Gå til innhold

Prisutvikling på skjermkort kontra lønnsutvikling


Gralle

Anbefalte innlegg

Og det blir priset deretter. Så lenge det ikke påvirker regnskapet til nvidia negativt gir de blanke f i oss forbrukere.

Ett selvskap er ute etter å maksimere profitten sin. Noen tenker veldig kortsiktig og andre langsiktig. Men aldri tro at de bryr seg om forbrukere mer enn at de vil ha pengene dine :p

 

Om alt skal over på VR og 4k vil det skape ett mye høyere demand etter high end kort, og dette vil drive prisene opp, ikke ned :p

Ikke uenig i det heller. Regner egentlig med at neste "Titan XXL" koster 15k+ :)

Endret av Hårek
Tråden er splittet ut fra "GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden", off-topic diskusjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til prisene til 8800ultra så har vel toppkort kostet unaturlig lite de siste 10 årene. Ser ut som at folk er villige til å betale 10k+ for ett kort ganske greit, så regner med at prisene stiger til vi finner smertepunktet.

Nå er vel prisstigningen (Konsumprisindeks) kun på 2-4% per år. 5000 kr i 2005 tilsvarte 6072,98 kr i 2015 (da SSB ikke har tall for 2016 enda :D).

Lenke til kommentar

 

I forhold til prisene til 8800ultra så har vel toppkort kostet unaturlig lite de siste 10 årene. Ser ut som at folk er villige til å betale 10k+ for ett kort ganske greit, så regner med at prisene stiger til vi finner smertepunktet.

Nå er vel prisstigningen (Konsumprisindeks) kun på 2-4% per år. 5000 kr i 2005 tilsvarte 6072,98 kr i 2015 (da SSB ikke har tall for 2016 enda :D).

 

Er rett under 2% hvis det tallet der stemmer. Trodde det var høyere :o

Lenke til kommentar

 

 

I forhold til prisene til 8800ultra så har vel toppkort kostet unaturlig lite de siste 10 årene. Ser ut som at folk er villige til å betale 10k+ for ett kort ganske greit, så regner med at prisene stiger til vi finner smertepunktet.

Nå er vel prisstigningen (Konsumprisindeks) kun på 2-4% per år. 5000 kr i 2005 tilsvarte 6072,98 kr i 2015 (da SSB ikke har tall for 2016 enda :D).

Er rett under 2% hvis det tallet der stemmer. Trodde det var høyere :o

https://www.ssb.no/kpi?fokus=true

Lenke til kommentar

I forhold til prisene til 8800ultra så har vel toppkort kostet unaturlig lite de siste 10 årene. Ser ut som at folk er villige til å betale 10k+ for ett kort ganske greit, så regner med at prisene stiger til vi finner smertepunktet.

Med tanke på at lønningene er det dobbelte nå, så er det veldig billig.
Lenke til kommentar

 

I forhold til prisene til 8800ultra så har vel toppkort kostet unaturlig lite de siste 10 årene. Ser ut som at folk er villige til å betale 10k+ for ett kort ganske greit, så regner med at prisene stiger til vi finner smertepunktet.

Med tanke på at lønningene er det dobbelte nå, så er det veldig billig.

Nå stiger ikke lønningene med så mye mer enn 5% årlig for de fleste så føler ikke at 13k for et skjermkort er innfor der ☺

Lenke til kommentar

Strengt talt har vel det blitt forsøkt å holde prisøkningen på noe rundt en 2,5-3,5 % p.a. Og den har vel også vært innenfor her et sted, mener jeg å huske. Og da tar det nærmere 25 år for en dobling. 

Og i fjor var det vel knapt noe verdistigning (ingen lønnsstigning i vår bedrift fikk i alle fall). Nå ligger jeg på langt mindre enn hva jeg startet på i alle fall. Så en dobling siden 8800 Ultra -tiden? Tviler Nizzen. :p
SÅ raskt går det ikke. Men at ting blir billigere kan vi vel enes om. Sett bort fra større hopp som vi nå har sett pga. krona. Og det er jo dette folk merker. "raske hopp" i pris. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt talt har vel det blitt forsøkt å holde prisøkningen på noe rundt en 2,5-3,5 % p.a. Og den har vel også vært innenfor her et sted, mener jeg å huske. Og da tar det nærmere 25 år for en dobling. 

Og i fjor var det vel knapt noe verdistigning (ingen lønnsstigning i vår bedrift fikk i alle fall). Nå ligger jeg på langt mindre enn hva jeg startet på i alle fall. Så en dobling siden 8800 Ultra -tiden? Tviler Nizzen. :p

SÅ raskt går det ikke. Men at ting blir billigere kan vi vel enes om. Sett bort fra større hopp som vi nå har sett pga. krona. Og det er jo dette folk merker. "raske hopp" i pris. 

 

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling. 

Lenke til kommentar

 

Strengt talt har vel det blitt forsøkt å holde prisøkningen på noe rundt en 2,5-3,5 % p.a. Og den har vel også vært innenfor her et sted, mener jeg å huske. Og da tar det nærmere 25 år for en dobling.

Og i fjor var det vel knapt noe verdistigning (ingen lønnsstigning i vår bedrift fikk i alle fall). Nå ligger jeg på langt mindre enn hva jeg startet på i alle fall. Så en dobling siden 8800 Ultra -tiden? Tviler Nizzen. :p

SÅ raskt går det ikke. Men at ting blir billigere kan vi vel enes om. Sett bort fra større hopp som vi nå har sett pga. krona. Og det er jo dette folk merker. "raske hopp" i pris.

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling.
Høres ut som en snekker var underbetalt i 2007 om årslønnen kun var 253.500 kr før skatt (forutsetning på 1950 timer i året som er vanlig på dagtid). I så fall har ikke snekkere en normal lønnsutvikling som andre grupper. Har sikkert noe med etterspørsel på gode snekkere og gjøre i så fall.

 

Vi hadde vel ca 3% lønnsstigning i året der jeg jobbet (landbasert industri, ikke oljen ?).

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et 8800 GTS 640mb i første kvartal 07. Da betalte jeg 3395,- for det. Om man sammenligner det med GTX 970, sånn hvor i segmentet det kortet lå i forhold til GTX 970 nå, eller når 970 kom, så er vel ikke det så galt? I allefall betalte jeg akkurat det samme for GTX 970 kortet jeg kjøpte i slutten av desember 2014. Jeg syns det er litt artig :p

Lenke til kommentar

 

Strengt talt har vel det blitt forsøkt å holde prisøkningen på noe rundt en 2,5-3,5 % p.a. Og den har vel også vært innenfor her et sted, mener jeg å huske. Og da tar det nærmere 25 år for en dobling. 

Og i fjor var det vel knapt noe verdistigning (ingen lønnsstigning i vår bedrift fikk i alle fall). Nå ligger jeg på langt mindre enn hva jeg startet på i alle fall. Så en dobling siden 8800 Ultra -tiden? Tviler Nizzen. :p

SÅ raskt går det ikke. Men at ting blir billigere kan vi vel enes om. Sett bort fra større hopp som vi nå har sett pga. krona. Og det er jo dette folk merker. "raske hopp" i pris. 

 

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling. 

 

Rett og slett en gudommelig økning det der ja. :D

 

Ikke rart drømmen om eget hus virker å øke mer og mer diffus for hver dag som man spinker og "sparer" (teknisk sett så øker vel husprisene mer enn sparepengene).   :p

 

Blir vel at man enten må vente til man er gammel, for så å arve noe skjit, eller så kjøper man en billig flekk land av en bonde, samt setter opp sin egen crap ass rønne.  :wallbash:

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling. 

 

130 kroner i timen er en ganske drøy påstand. Det er også uriktig, hvis vi skal basere oss på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). I følge de var månedslønnen for snekkere og tømrere på 34,100 kroner i 2015. I 2007 var månedslønnen for snekkere og tømrere på 27,050 kroner.

 

Det er en økning på 26% siden 2007. Ut i fra de tallene har du helt rett i at det er en timelønn på ca. 230-250 kroner for snekkeryrket i dag. Men den samme timelønna var da i så fall på 180 kroner i 2007.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En snekker tjente ca 130kr i 2007 da 8800ultra kom. Nå tjener en snekker ca 230-250kr timen, det uten tillegg. Så ikkje så veldig langt ifra dobling.

 

 

130 kroner i timen er en ganske drøy påstand. Det er også uriktig, hvis vi skal basere oss på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). I følge de var månedslønnen for snekkere og tømrere på 34,100 kroner i 2015. I 2007 var månedslønnen for snekkere og tømrere på 27,050 kroner.

 

Det er en økning på 26% siden 2007. Ut i fra de tallene har du helt rett i at det er en timelønn på ca. 230-250 kroner for snekkeryrket i dag. Men den samme timelønna var da i så fall på 180 kroner i 2007.

Sjekk hva tarifflønna var i 2007 :)

 

Ps: jeg er selv snekker, og jobba i 2007 også, og hadde 8800 ultra ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte som tømrerlærling i 2007, og min lønn var basert på 165 kr. Når jeg ga meg for 2 år siden hadde jeg en lønn på 190 kr timen.

 

De eneste tømrerene som tjener bra er de som jobber akkord ? eller driver selv, men timelønna blir jo veldig lav da.

 

Og vet ikke om SSB tar hensyn til overtid. Ingen tømrere jeg kjenner jobber noe særlig under 2000 timer i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...