Gå til innhold

Er alle ny TVer så kleine? (Sony KD-55X8505C)

Anbefalte innlegg

Kjøpte Sony 55" på tilbud ( http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KD55X8505CBAE/sony-55-3d-smart-led-tv-kd-55x8505cbae )

Hadde før en Panasonic 42" plasma og den nye TV har jeg justert etter en guide på nettet (test) og etter egen magefølelse for å få bildet så godt som mulig. 

Jeg er rett og slett helt sjokkert over hvor kleine innsynsvinkler den har, man må jo sitte nesten rett foran på samme høyde som skjermen for ok bildet. Baklyset ser man godt fra kantene og sort er egentlig lysegrått.

Finnes det ingen gode TVer lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tv du kjøpte har VA-panel som er kjent for dårlig innsynsvinkel. Skal du ha god innsynsvinkel bør du kjøpe en tv med Ips-panel men de har vel dårligere svartnivå enn VA-panelet.

Jeg kjøpte nylig samme TV og er fornøyd med sortnivået og kjøpet med tanke på prisen.

Lenke til kommentar

Kjøpte Sony 55" på tilbud ( http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KD55X8505CBAE/sony-55-3d-smart-led-tv-kd-55x8505cbae )

Hadde før en Panasonic 42" plasma og den nye TV har jeg justert etter en guide på nettet (test) og etter egen magefølelse for å få bildet så godt som mulig. 

Jeg er rett og slett helt sjokkert over hvor kleine innsynsvinkler den har, man må jo sitte nesten rett foran på samme høyde som skjermen for ok bildet. Baklyset ser man godt fra kantene og sort er egentlig lysegrått.

Finnes det ingen gode TVer lengre?

Betaler du nok, så for du noe som er bra :D

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men når jeg nylig byttet ut min Toshiba X-3030 eller hva den nå heter, fra 2008, med en ny Sony (begge i 10-tusen kr. klassen), fikk jeg sjokk over hvor mye dårligere bilde det var på den nye i forhold til den sykt skarpe naturlig utseende 'gamle' TV'en.

Begge 42" og full HD. Den nye 'smart', den gamle ikke.

Leverte tilbake den nye, og beholder Toshiba'en til det dukker opp noe som faktisk er bedre til en like fornuftig pris.

Trodde utviklingen hadde kommet SÅ mye lenger, men tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper dere TV'er i "10 000" kroners klassen ukritisk, uten å sjekke tester først? :p

Uten noe videre info er dette typisk kjøp:

"Megatilbud" på Elkjøp, førpris: 12000kr nå bare 4444kr !

Kommer hjem og ser at tv'en suger :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Leste en del, og den fikk bra score den! Men jeg er tydeligvis mer opptatt av bildet, enn lyden (har fet stereo til TV-lyd) og smart-funksjoner.

Begge er LCD 1920x1080. Den nye har LED bakbelysning, mens den gamle har 'neon-lys' type bakbelysning.

Bildet på den gamle er likevel så mye 'roligere', høyoppløst, og 'sterkere og klarere' mer naturlige farger, ja rett og slett åpenbart bedre selv for en ikke-ekspert. 

Ble jævla skuffet, men med Elkjøp er det jo åpent kjøp i 30 dager, so back it went.

Jeg nok kjøpe TV i 20-30 tusen klassen for å bli fornøyd, men det er uaktuelt.

Så da venter jeg heller på neste generasjon  :)

Lenke til kommentar

Leste en del, og den fikk bra score den! Men jeg er tydeligvis mer opptatt av bildet, enn lyden (har fet stereo til TV-lyd) og smart-funksjoner.

Begge er LCD 1920x1080. Den nye har LED bakbelysning, mens den gamle har 'neon-lys' type bakbelysning.

Bildet på den gamle er likevel så mye 'roligere', høyoppløst, og 'sterkere og klarere' mer naturlige farger, ja rett og slett åpenbart bedre selv for en ikke-ekspert. 

Ble jævla skuffet, men med Elkjøp er det jo åpent kjøp i 30 dager, so back it went.

Jeg nok kjøpe TV i 20-30 tusen klassen for å bli fornøyd, men det er uaktuelt.

Så da venter jeg heller på neste generasjon  :)

Høres rett og slett ut som om du har kjøpt feil TV.

Lenke til kommentar

Nye tv'er har en funskjon som heter motion blur eller lignende som gir et merkelig bilde og ser dårlig ut men man kan som regel slå det av. Merkelig nok så virker det som om det bare er meg som kan se forskjell på dette av min omgangskrets. Når jeg ser på tv hos venner syns jeg det ser helt forferdelig ut men de legger vist ikke merke til det

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig skal ha noe som Jan måle seg med plasma på sortnivå må du vel nesten over på oled, eller i det minste en tv med full bakbelysning og lokal dimming.

Er selv fornøyd med bildet på TVen, men jeg kom fra en eldre LCD-tv (toshiba 42x3000) med rørbelysning, i tillegg til at den brukes i normalt opplyst stue. Prøvde også å ta utgangspunkt i innstillingene som var brukt i tek sin test, men følge bildet ble veldig blasst, og hvitt ble nesten litt gul/oransjeaktig. Egentlig føltes det som at hele bildet fikk litt sepiaskjær. Gikk heller tilbake til standard cinema pro, og justerte bare litt på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

X8505 skal da være en god tv med et veldig bra bilde (til prisen). Har du vært gjennom alle innstillinger, senket bakbelysningen, slått av de fleste "bildeforbedringsprosesser" og alt annet ræl man egentlig ikke vil ha? 

Den har VA-panel og sliter derfor litt med innsynsvinkel, men til gjengjeld mye bedre sortnivå enn IPS. Jeg kjøpte en Samsung JS8005 med VA-panel, og er veldig fornøyd med både sortnivå, farger og innsynsvinkel. Sistnevnte bryr jeg meg ikke særlig om, da sofa'n er plassert der den skal være, nemlig rett foran tv'n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...