Quequeque Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Hallai! Er 19 år, blir 20 i år, og har valgt feil utdanning. Er ikke sikker på hva jeg kunne tenke meg å bli, og ønsker ikke forhaste dette valget slik at jeg ender opp som i år med å lese på noe jeg ikke interessere meg særlig for. Har grovt sett to valg foreløpig: Gjøre et nytt forsøk og begynne på en grad her i landet (har søkt byggingeniør, språklektor og annet innen areal og planlegging).ELLER Ta et studieår med språk gjennom EF (der jeg bor i utlandet, gjerne hos vertsfamilie), lærer et språk, og oppfyller en drøm jeg har hatt lenge, som gikk fra meg på videregående da jeg ikke tok sjansen. Fordelene med EF Studieår er at jeg får gjort unna litt #reise- og opplevelsestrang", gjort noe annet enn det vanlige, og som sikkert jeg vil angre på senere om jeg ikke gjør. Jeg får tenkt meg om og gjort meg opp noen tanker om videre karriere. Ulempene vil da være å havne enda et år "bakpå", men føler likevel at de fleste begynner å studere enten et, to eller tre år etter vgs. Ellers ser jeg ikke noen særlige ulemper. Fordelene med å begynne på en grad nå ift. neste år er ikke store, annet enn at jeg gjerne vil ha en utdanning før eller senere, og det vil være godt å komme i gang igjen, selv om ikke jeg har noe særlig gnist som sier at jeg skal ta en bachelor NÅ! Kan evt. gå to år og ta utveksling, men det blir ikke helt det samme med et semester med full timeplan og eksamenslesing. Ulempene vil da være at jeg igjen velger noe ikke er helt interessert i, og skulle ønske jeg tok sjansen og reiste ut for et spennende år. _______________________________ Basert på dette; vil dere råde meg til å begynne på studiene til høsten, eller ta et år med språk og kultur i utlandet? Håper også noen der ute vil ha nytte av denne tråden, da det er mange som er i denne posisjonen i disse tider! Lenke til kommentar
lesles Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Du er ung og har tid på deg. Så spørs det hva du velger å prioritere selv. Drømmen om å lære seg et fremmed språk kan du også oppnå etter å ha fullført studiet, da kan du ta deg et fortjent friår og reise og lære språk med god samvittighet. Hvis det derimot ikke plager deg å havne enda et år "bakpå", så bare kjør på. Det er mange som prøver og feiler studier for de begynner, så du er ikke alene om å begynne å studere så "sent" Jeg hadde og har også noen drømmer om å reise og oppleve verden i ung alder, men jeg prioriterte skolen foran det. Jeg fullfører en bachelorgrad allerede nå i sommer i en alder av 22, og kan heller reise med god samvittighet hvis jeg ønsker det. Men dessverre fordi jeg er så karrierebevisst, så vil ikke det skje, for jeg har søkt meg inn til master. Det jeg prøver å si at avhengig av hvilke valg du tar, kan du plutselig endre tankegang og planer. Du kan ende med å finne deg en kjæreste i utlandet og bli boende der, eller du kan ende opp med å jobb her i Norge mens du studerer i en attraktiv bedrift, og foretrekker å satse på det istedet. Men har du viljestyrken bør du kunne oppnå drømmen din, Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 16. april 2016 Forfatter Del Skrevet 16. april 2016 Du er ung og har tid på deg. Så spørs det hva du velger å prioritere selv. Drømmen om å lære seg et fremmed språk kan du også oppnå etter å ha fullført studiet, da kan du ta deg et fortjent friår og reise og lære språk med god samvittighet. Hvis det derimot ikke plager deg å havne enda et år "bakpå", så bare kjør på. Det er mange som prøver og feiler studier for de begynner, så du er ikke alene om å begynne å studere så "sent" Jeg hadde og har også noen drømmer om å reise og oppleve verden i ung alder, men jeg prioriterte skolen foran det. Jeg fullfører en bachelorgrad allerede nå i sommer i en alder av 22, og kan heller reise med god samvittighet hvis jeg ønsker det. Men dessverre fordi jeg er så karrierebevisst, så vil ikke det skje, for jeg har søkt meg inn til master. Det jeg prøver å si at avhengig av hvilke valg du tar, kan du plutselig endre tankegang og planer. Du kan ende med å finne deg en kjæreste i utlandet og bli boende der, eller du kan ende opp med å jobb her i Norge mens du studerer i en attraktiv bedrift, og foretrekker å satse på det istedet. Men har du viljestyrken bør du kunne oppnå drømmen din, Bra svar! Tar jeg et år i utlandet kan det jo hende jeg får mersmak og velge å fortsette å studere der også. Er redd for at jeg skal bli "stående fast" her i hjemlandet hele ungdomstiden min, så det skader ikke å prøve ihvertfall! Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal studere, men et år med opplevelser og å vokse på tror jeg er rett. Lenke til kommentar
Niao Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg reiste til utlandet for å jobbe rett etter VGS og begynte ikke på høyere utdanning før jeg var 23 år gammel. Med flere år fra Asia og høy kompetanse i to nye fremmedspråk i bagasjen har dette vært et av de beste valgene jeg noensinne har tatt, da det nå gir meg muligheter jeg bare kunne drømme om uten denne erfaringen. Når jeg sier hvor gammel jeg er og hva jeg så langt har gjort i livet er det omtrent som om haken detter i bakken hos de fleste jeg snakker med.Reis, opplev. Universitetet står der enda når du kommer tilbake. Ikke vær redd for å "havne bakpå". Finn deg selv, bli en interessant person, og begynn på utdanningen når du har vokst fra den sinnsyke trangen mange rett fra VGS har til å feste hver helg - for det ødelegger bare karakterene dine. Basically; Grip muligheten nå mens du er ung og ubunden til hverken jobb, studier eller kjæreste. Endret 17. april 2016 av Niao Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Jeg reiste til utlandet for å jobbe rett etter VGS og begynte ikke på høyere utdanning før jeg var 23 år gammel. Med flere år fra Asia og høy kompetanse i to nye fremmedspråk i bagasjen har dette vært et av de beste valgene jeg noensinne har tatt, da det nå gir meg muligheter jeg bare kunne drømme om uten denne erfaringen. Når jeg sier hvor gammel jeg er og hva jeg så langt har gjort i livet er det omtrent som om haken detter i bakken hos de fleste jeg snakker med. Reis, opplev. Universitetet står der enda når du kommer tilbake. Ikke vær redd for å "havne bakpå". Finn deg selv, bli en interessant person, og begynn på utdanningen når du har vokst fra den sinnsyke trangen mange rett fra VGS har til å feste hver helg - for det ødelegger bare karakterene dine. Basically; Grip muligheten nå mens du er ung og ubunden til hverken jobb, studier eller kjæreste. Veldig inspirerende! Tør jeg spør hvilken jobb hadde du, og jobbet du i Asia uten noe formell kompetanse (fagbrev)? Hvilket fremmedspråk lærte du deg? Har hørt litt av hvert om EF, men mest positivt. Er interessert i Beijing (Mandarin), Berlin/München (Tysk), Madrid/Malaga (Spansk) eller Roma (Italiensk) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Det er bedre å gjøre noe fornuftig du vet du har lyst til enn å begynne på noe du er usikker på. Du kan absolutt ha nytte av et språkstudium i utlandet. Jeg vil ikke kalle det å havne et år bakpå, bare å velge en annen vei enn de fleste andre. Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Det er bedre å gjøre noe fornuftig du vet du har lyst til enn å begynne på noe du er usikker på. Du kan absolutt ha nytte av et språkstudium i utlandet. Jeg vil ikke kalle det å havne et år bakpå, bare å velge en annen vei enn de fleste andre. Enig. Har ikke den store motivasjonen enda når det gjelder yrke eller studie, og har alltid likt å lære språk. Føler det blir litt voldsomt å studere språket på bachelornivå, når jeg heller kan bruke kompetansen jeg tilegner meg ila. et slikt "språkår" til videre utdanning og karriere. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Jeg vil anbefale deg å ta tur til utlandet, der du bor hos vertsfamilien. Det er verre å kaste bort ett år til studie, noe du senere finner ut er bortkastet - sett i lys av at du ikke vet hva du skal studere. Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Jeg vil anbefale deg å ta tur til utlandet, der du bor hos vertsfamilien. Det er verre å kaste bort ett år til studie, noe du senere finner ut er bortkastet - sett i lys av at du ikke vet hva du skal studere. Jeg har jo selvsagt noe jeg kunne likt å studere, men tror det er bedre å utsette det ett år til, og heller gjøre noe jeg alltid har ville gjøre. Takk for innspill! Lenke til kommentar
HHAE Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Kunne du tenkt deg å reise til feks. New York, Los Angeles og London og fordype deg i Engelsk? Ha en gode engelskkunnskaper kan gi det et stort konkurransefortrinn videre i din karriere, og på den måten får du en god opplevelse, samtidig som din CV blir betydelig styrket. Er det deg selv som føler at du kommer bakpå hvis du tar ett år i utlandet? Hvis du som 23-24 åring starter på en bachelorutdannelse er jeg overbevist om at du er rundt gjennomsnittet i klassen, litt avhengig at hvilke type bachelor du velger. Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Kunne du tenkt deg å reise til feks. New York, Los Angeles og London og fordype deg i Engelsk? Ha en gode engelskkunnskaper kan gi det et stort konkurransefortrinn videre i din karriere, og på den måten får du en god opplevelse, samtidig som din CV blir betydelig styrket. Er det deg selv som føler at du kommer bakpå hvis du tar ett år i utlandet? Hvis du som 23-24 åring starter på en bachelorutdannelse er jeg overbevist om at du er rundt gjennomsnittet i klassen, litt avhengig at hvilke type bachelor du velger. Jeg ønsker helst å reise til en ikke-engelskspråklig destinasjon, da dette er det man får støtte fra av Lånekassen. I tillegg ønsker jeg å lære meg et fremmedspråk flytende. Tror ikke dette heller skader på CVen. Jeg kommer til å være 20 år (nesten 21) gammel når jeg begynner på bachelor til neste år, så det er vel ikke noe problem. Lenke til kommentar
Quequeque Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Jeg får støtte fra Lånekassen og EF-kursene er ikke kjent for å være altfor billige. Er det dumt å få høyt studielån hvis man vil ta et slikt språkår? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg tror ikke det er så dumt at du bør droppe det, men det finnes sikkert andre muligheter enn EF, som kanskje er billigere. Hvis du bestemmer deg for et språk og noen mulige steder først, kan du se om det finnes noen lokale tilbydere. Men da må du kanskje belage deg på å finne en annen boløsning enn vertsfamilie. Lenke til kommentar
Niao Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Jeg reiste til utlandet for å jobbe rett etter VGS og begynte ikke på høyere utdanning før jeg var 23 år gammel. Med flere år fra Asia og høy kompetanse i to nye fremmedspråk i bagasjen har dette vært et av de beste valgene jeg noensinne har tatt, da det nå gir meg muligheter jeg bare kunne drømme om uten denne erfaringen. Når jeg sier hvor gammel jeg er og hva jeg så langt har gjort i livet er det omtrent som om haken detter i bakken hos de fleste jeg snakker med. Reis, opplev. Universitetet står der enda når du kommer tilbake. Ikke vær redd for å "havne bakpå". Finn deg selv, bli en interessant person, og begynn på utdanningen når du har vokst fra den sinnsyke trangen mange rett fra VGS har til å feste hver helg - for det ødelegger bare karakterene dine. Basically; Grip muligheten nå mens du er ung og ubunden til hverken jobb, studier eller kjæreste. Veldig inspirerende! Tør jeg spør hvilken jobb hadde du, og jobbet du i Asia uten noe formell kompetanse (fagbrev)? Hvilket fremmedspråk lærte du deg? Har hørt litt av hvert om EF, men mest positivt. Er interessert i Beijing (Mandarin), Berlin/München (Tysk), Madrid/Malaga (Spansk) eller Roma (Italiensk) Hei, Jeg jobbet bl.a som lærer i et engelsk immersion-miljø i nettopp Beijing, Kina. Av andre jobber jeg tok jobbet jeg innen IT og feilsøking, og var privattutor for velstående barn av eliten. Jeg hadde ingen formell kompetanse, men tok TEFL i løpet av det første halve året i Asia slik at jeg nå har semi-formell kompetanse til å undervise i Engelsk i utvalgte land hvor dette godtas. (Gjelder bl.a Kina, Thailand, Vietnam, Indonesia, Filippinene, Marokko, Saudi, flere land i Øst-Europa og Latin/Sør-Amerika.) Kina er et land flust av muligheter. Man kan starte som lærer men bevege seg over på noe helt annet. En kompis av meg som var litt over snittet interessert i fotball jobber nå som utenlandskorrespondent på sport for Kinas største mediehus, og bor/har base i Beijing men får reise over hele verden i jobben. Jeg kan Japansk og Mandarin i tillegg til høy kompetanse i Engelsk. Tips: Hvis du kan "business english" er du svært så ettertraktet for bedre lønnede posisjoner innenfor læreryrket i Kina. Faren med Kina er at ett år ofte ikke er nok. Man blir fristet til å forlenge det siden man lever som en konge/dronning på Laowai-lønn (utlendinglønn) og får mange flere muligheter enn man får her hjemme. PS: TEFL-kurset var "organisert" av en lokal organisasjon, formidlet av en norsk partner her hjemme. Alle jobbene etter det var jobber jeg fant og søkte på selv, og jeg kan anbefale det å finne jobber selv heller enn å dra gjennom en organisasjon. Du står i bedre posisjon til å forhandle lønn og goder, og har mulighet til å selv velge hvor du ønsker å jobbe, noe du ikke alltid har gjennom organisasjoner som EF. (De plasserer deg der de har behov.) Endret 19. april 2016 av Niao Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå