Gå til innhold

Her kommer verdens bredeste senketunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi trenger ikke en mellom Norge og Danmark. Vi trenger bare en miniatyrmodell i 1:4 skala rett sør for Horten og Moss, via Bastøy. Til 1:4 av prisen.. Men da finner vel MGD en rødlistet Iberiasnegleslektning eller noe sånt og Sp vil kreve tunell under jordene for å unngå at matjord blir berørt, mens SVV misforstår brøken og estimerer 4:1 av prisen, før overskridelser, så da velter vel den idéen allerede ved unnfangelse.. På med nisselua!

 

Shenzen-forbindelsen blir 8 felter og 51 km over/under vann, og skal koste rundt 4,83 milliarder USD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Når kommer tilsvarende mellom Norge og Danmark?

For dypt og for bratt til at det er aktuelt, havdybder på over 600m og en distanse på 117km på det korteste punktet, måtte isåfall laget en tunnel hele veien.

 

Nei, det er ikke for dypt. Det er bare rett over Norskerenna, som ikke er så lang, og så er det bare å peise på med Condeep-konstruksjoner. Vi har både teknologien og kunnskapen for å få det til. Vi har noen titalls prototyper stående ute i Nordsjøen allerede.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vi trenger ikke en mellom Norge og Danmark. Vi trenger bare en miniatyrmodell i 1:4 skala rett sør for Horten og Moss, via Bastøy. Til 1:4 av prisen.. Men da finner vel MGD en rødlistet Iberiasnegleslektning eller noe sånt og Sp vil kreve tunell under jordene for å unngå at matjord blir berørt, mens SVV misforstår brøken og estimerer 4:1 av prisen, før overskridelser, så da velter vel den idéen allerede ved unnfangelse.. På med nisselua!

 

Shenzen-forbindelsen blir 8 felter og 51 km over/under vann, og skal koste rundt 4,83 milliarder USD.

Det hadde vært fantastisk om SVV og Samferdselsdepartementet kikke litt på Condeep og hvordan en kan bruke det til å krysse over Oslo-fjorden så langt sør som overhode mulig.

Lenke til kommentar

Når kommer tilsvarende mellom Norge og Danmark?

 

Tror aldri det kommer til å skje.

 

Kan heller bygge tunneler, som gir flere beine veistrekk, så det går an å forflytte seg innenfor Norge hurtigere. Storebelt burde jo holde i massevis, så får man heller gjøre den seige turen nedover fra Oslo til Storebelt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Når kommer tilsvarende mellom Norge og Danmark?

 

Tror aldri det kommer til å skje.

 

Kan heller bygge tunneler, som gir flere beine veistrekk, så det går an å forflytte seg innenfor Norge hurtigere. Storebelt burde jo holde i massevis, så får man heller gjøre den seige turen nedover fra Oslo til Storebelt.

 

Er derfor jeg vil ha bro over Oslo-fjorden så langt sør som mulig. For å slippe å kjøre helt opp til Oslo bare for å kunne komme seg sørover.

 

Utover det så er de veiplaner som legges frem under Solvik-Olsen preget av nettopp rette strekk og høy fart i trygge omgivelser.

Lenke til kommentar

Bro over Oslo-fjorden langt sør kan de gjerne suge rett ut av oljefondet om du hadde spurt meg.

 

Eller hva med å få til skikkelig E39 fra Kristiansand til Stavanger? Er jo mange strekk som er veldig svingete å ta fatt på. Sikkert andre muligheter rundt omkring i landet. Vi har jo mange kvadratkilometer fjell. Det har jo vært løftet diskusjon om det å kombinere tunneldriving sammen med utvinning av ettertraktede bergarter. Kommer vel i gang etter vi er døde tenker jeg  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Når kommer tilsvarende mellom Norge og Danmark?

For dypt og for bratt til at det er aktuelt, havdybder på over 600m og en distanse på 117km på det korteste punktet, måtte isåfall laget en tunnel hele veien.

 

Nei, det er ikke for dypt. Det er bare rett over Norskerenna, som ikke er så lang, og så er det bare å peise på med Condeep-konstruksjoner. Vi har både teknologien og kunnskapen for å få det til. Vi har noen titalls prototyper stående ute i Nordsjøen allerede.

Som sagt, Norskerenna er 600m dyp og av de 117km er ca halvparten mer enn 350m dypt.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke en mellom Norge og Danmark. Vi trenger bare en miniatyrmodell i 1:4 skala rett sør for Horten og Moss, via Bastøy. Til 1:4 av prisen..

 

En forbindelse Horten-Moss i området nord for Bastøy har Vegvesenet skrotet for over 2 år siden. Bare ei bru ville bli nær dobbelt så dyr som eksisterende forslag ifølge dem. Da snakker vi altså om et bruprosjekt på rundt 130 milliarder. I tillegg må en jo ta med prislapp på alt landbasert struktur.

 

Det er naturreservat på begge sider av fjorden i dette området, i tillegg til Borreparken som man ønsker inn på UNESCOS's verdensarvliste.

 

Det er nok teknisk mulig, men i prosessen vil det åpenbart være alt for mye som vil gå tapt til at det er akseptabelt totalt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...