Anoo Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Hei. Sitter å pugger til eksamen i metodefaget og trenger litt hjelp. Under viser jeg til ulike typer for ontologi slik foreleser har forklart det. Det jeg ikke klarer å forstå er hvilken som hører under den positivistiske tilnærmingen, og hvilken som hører under den fortolkende/hermeneutistiske. Legger også ved et bilde som viser helheten. • Realisme Objekter (og virkeligheter) eksisterer uavhengig av vår kunnskap om det Naive / direkte realisme: verden (objekt) oppfattes direkte – avviser tolkningens rolle - objektivisme Naturvitenskap i sin helhet bærer preg av dette. Man tolker ikke vannet handlinger når det fordamper. Derimot hvordan man trives på en arbeidsplass er noe annet Representant realisme: vi oppfatter effekten av gjenstander - vi spiller en rolle i å tildele mening til verden rundt oss - konstruktivisme, interpretivisme. Relaterer seg til virkeligheten på forskjellige måter; Dagsrevyen vs. Underholdnings-TV. • Ontologisk individualisme: - Samfunnet består av enkeltindivider som handler og samhandler. (Weber) Objekter (og virkeligheter) eksisterer uavhengig av vår kunnskap om dem • Ontologisk kollektivisme: Samfunnet utgjør en selvstendig realitet som ikke kan reduseres til enkeltindivider og deres handlinger (Durkheim – hans studier om selvmord). Kristendom om du er protestant eller katolikk; dette har noe å si i forhold til selvmord. Hans empiri; er man protestant, har man høyere sannsynlighet for selvmord. Kollektiv bevissthet. Håper noen kan hjelpe meg! Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå