Emancipate Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Regnearket mitt ser sånn ut (med vis formler), kolonne 1 og 2 vises her, og 5 rader: A | B ----------------------- 1 =A1 2 =A2+B1 3 =A3+B2 4 =A4+B3 5 =A5+B4 Så ønsker jeg å sette inn en ny rad mellom 2 og 3. Jeg markerer alt under 2, og drar det ned, men da blir ikke alle celle-referansene oppdatert: A | B ----------------------- 1 =A1 2 =A2+B1 3 =A4+B2 4 =A5+B3 5 =A6+B5 Det skulle selvsagt vært B3, B4, B5. Er det noen måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Sjekk at du har satt innstilling som følger: (Engelsk versjon av Libre Office) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Det hadde jeg ikke, men å slå den på hjalp heller ingen ting. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Mulig jeg har missforstått hva du prøver på. Ser at du ikke har med referansemargen, bare innhold og formlene. For meg så ser dette riktig ut, jeg ville ha forventet at Calc oppførte seg slik. Kunne løsninga heller vært å sette inn (markør i A3) en enkelt celle og flytte nedover? Så slipper du å styre med endring av cellereferanser. Da tror jeg du må ha innstillinger slik som jeg viste i forrige innlegg - ellers risikerer du at uønsket oppdatering av formlene (dette må du bare teste ut). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) For meg så ser dette riktig ut, jeg ville ha forventet at Calc oppførte seg slik. Hva i alle dager er logikken bak? 2 - 3 - 5. Innholdet og formlene er for eksempelets skyld plassert helt øverst til venstre i regnearket. Edit: Når jeg gjør det med "insert cell" i begge kolonner (evt. bare insert row) så får jeg B2 - B4 - B5 i de tre nederste. Altså nærmere, men ikke det jeg vil ha, B3 - B4 - B5. Hva i alle verdens land og rike er poenget mer relative cellereferanser hvis de ikke oppdateres når man flytter cella? Endret 26. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Det jeg vil er at når jeg har en celle med en formel som refererer til cellen til venstre og cellen over så vil jeg at den fortsatt skal refererere til cellen til venstre og cellen over når jeg flytter den. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Da må det være noe innstillinger som overstyrer standarden på håndtering av cellereferanser. Har du prøvd å trykke Ctrl+F9 (påtvinge nye beregninger i regnearket) etterpå og se om det oppdateres da? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Jeg har samme merkelige atferd i Gnumeric, så jeg tviler på at det bare har med en innstilling å gjøre. Ser ikke du den samme atferden som jeg ser? Vedlagt fil. Tenk deg at du vil putte inn en ny rad. Edit: jeg hadde ikke tillatelse til å legge ved filen. Endret 26. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Prøv å zippe filen først - så du får lov til å laste opp. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. april 2016 Forfatter Del Skrevet 27. april 2016 calc.zip.zip Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Det er nok bevisst at det er sånn, og at du aldri risikerer å få et regneark som oppfører seg annerledes via et valg. Det ville vært fullstendig krise dersom du setter inn en rad og alle formlene nedenfor plutselig peker mot andre celler enn før. Fullstendig krise som i "hele finansverdenen". I Excel kan du lage en generell "cella over pluss cella ved siden av" ved hjelp av INDIREKTE og RAD, her på engelsk: =INDIRECT("B"&ROW()-1)+INDIRECT("A"&ROW()) På samme måte kan du nummerere A-kolonnen din med den enkle formelen =ROW() så får du ny verdi når du setter inn eller sletter en rad over. Jeg vil tro ting heter det samme i OO og LibreOffice osv. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. april 2016 Forfatter Del Skrevet 28. april 2016 Ok, takk. Men hva er logikken bak? Hvordan kan jeg forutsi at A4, A5 og A6 endrer seg til A5, A6 og A7, mens B3, B4 og B5 endrer seg til B3, B4 og B6? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå