Gå til innhold

Windows vista business norsk

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gammel acer maskin som ikke har recovery partisjon. Jeg har nøkkelen (står under maskinen) til windows vista business (som var på maskinen da jeg kjøpte den.

Jeg måtte tilslutt bytte harddisk og trenger å få tak i ei windows vista business iso norsk. Noen som kan hjelpe meg med hvor jeg får tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en 7 år gammel maskin som stort sett bare skal brukes til enkle oppgaver. gidder ikke bruke penger på den og kjøpe windows 10. Linux eller annen programvare er ikke aktuellt. Dessuten har jeg allerede betalt for vista da jeg kjøpte maskinen...

Lenke til kommentar

Ellers kan man høre med microsoft\produsenten men ville ikke overraske meg image koster mellom 500-1000 kr å så fall. Da microsoft\produsent ofte skal ha fortjeneste å brenne en plate, må sikkert lete i arkivet sitt som tar tid.

Kanskje en bedrift har det liggene.

Derfor er linux bedre alternativ.

Da vista har lenge sett på fiaskoen til microsoft.

Hvis du ikke vurder å laste ned en piratversjon selv om du risikerer virus\spyware og ormer.

Siste alternativ er så skaffe deg microsoft Developer license. Men pleier å koste noe.

Syns det er synd microsoft\produsentene gjør det mulig for kjøperne å laste ned image da det koster ikke så mye penger. F.eks legge med UEFI kode i form av Ipxe boot for å laste manuelt ned operativsystemet. Da nyere hovedkort ofte har produktnøkkelen lagt til i UEFI istedenfor nøkkel under maskinen, men det hjelper trådstarter lite da dette antakelig er snakk om BIOS.

Tror argumentasjonen rundt det er Microsoft risiker mere piratkopiering en i dag.

For apple maskiner har for lenge siden tatt bruk teknologien, men ikke alltid det funger så bra.

Men nå har vel Apple kun en versjon av OSX så det er ikke mange GB plass de trenger for det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En basic dev lisence koster 580kr, men usikker på hvilke begrensningen denne har i subscriber downloads. Jeg tipper du har fint lite tilgang til nøkler der med denne lisensen.

En partnerlisens koster rundt 10 lapper i året (silver) og 35 lapper (gold) Selv disse har restriksjoner på hvilke nøkler du får tilgang til.

Så kjør linux. Du får mange distroer som er mer eller mindre identisk med windows. Og med tanke på hvor gammel maskinen er så er det vel snevert hva den kan brukes til av spill og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...