AnonymDiskusjon Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Trenger hjelp men vet ikke hvem jeg bør kontakte for å få skikkelig profesjonell hjelp. Rentene alene er umulig å holde tritt med, som dere vil forstå når dere ser hva dem er på lenger ned... Har totalt 802.000 kr i gjeld. 9,8% rente på ett lån på 700.000 kr ca. 20,24% rente på ett lån på 102.000 kr ca. Begge kravene er gått til tvangsinnkreving hos namsmann. Så snart jeg får en inntekt på over 8048 kr vil de med rett kunne trekke den overflødige inntekten av lønn eller trygd. Dvs. at jeg beholder 8048 kr til livsopphold og f.eks. 5000 kr til husleie. Resten av lønna/trygda blir tvangstrekt. Er arbeidsledig og har per nå 5700 kr i livsopphold (inntekt) hver måned. Har ingen eiendeler eller eiendom å selge unna. Har verken bil, hus, elektronikk eller annet som er av verdi å kvitte meg med. Refinansiering av lånene er umulig da jeg har betalingsanmerkning. Har tidligere misligholdt betalingsavtale for lånet på 102.000 kr, og de vil ikke inngå flere avtaler med meg. Har ingen familiemedlemmer som kan ta opp lån for meg. Vær så snill å ikke be meg melde meg på luksusfellen. Jeg har et gjeldsproblem nå, ikke et forbruksproblem lenger. Har allerede sagt opp unødvendige abonnement som dyrt internett og skiftet mobiloperatør for å spare penger. Går i 1 års gamle klær, spiser for 100 kr i uka (Kneipbrød og ost) og spinker og sparer der jeg kan. Dessuten vil jeg ikke takle psykisk å komme på TV. Hovedprioritet for meg nå er å få meg arbeid, men det er vanskelig med 2 års arbeidsledighet, ingen referanser, ikke fullført utdanning og mangel på kompetanse innen noe. Prøver likevel hver dag og gir ikke opp selv om konkurransen i arbeidsmarkedet idag aldri har vært større. Er gjeldsrådgiveren hos NAV noe særlig behjelpelig og kan de snakke med kreditorer for meg? Eller finnes det andre som er bedre for denne typen saker? Jeg har selv forsøkt å stoppe/fryse renten på lånene men kreditorene sier kontant "Nei" når jeg spør om å fryse rentene. Hvis ikke rentene blir fryst, står jeg ovenfor en umulig oppgave og vil være gjeldsslave resten av mitt liv. Da er ikke gjelden lenger på 802.000 kr, men flere millioner. Trenger ikke hjelp til et budsjett, for det har jeg allerede. Men jeg trenger hjelp til å få vite hva kreditorene kan gå med på ang. frysing av renter og om de eventuelt kan gå godta at f.eks. bare 50% eller 75% av kravet blir nedbetalt.(?) Tar imot alt av tips! Har ikke sovet godt på mange år. Håper å få en ordning som gir meg litt lys i tunellen. Anonymous poster hash: d6f0a...ac3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Gjeldsordning 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 NAV har gjeldsrådgivere.https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-r%C3%A5dgivning-og-gjeldsr%C3%A5dgivning--87499 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Om du har 5700 i livsopphold pr måned kan du bli student, da har du 10 000 pr måned, dette bør gi deg nok til å dekke billig leilighet og ha samme sum i livsopphold under studie månedene. Da kan du iallefall få deg en jobb i fremtiden og få startet på nedbetaling. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Jobb og/eller utdanning er særs viktig. Du vil dra på den økonomiske bagasjen i lang tid, men med fast inntekt vil det gå riktig vei. Ta absolutt kontakt med nokon angåande gjelda di og sjå om du kan få letta litt på trykket. Forstår at det er vanskeleg å få jobb, men det vil dukka opp noko. Ta kva som helst. Vasking, rydding, klippe plen, kva som helst. Når du først er i gang går det lettare. Ved arbeidssøking ser det betre ut med kva som helst anna enn arbeidsledig. Kor gamal er du, kva utdanning hadde du starta på og kor langt kom du med den? Har du tankar om å ta det opp igjen eller prøve noko anna? 3 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Er personlig konkurs en mulighet? Du kan feks true kreditorene med det for å få dem mer imøtekommende til dine krav. hvis du velger å gå igjenom konkurs istedet så husk at de neste 5 årene etter blir veldig vanskelige, men du er gjeldsfri etter det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Ikke noe som heter "personlig konkurs" i Norge. Ta raskest mulig kontakt med NAV, de har gjeldsrådgivere som hjelper deg til å finne veien videre. Ingen kan trylle bort gjelden din, og du må regne med å gjøre det meste selv, men løsningen kan være å søke gjeldsordning. Da får du et beløp å leve på pr måned, og resten av din inntekt fordeles ut over dine kreditorer i forhold til grunnkravets størrelse. Etter 5 år stryker alle kreditorene restgjeld, og du er i null. Dette er en mulighet du får kun EN gang i livet, roter du det til på nytt etter 5 år, er du i deep shit. Bryter du vilkårene for gjeldsordning i løpet av de 5 årene er du i deep shit, da avbrytes denne, og du er tilbake der du var, + renter og gebyrer. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Har studert i utlandet og var ofte innom Norge for 3-6 månads perioder. Det var ALDRI et problem å få meg enn jobb, så lenge jeg var aktiv og villig å ta det jeg får tilbud om.At du sier du har vert arbeidsledig i 2 år og får ikke deg jobb. Det er fullstendig BS. Samtidig som du greide å opparbeide 1 mill i gjeld... Well done!Få ræva i gir og skaff deg jobb. Vaskejobb. Servitør. Vekter. De fleste ansetter no frem mot sommer. Sorry, men jeg nekter å tru at du ikke greier å få deg jobb. Du vil ikke jobbe, det er mer sansynlig og den trur jeg på. Men da får du berre leve på 5k i månad og vere fornøyd med det. 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Hva har du gjort for å havne i denne situasjonen? Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Ikke noe som heter "personlig konkurs" i Norge.Jo, det finnes, men det fritar deg ikke fra gjeldsforpliktelsene dine. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) Jeg antar at denne gjelda er ren forbruksgjeld? Basert på erfaring fra saker jeg har engasjert meg i tidligere er det nesten umulig å få kreditorene til å fryse renter eller ettergi gjeld uten å gå veien om gjeldsordning, i så fall må man kunne tilby en viss sum som de kan få umiddelbart. Å be om at renta fryses slik at du kan betale ned gjelda litt raskere har jeg ikke erfaring med at noen går med på. Men noen kreditorer er verre enn andre, særlig de offentlige og banker. Skal du betale ned denne gjelda på 15 år må du ut med ca 9000 kr i måneden (ser bort fra rentefradrag) Med 5000 kr i husleie må du da ha en inntekt på ca 22 000 utbetalt. Da er du gjeldfri om 15 år. Skal du få gjeldsordning må du som hovedregel være i full jobb. (Det skader ikke å søke nå, men jeg er ganske sikker på at det blir avslag.) Skulle du få deg en jobb hvor du får 22 000 eller mer utbetalt risikerer du også å få avslag fordi du ikke vil bli ansett for å være varig ute av stand til å betjene gjelda di da du kan betale den ned i løpet av 15 år eller mindre. 15 år er litt lenge spør du meg, en gjeldsordning er som hovedregel 5 år. Mitt råd er da at du får husleie som er høyere, og venter med å få samboer for da ville du plutselig få 1200 kr mindre i mnd i livsopphold samt halv husleie. Når det gjelder NAV skal de kunne hjelpe deg, men ikke bli overrasket om du ikke kommer noen vei der. Personlig ville jeg ikke kastet bort tiden der, men det skader selvsagt ikke å ta et møte med dem. Kort oppsummert: Få deg fulltidsstilling, og så sier du ifra her. Da står du mye sterkere uansett hva som måtte bli løsningen til slutt. Endret 15. april 2016 av coffeee Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) Ikke noe som heter "personlig konkurs" i Norge. Ta raskest mulig kontakt med NAV, de har gjeldsrådgivere som hjelper deg til å finne veien videre. Ingen kan trylle bort gjelden din, og du må regne med å gjøre det meste selv, men løsningen kan være å søke gjeldsordning. Da får du et beløp å leve på pr måned, og resten av din inntekt fordeles ut over dine kreditorer i forhold til grunnkravets størrelse. Etter 5 år stryker alle kreditorene restgjeld, og du er i null. Dette er en mulighet du får kun EN gang i livet, roter du det til på nytt etter 5 år, er du i deep shit. Bryter du vilkårene for gjeldsordning i løpet av de 5 årene er du i deep shit, da avbrytes denne, og du er tilbake der du var, + renter og gebyrer. Jo du må betale/selge alt du har av verdi (unntak er inbo og livsnødvendige ting) neste 5 år så lever du som slave, etter det slettes all gjeld untatt gjeld til staten. Uansett så krev du nøyaktig det samme som jeg sa bare mer detaljert... Endret 15. april 2016 av bigggan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Rådgivning i en slik situasjon er noe NAV skal gi, men det er veldig stor forskjell på hvor bra denne tjenesten er mellom de ulike kommunene. En opplagt start er å kontakte de uansett. Nå er det ikke slik at NAV gjør jobben for deg, den må du gjøre selv (du har tross alt klart å sette deg i denne situasjonene selv), men du får veiledning til hvordan du går frem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Ikke noe som heter "personlig konkurs" i Norge. Ta raskest mulig kontakt med NAV, de har gjeldsrådgivere som hjelper deg til å finne veien videre. Ingen kan trylle bort gjelden din, og du må regne med å gjøre det meste selv, men løsningen kan være å søke gjeldsordning. Da får du et beløp å leve på pr måned, og resten av din inntekt fordeles ut over dine kreditorer i forhold til grunnkravets størrelse. Etter 5 år stryker alle kreditorene restgjeld, og du er i null. Dette er en mulighet du får kun EN gang i livet, roter du det til på nytt etter 5 år, er du i deep shit. Bryter du vilkårene for gjeldsordning i løpet av de 5 årene er du i deep shit, da avbrytes denne, og du er tilbake der du var, + renter og gebyrer.Jo du må betale/selge alt du har av verdi (unntak er inbo og livsnødvendige ting) neste 5 år så lever du som slave, etter det slettes all gjeld untatt gjeld til staten. Uansett så krev du nøyaktig det samme som jeg sa bare mer detaljert... Det du beskriver kalles gjeldsordning, og er noe annet enn en personlig konkurs. 1 Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Du skriver ikke noe om alder eller forventet inntekt om du skulle få deg jobb. Det er alfa og omega når man skal legge kabalen videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå