Tellurium Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Er utdannet sivilingeniør, men sliter virkelig med å finne ingeniørjobb (og sliti siden vår 2015). Tenker derfor å finne en ufaglært jobb i mellomtiden (type butikk, postbud, osv), så jeg har noe å gjøre, samt tjene noen kroner. Men vil ikke dette bli vanskelig når de ser CV'en? Tenker de ikke "overkvalifisert" med en gang? De vet antagelig at jeg avslutter arbeidsforholdet samme dag som jeg får tilbud om en ingeniørstilling. Noen som har noen gode tips for min situasjon? Gjerne også forslag til jobber som krever begrenset (noe er greit) menneskelig kontakt. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Er utdannet sivilingeniør, men sliter virkelig med å finne ingeniørjobb (og sliti siden vår 2015). Tenker derfor å finne en ufaglært jobb i mellomtiden (type butikk, postbud, osv), så jeg har noe å gjøre, samt tjene noen kroner. Men vil ikke dette bli vanskelig når de ser CV'en? Tenker de ikke "overkvalifisert" med en gang? De vet antagelig at jeg avslutter arbeidsforholdet samme dag som jeg får tilbud om en ingeniørstilling. Noen som har noen gode tips for min situasjon? Gjerne også forslag til jobber som krever begrenset (noe er greit) menneskelig kontakt. Hvilken retning er du utdannet innen? Tipper du har rett, altså at du regnes som en som vil si opp med en gang noe bedre kommer. Jeg ville iallefall tenkt slik om jeg skulle ansette, og kan ikke klandre deg siden du har brukt fem år av livet ditt til en utdanning du ikke får brukt. Når jeg gikk på skole så sendte jeg litt mailer rundt til bedrifter som interesserte meg, med interesse for sommer- og deltidsjobb. Fikk napp til slutt, og fikk en deltidsstilling innen systemintegrasjon hos en bedrift innen maritime framdriftssystemer. Jeg hadde en jobb før dette hos Jernia, men fant fort ut at kunden ikke alltid har rett, og at jeg ikke hadde evne til å overse dette, så jeg skjønner hvorfor du ser etter en jobb med det jeg antar du mener er begrenset kundekontakt. Litt etter hva du er utdannet som, så vil jeg anbefale deg å tenke litt utenfor boksen. For eksempel, er du utdannet innen petroleumsgeologi, så vil jo du også gjøre lurt i å også søke åpent hos veivesenet, jernbaneverket, entreprenører, etc. Jeg var ferdig utdannet ingeniør i 2015, og jobber som ingeniør i en helt annen bransje enn hva jeg er utdannet til. Har i etterkant fått vite at utdanningen min hadde lite å si i forhold til personlighet når jeg ble valgt til jobben. Lykke til videre med jobbsøkingen! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Eit tips er å søke stillingar i det offentlege, der har ein plikt til å ansette den best kvalifiserte søkaren, og ein kan dermed heller ikkje diskriminere overkvalifiserte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Eit tips er å søke stillingar i det offentlege, der har ein plikt til å ansette den best kvalifiserte søkaren, og ein kan dermed heller ikkje diskriminere overkvalifiserte.Det er en sannhet med modifikasjoner. De er forpliktet til å ansette den som best oppfyller kravene i stillingsutlysningen. Du er ikke bedre kvalifisert til jobb som postbud fordi du har en akademisk grad, og å vektlegge andre ting (som "personlig egnethet") og ikke vektlegge sivilingeniørutdannelsen er ikke "diskriminering" av den overkvalifiserte. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Eit tips er å søke stillingar i det offentlege, der har ein plikt til å ansette den best kvalifiserte søkaren, og ein kan dermed heller ikkje diskriminere overkvalifiserte.Det er en sannhet med modifikasjoner. De er forpliktet til å ansette den som best oppfyller kravene i stillingsutlysningen. Du er ikke bedre kvalifisert til jobb som postbud fordi du har en akademisk grad, og å vektlegge andre ting (som "personlig egnethet") og ikke vektlegge sivilingeniørutdannelsen er ikke "diskriminering" av den overkvalifiserte. Og, som jeg er rimelig sikker på at jeg har påpekt tidligere, kan det i noen situasjoner være ok å «diskriminere» overkvalifiserte – f.eks. om man har særlig stort behov for kontinuitet. Dessuten kan man for en del stillinger også legge enorm vekt på personlig egnethet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Det er mange enkle jobber som har stor gjennomstrømning av arbeidstakere uansett, sjekk ting som er sesongarbeide. Jeg selv jobbet med å legge asfalt i 3 måneder mellom forrige jobb og den jeg har nå(utdanning og mesteparten av erfaringen min er innen IT), Nå var jeg så heldig at jeg ble introdusert av en bekjent for han jeg skulle jobbe for, men for jobben så var det eneste viktige at jeg kunne møte opp til riktig tid og gjøre jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå