Gå til innhold

Stillegående stue-PC


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut en gammel støyende boks jeg har stående bak TV-benken med en i HTPC-format som passer i selve benken sammen med hifi.

 

Kravene er ganske enkel: Fullfunksjonell PC som ikke skal brukes til spill, men nettsurfing, film - og fortrinnsvis med en Blu-ray-spiller. Den trenger ikke være vifteløs, men lavt støynivå er viktig. Trenger også minimum plass til en 3,5" hdd som jeg har fra før.

 

Har forsøkt meg med et oppsett hos Komplett,men er veldig usikker på om det passer sammen - spesielt i selve kabinettet:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1689292&su=965E35D9-E43F-4A96-BB9A-621D3412B18E

 

Tanker, innspill eller tips?

 

800373 ASUS BC-12D2HT, BD-Reader/DVD-Writer SATA, BD-Read: 12x, DVD±RW: 12x, Power2Go 8, E-Green, Retail

847390 Corsair VS550, 550W PSU At least 85% efficient (80 PLUS White 230v EU Certified)

822970 Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) 8GB Kit (4GBx2) DDR4 2133 MT/s (PC4-17000) CL15 SR x8 Unbuffered DIMM 288pin

757504 Fractal Design Node 605 HTPC Sort Vifte: 2x 120mm Side, ATX, mATX, mITX, DTX, 4x 3.5"/2.5" HDD/SSD, 2x USB 3.0

855380 Intel Core i3-6100T, Socket-LGA1151 Prosessor, Skylake, Dual Core, 3.2GHz, 3MB, 35W, 14nm, HD530, Boxed w/fan

773515 Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®

873403 MSI H110M ECO, Socket-1151 Hovedkort, m-ATX, H110, DDR4, 1xPCIe-x16, Intel GbLAN, HDMI, DVI-D, VGA

Endret av Gammel traver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsesmessig så bør det passe, siden det er ett mATX hovedkort i ett kabinett som støtter mATX

 

Ytelsesmessig ser det mer enn bra nok ut til å brukes til ditt bruksområde.

 

Støymessig så syns jeg alle cd/dvd/bd rom bråker når de er i bruk, med vekt på "når de er i bruk".

Stock viftene til intel cpu er ganske stillegående av seg og tror ikke du trenger flere vifter inni kabinettet med det første. Eventuelt hvis det blir varmt senere så finnes det ganske stillegående kabinettvifter du kan putte inn.

 

Personlig ville jeg hatt den uten bd rom, og heller kjøpt/brukt en gammel ps3 til blueray f.eks. Jeg ville også kanskje gått ned til 4gb ram, hvis det er nevneverdig med penger å spare på det. Ellers er det ett solid oppsett til enkel bruk i mine øyne.

 

Edit:

Forresten trenger du ikke ett såpass kraftig strømforsyning når du bare skal drive 1 disk, hovedkort og eventuelt en bd rom. Sparer 100kr på å kjøpe noe sånt som dette, som også vil dra ett godt skjermkort i tillegg. (jeg fant ikke noe billigere:P)

https://www.komplett.no/product/847389/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-vs450-450w-psu#

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Prisen på PSU og minne er det nok ikke så mye å hente på, så det er ikke der budsjettet knekker.

 

Bråk på BD er nok et poeng, og jeg kan kanskje heller vurdere å bare kjøpe en vanlig stue-spiller.

 

Et alternativ til dette er eventuelt noe ala en Asus Beebox + en ekstern harddisk. Da blir prisen kuttet med et par tusenlapper, men litt usikker på ytelse. Vil ikke ha noe som lugger, som jeg så det ble omtalt på Teks test.

Lenke til kommentar

Gikk vekk uten å se at jeg hadde lagt til linken til psu'en jeg fant:P Oppdaterte posten min igjen.

 

Jeg er ikke kjent med MadVr som Betroz nevner over, men nå ble jeg interessert i å bli kjent med det selv:P Jeg så for meg bruken til oppsettet ditt på toppen her ville være rundt vlc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...