleve den overraskelsen Så det jeg lurer på, er dette er noe jeg kan gjøre selv? Er det trygt? Det jeg tenker er å bare klippe av kablene som er festet under setet (frittstående sete, så ikke koblet til et batteri), og jekke ut airbag'en med en skrutrekker. Hva tror dere? Har søkt på google/youtube, har funnet noen som viser hvordan man fjerner ratt-airbag, men finner ingen guider på hvordan man fjerner airbag fra setet Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 (endret) trur ikke du skal bekymre deg for at den skal gå av , det ville i så fall vært maks uflaks. Skal ikke være noen fare siden den ikke er koblet til strøm. du kan jo prøve å lirke den forsiktig ut med et stort skrujern hvis det går. Eventuelt kan du sette stolen ut og finne deg noen meter med ledninger (høytaller ledninger f.eks) også kobler du til ledningene under stolen og trekker deg godt unna og bare tar ledningene og trykker dem raskt på et bilbatteri. Så kan du bare pakke posen inn i setet igjen etter den gar gått av. Men det er sikkert like greit å prlve forsiktig å ta den ut , bare ikke ha ansiktet rett foran. Endret 16. april 2016 av boundishh 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Du må ta av trekket på stolen for å komme til skruene. Når den er ute kan du pirke av plastdekslet å sette det tilbake i setet. Sjansen for at den går av er vel på det samme som å vinne alene på eurojackpot 1 Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Du må ta av trekket på stolen for å komme til skruene. Når den er ute kan du pirke av plastdekslet å sette det tilbake i setet. Sjansen for at den går av er vel på det samme som å vinne alene på eurojackpot Jepp, det letteste er nok bare å la den være . 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Dei fleste airbags blir vell utløyst ved hjelp av ei patron med trykkluft, så sjølv om straumen er utkobbla så er eg enig i at det vil være lurt å fjerne den. Så lenge du demonterer på ein kontrollert måte så bør det gå bra. Berre vær oppmerksom på å ikkje stå rett foran airbaggen, slik at om det skjer noke så står du ikkje i vegen for utblåsninga. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Airbagen utløses vel ved at en kjemisk reaksjon danner gass til å fylle den med ut fra hva jeg har lært. Trykkluftpatron har jeg aldri hørt om at er i bruk. Jeg utelukker ikke at jeg har lært feil. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Tar du bort airbagen vil nok setet endre form. Det jeg ville gjort er å kortslutte ledningene til airbagen (koble dem sammen) og la den være der den er. Kortslutter du ledningene har du effektivt forhindret muligheten til å bygge opp statisk spenning, enn så usannsynlig det er, samtidig som setet forblir som det er. Raskteste, enkleste og sikker løsning. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Dei fleste airbags blir vell utløyst ved hjelp av ei patron med trykkluft, så sjølv om straumen er utkobbla så er eg enig i at det vil være lurt å fjerne den. Så lenge du demonterer på ein kontrollert måte så bør det gå bra. Berre vær oppmerksom på å ikkje stå rett foran airbaggen, slik at om det skjer noke så står du ikkje i vegen for utblåsninga. Airbagen er en slags meget kraftig ballong som blåses opp av en sprengladning. Sprengladningen tennes ved å sette strøm på den, den smeller av og fyller ballongen med gass. Gassen lekker ut gjennom hull, slik at den bare blåses raskt opp, for så å falle sammen igjen. 1 Lenke til kommentar
simenc Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Tusen takk for svar folkens Jeg må innrømme at det er fristende å gå for enkleste løsning, å enten la den være, eller å kortslutte de to ledningene. Kjenner jeg meg selv rett så klarer jeg sikkert å "kortslutte" feil ledninger Har en vane til å få ting som ikke skal skje, til å skje Jeg aner ikke hvor omfattende det er å få av og på trekket uten at det ser helt på trynet ut, men jeg tror kanskje jeg bør gjøre det. Til tross for betryggende ord, så tror jeg ikke at jeg klarer å slappe helt av med tanke på at setet jeg sitter i plutselig kan gi meg hjertestans Når det gjelder passform til setet etter fjerning av airbag, så virker det for meg som at hele enheten er pakket inn i det lille dekselet på siden (bilde nedenfor), isåfall så burde det vel ikke gjøre så mye med passformen?En annen ting, om jeg tar ut airbagen, da kan jeg vel kanskje ikke kaste denne i søpla? Vil nødig gi disse stakkars søppeltømmerene en slik overraskelse så tidlig på morgenen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Om du tar ut airbagen, smell den av. Jeg har blåst av flere airbags jeg har skiftet, er bare å sette 12V på den. Bruk litt lengde på ledningene, den kan smelle litt skarpt og har ganske mye energi.Edit: Skal ikke være så mange ledninger å velge i, kun to. Endret 17. april 2016 av Leo_ 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 kan ha 4 ledinger å. det er jo bare å sette strøm på 2 av ledingene. enten smeller det eller ikke. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Koble til en vippebryter og ha nedtelling. Lag litt fest ut av det. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Koble til en vippebryter og ha nedtelling. Lag litt fest ut av det. Hehe enig ! "T minus 10, 9 ,8.... ignition" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå