Gå til innhold

4k skjerm med 75hertz?


Dudz0r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen som klarer dette?

 

Nettet er fullt av info rundt en acer 27" modell som skulle klare dette men det ser ut til at det ikke stemmer i praksis.

Nei

 

 

Noen noobs kaller 3440x1440 for 4k, så det er nok derfor det er en del treff på 4k og 75hz, siden Acer har en freesyncskjerm som er 75hz og 3440x1440.

 

4k og over 60hz krever DP 1.3 eller nyeste HDMI.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ok, spesifikt gjelder det xb271hk.

 

Denne ligger det rykter om, tester med henvisning til 75hertz støtte og faktisk butikker som lister med dette i spec.

 

Derimot er det ingen som har klart det i praksis.

 

En forumpost setter opp regnestykket og selv med 10% overhead er det margin på at det burde gå over dagens displayport men det er ingen kjente panel som klaret dette virker det som.

Lenke til kommentar

Ok, spesifikt gjelder det xb271hk.

 

Denne ligger det rykter om, tester med henvisning til 75hertz støtte og faktisk butikker som lister med dette i spec.

 

Derimot er det ingen som har klart det i praksis.

 

En forumpost setter opp regnestykket og selv med 10% overhead er det margin på at det burde gå over dagens displayport men det er ingen kjente panel som klaret dette virker det som.

 

Det er som Nizzen sier en begrensning som ligger i DP1.2. I teorien kan man kanskje hente litt mer båndbredde ved å gå ned i fargeoppløsning slik Nvidia trikset til 4K@60fps over HDMI1.4 (som altså ikke klarer 60fps med full fargeoppløsning). Men mest sannsynlig med xb271hk, så er det slik at skjermen klarer 1080p eller 1024x768 i 75Hz. Produsenten oppgir da maks oppdateringsfrekvens som 75Hz, men glemmer å nevne at det ikke gjelder i skjermens egen oppløsning. Dette er rimelig vanlig å se på spec. sheets til mange monitorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel.. jeg har en 4k skjerm (asus pb287q), og datt innom tråden her.

Overklokka skjermen til 67hz (høyeste den vil gå - default er 60hz), og fulgte instruksjonene på sia Gabri3L linka til.
Resultat? Som forventa - fikk framedrops!

Såklart - at jeg får framedrops på min skjerm, betyr ikke at alle får det på alle skjermer.. Allikevel har jeg vanskelig for å tro at 4k@75 er mulig over displayport 1.2, må nok vente på 1.3 før det er realistisk :)

og her er bildebevis på framedrops:


For de som ikke har lest inne på linken fra Gabri3L - det sorte hullet mellom de hvite/grå rutene, er da en frame skjermen ikke har tegna opp..




 

Lenke til kommentar

Hadde dette gått hadde nok noen fått det til på en nedstrippet "Korean Monitor" elns :)

 

Nå har jeg jo sittet i timesvis med Doom i 60fps denne helgen og overlevd det så kanskje G Sync er viktigere enn først antatt :)

 

Om noen her inne har en slik acer skjerm og hadde giddet å kjørt gjennom instruksene over og lagt ut hadde det jo såklart vært fint :)

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Vel, her er en slik. Men jeg er usikker på om jeg tror så mye på den heller. Kommentarfeltet er fullt av folk som sier de har bekreftet at det funker på deres skjerm med testufo siden. Men de sier sånt som; "And it said it was valid.". Han som har kanalen har ikke korrigert noen av dem, så det er grunn til å tro at han har missforstått testsiden han også.

 

Du må gjerne sende meg link til tråden der de har regnet ut at det er nok båndbredde i DP1.2 til 4K@75Hz.

Lenke til kommentar

Her er jeg bare papegøye og linker og gjentar ting jeg leser men :

 

https://linustechtips.com/main/topic/425957-4k-monitors-with-75hz-and-up/

 

DisplayPort 1.2: 17.28Gbps

 

3840x2160 at 60Hz/24-bit color: 11.94Gbps

3840x2160 at 75Hz/24-bit color: 14.93Gbps

Though you need to add about 10% or so for timing format overhead.

 

Det er da 15.7% overhead med allt på max.

 

I mine øyne virker det som er en panelbegrensning og ikke overføringen som gjør at dette ikke er mulig.

 

Skyt meg, aner ikke :)

 

Har ingen her inne en slik skjerm ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...