PoleCat Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 (endret) Som det kommer frem av denne tråden dreit jeg skikkelig på draget da jeg skulle sette på min Volcano 9 CoolMod kjøler for noen dager siden. Har nå bestilt ny cpu og ny kjøler (satt volcano 9 i serveren), Volcano 12 som jeg har hørt skal være bra. Grunnen til at jeg har kjøpt ny cpu, er at det har kommet en del skraper og ujevnheter i den, og det kan alltid være greit å ha en i reserve. Altså; Jeg tar bort den gamle kjøleren og cpu fra hk. Bør jeg ta ut HK fra kabinettet for å få det ordentlig? Legger i den nye cpu'en og så kommer spørsmålet mitt: Med Volcano 9 fulgte det med ThermalPad og kjølepasta. Supersmarte meg festet paden på kjøler og tok goopen på cpu, noe jeg har forstått at jeg absolutt ikke burde gjort. Skal jeg bruke pad'en eller tuben med goop jeg har bestilt? MÅ jeg i det hele tatt bruke goop eller pad? Altså, jeg vet at det redusrer tempen, men er det et must? Skulle gjerne hatt utfyllende svar på dette, slik at jeg kan gjøre det riktig denne gang. (Ja, jeg har lest goop-guiden). Endret 21. november 2003 av PoleCat Lenke til kommentar
razer Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Du må ikke, men det er absolutt anbefalt. Drit i pad'en og ha på et tyynt lag me goop på kjernen. Da skal det gå bra Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Lurer på en ting til. På HK'et mitt er den ene "tappen" i midten på ene siden brukket av der kjøleren festes, slik at jeg har 5 av 6 fester tilgjengelig. Kan det være at kjøleren ikke sitter skikkelig fast da. Jeg mener, den sitter jo bom fast og er festet i alle på ene siden og de to på andre siden. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Vil tro det ikke har så mye å si. Skal nok gå bra. Bare vær forsiktig når du monterer denne. Goop er et must ja. Selv billiggoop reduserer tempen såpass mye. Hk kan være lurt å ta ut. Da kommer du lettere til samtidig som det er lettere å se om kjøleren sitter skjeft. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Goop: Også kalt kjølepasta *grin* poenget med kjølepasta er å få absolutt full kontakt mellom kjøler og cpu uansett vannkjøling eller luftkjøling. Tempen kan gå mye ned, men noen merker ikke forskjell.. kommer ann på om finishen er god eller om du har planslipt. Det går helt fint uten, men ikke regn med gode temper. Når du skal ta på kjølepasta må du ikke bare dæsje på en stor klump og sette på kjøle for da blir det luft mellom, og som sagt en poenget med den at det ikke skal bli det. du skal da en bitte liten klump på og smøre det ut med et visakort eller lignenede. trenger bare mikroskopisk lite så det akkurat dekker cpu kjernen. når du skal sette på cpu-kjøler så kan du på en måte "rulle" den over kjernen.. liksom sette den først ned i to hjørner og jevnt legge den ned så det ikke blir luftbobler. Håper det hjalp! noen rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Goop:Også kalt kjølepasta *grin* poenget med kjølepasta er å få absolutt full kontakt mellom kjøler og cpu uansett vannkjøling eller luftkjøling. Tempen kan gå mye ned, men noen merker ikke forskjell.. kommer ann på om finishen er god eller om du har planslipt. Det går helt fint uten, men ikke regn med gode temper. Når du skal ta på kjølepasta må du ikke bare dæsje på en stor klump og sette på kjøle for da blir det luft mellom, og som sagt en poenget med den at det ikke skal bli det. du skal da en bitte liten klump på og smøre det ut med et visakort eller lignenede. trenger bare mikroskopisk lite så det akkurat dekker cpu kjernen. når du skal sette på cpu-kjøler så kan du på en måte "rulle" den over kjernen.. liksom sette den først ned i to hjørner og jevnt legge den ned så det ikke blir luftbobler. Håper det hjalp! noen rett meg om jeg tar feil. Takker. Jeg tror jeg brukte ALT for mye goop sist. Tok på en dæsj på midten og smurte det utover med billappen min. Må nok være mye mer forsiktig og nøyaktig neste gang. Men denne ThermalPaden... Hva er det egentlig? Hvorfor følger den med om jeg ikke skal bruke den? Er det et alternativ til goop? For på den gamle kjøleren min er det kun en slik og da brukte jeg ikke goop. Endret 22. november 2003 av PoleCat Lenke til kommentar
Josten Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Thermalpad er en slags pute basert på parafin(?). Den er ganske tykk, men når prosessoren blir varm, smelter den og fyller alle små hull. For mange er det lettere å bruke thermalpad enn goop, men ville heller bruke de 5 minuttene ekstra det tar å sette på goop. Skal du gjerne goopen kan du feks først skrape av forsiktig (pass på å ikke få riper) med en kniv, og så bruke isopropanol, rødsprit, aceton eller lignende å vaske det av med. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Skal du fjerne goopen kan du feks først skrape av forsiktig (pass på å ikke få riper) med en kniv, og så bruke isopropanol, rødsprit, aceton eller lignende å vaske det av med. Det blir ikke nødvendig med ny cpu, men takk allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå