Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble lampebryter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en vegglampe uten bryter med ujorda ledning. Tungvint å hele tiden sette i kontakten.

Har kjøpt en enpolet lampebryter. Kan denne kobles på denne ledningen? Kan jeg gjøre noe feil her? Har kun koblet brytere på jorda ledninger før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den kan kobles på ledningen. Vanskelig å gjøre feil - spiller ingen rolle hvordan du kobler så vidt jeg husker. Du skal i realiteten bare bryte kretsen med bryteren, og så lenge du gjør det spiller det ingen rolle hvor på kretsen.

Så lederene er  ikke brune og blå, det er det normale.

Lenke til kommentar

"Alt" er muuuulig å koble feil, men det stemmer som sagt over her at det skal vanskelig gjøres på den der med mindre du putter begge lederne fra den ene siden inn i samme hull. Jeg antar at det er ganske tynne, mangetrådete ledere (altså du kan spre den ut som en feiekost) du opererer med? Anbefaler deg å ta av litt mer isolasjon enn du tilsynelatende trenger, tvist lederne rundt seg selv noen runder og brett så lederne i to (tvist gjerne igjen om du får tak) mao. etterstreb å lag en tilnærmet enkeltleder av alle trådene. Dersom du stikker så myke ledere inn i klemmene på slike brytere har de en tendens til å sprike ut veldig og skrur du til for hardt risiskerer du at du "klipper" de med fare for dårligere ledeevne og varmgang. 

Det går stort sett bra, men jeg foretrekker å være på den sikre siden. Bare husk at du skal ikke skru til så du blir hvit på knokene, den skal strammes godt, men langt fra så hardt du klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...