Gå til innhold

Forkurs Ingeniørfag

ame91

Anbefalte innlegg

Heisann

Skulle høre om det var noen som hadde gått Forkurset til ingeniørfag på NTNU avdeling: i Trondheim eller Ålesund, eller via UIT(Universitetet i Tromsø): Avdeling i Bodø eller Narvik(Også kalt HIN) og kan fortelle om noen forskjeller på disse ? Mulig NTNU er strengere på diverse enn Narvik og Bodø er med tanke på fravær i timer og strengere på innleveringer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Skulle høre om det var noen som hadde gått Forkurset til ingeniørfag på NTNU avdeling: i Trondheim eller Ålesund, eller via UIT(Universitetet i Tromsø): Avdeling i Bodø eller Narvik(Også kalt HIN) og kan fortelle om noen forskjeller på disse ? Mulig NTNU er strengere på diverse enn Narvik og Bodø er med tanke på fravær i timer og strengere på innleveringer ?

Nå har jeg tatt forkurs ved UiS, men tviler på at det kan være så stor forskjell på de forskjellige plassene da alle fører frem til samme kompetanse. Vi hadde ikke krav om noe oppmøte overhodet, kun ved eksamen såklart.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske "strengt" alle stedene, da du har svært mye du skal komme gjennom i løpet av et år. (Nå regner jeg med at du snakker om kurset som går over et helt skoleår.)

Men når jeg sier strengt så er det ikke akkurat slik som på videregående. Jeg vet at NTNU Ålesund i alle fall ikke har oppmøteplikt i de fleste fag, for der har en venn av meg gått på forkurs for noen år siden. (Riktignok før det var NTNU, men likevel.) Men innleveringer har de nok på lik linje med alle andre som tilbyr forkurs. Det er jo for din egen del, så du skal kunne vurdere om du har oppnådd den kompetansen du trenger for å fortsette.

Lenke til kommentar

Jeg gikk forkurs på HiT, og så vidt jeg husker så var det vel et regime på innleveringene hvor en måtte få godkjent en viss andel av disse for å få kunne ta eksamen. I tillegg kan det være noen obligatoriske laboratorieøvinger i fysikk og tek/samfunn med påfølgende rapportinnlevering. Ellers ikke noe oppmøteplikt. Kan nevne det at de fleste "skulkerene", spesielt i matte og fysikk, datt fort av lasset. Anbefaler sterkt å jobbe hardt med spesielt matten på forkurset, da det gir deg godt grunnlag for høyskolematten du skal ha senere.

Lenke til kommentar

Jeg gikk forkurs på HiT, og så vidt jeg husker så var det vel et regime på innleveringene hvor en måtte få godkjent en viss andel av disse for å få kunne ta eksamen. I tillegg kan det være noen obligatoriske laboratorieøvinger i fysikk og tek/samfunn med påfølgende rapportinnlevering. Ellers ikke noe oppmøteplikt. Kan nevne det at de fleste "skulkerene", spesielt i matte og fysikk, datt fort av lasset. Anbefaler sterkt å jobbe hardt med spesielt matten på forkurset, da det gir deg godt grunnlag for høyskolematten du skal ha senere.

Men det skal også nevnes at forelesninger streames(iallefall uis) slik at om man ikke har mulighet til å møte opp så får man med seg det aller meste der. Jeg har ikke møtt opp på noen timer, men har ikke hatt noen problemer av den grunn:)

Men som nevnt, vær forberedt på å jobbe. Dette kommer sjeldent enkelt for folk.

Lenke til kommentar

Gikk selv forkus i trondheim, dog tidligere HiST men blir vel ikke store forandringene. Det er ikke oppmøteplikt men man må ha et visst antall godkjente øvinger/arbeidskrav for å få gå opp til eksamen. Øvingene var en blanding av "prøver" og hjemmearbeid. Vi hadde engelsk som et eget fag men dette er nå slått sammen med norsk ("Kommunikasjon og Norsk" heter emnet"). Se her for å se hvordan forkurs-studiet er i "år": https://www.emweb.no/hist/node/28800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...