Gå til innhold

Prisutvikling på skjermkort kontra lønnsutvikling


Gralle

Anbefalte innlegg

 

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling. 

 

Hva en snekker tjente da og hva de tjener nå er fullstendig ulikt fra hva du tjente da og hva du tjener nå, Nizzen. Det burde være opplagt. En dobling av lønninger for håndverkeryrket på bare 10 år hører ikke hjemme i et moderne, stabilt keyniansk økonomi. Med mindre det da har foregått en liten økonomisk og sosial revolusjon i landet (som Norge etter annen verdenskrig). Er vel derfor jeg blandet meg inn i første omgang, da 100% økning er helt uvirkelig.

 

~30% økning i lønninger i denne perioden er det som har vært tilfellet, og det som er relativt med andre lignende yrker. Det var dette Andrull forsøkte å få fram på side 69. Hadde man bare holdt seg til denne nøkterne og faktuelle påstanden, eller kikket på SSBs tall selv, i stedet for sensasjonelle påstander som den ovenfor, hadde denne diskusjonen aldri oppstått.

 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo da Nissen, men du må nesten sammenligne epler med epler og ikke hva en formann tjener i 2016 mot en vanlig snekker i 2007 og si at en snekker har doblet lønningen siden da når det ikke stemmer. Du har dobbelt lønnen din, men du har også fått en ny jobb.

 

Når slike påstander kommer må det være greit å si noe slik som La Menthe og flere gjør selv om det er offtopic også.

Men way offtopic ble det. Poenget er at prisene på GPU har gått i været i forhold til lønninger / prisstigningen.

Endret av Gralle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

i 2006 kjøpte jeg meg et 7950GX2, kosta vel i underkant av 5000kr og var noe av det råeste (og sprøeste) man kunne få på den tiden. 5000 i 2006 utgjør ca 6000 i dag, da synes jeg det er merkelig at de nå tar over 10k for de råeste kortene, men som tidligere nevnt her så har det vel dels med at folk er villige til å betale for det, vil også tro at (som også tidligere nevnt) har kjøpestyrken til folk flest blitt større, men også kanskje kjøpeviljen? 

 

Edit: leif

Endret av Skrollan
Lenke til kommentar

Jeg har ikke dobbelt så mye i timelønn siden 2006, men se slik på det: I 2006 hadde jeg ikke 5000 kroner å svi av på et skjermkort. I dag kan jeg fint legge 15-16000 i et par. Lønna har steget en del, mens det generelle forbruket ikke har det. Mobilregningen er nede i en fjerdedel.

 

Så i slutten av måneden sitter jeg igjen med mye mer (i prosent) enn for 10 år siden. Og dermed er det mer til overs til kjøp litt utenom det vanlige (mindre enn annenhvert år).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...