Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Død komfyr

Anbefalte innlegg

Hei, vi bor i en leilighet i et borettslag og har en frittstående komfyr som plutselig en dag ikke lenger virket (IKEA Whirlpool, sikkert 5-6 år gammel).

Det er ingenting som fungerer der, verken lampe i stekeovn, stekeovnen eller platene, den virker altså helt død. For rundt 2 år siden fikk vi en såkalt komfyrvakt fra Infohome, men her koblet vi ut selve varmesensoren, så noe rart om det er komfyrvakten som har koblet ut strømmen.

Vi får foreløpig ikke målt om det er strøm i selve støpselet.

Noen som har noen gode råd eller tips til hva feilen kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet fra sensoren er det ikke rart om du ikke har strøm, det er en sikkerhetsfunksjon. Null signal, null strøm.

De de koblet den ut for 2 år siden er det vel rart om den sluttet å fungere nylig. Antar at problemet med komfyren ikke oppstod for 2 år siden :)

Men, hvorfor i all verden koblet dere ut komfyrvakten?

Lenke til kommentar

Har du koblet fra sensoren er det ikke rart om du ikke har strøm, det er en sikkerhetsfunksjon. Null signal, null strøm.

De de koblet den ut for 2 år siden er det vel rart om den sluttet å fungere nylig. Antar at problemet med komfyren ikke oppstod for 2 år siden :)

Det var gjennomgående mye problemer med komfyrvakten. Den sluttet aldri å pipe (uavhengig av batteri), og andre småting.

Men selvfølgelig, vi burde ha koblet den til i nyere tid ;)

Som det skrives over, vi har prøvd å skru av og på sikringen.

Fungerer det med vanlig multimeter for å sjekke om det er strøm?

Lenke til kommentar

Det var gjennomgående mye problemer med komfyrvakten. Den sluttet aldri å pipe (uavhengig av batteri), og andre småting.

Men selvfølgelig, vi burde ha koblet den til i nyere tid ;)

Som det skrives over, vi har prøvd å skru av og på sikringen.

Fungerer det med vanlig multimeter for å sjekke om det er strøm?

Sikringen skal stå urørt. Er det prøvd å trykke på knappen som er på sensoren? Det er, i hvert fall på de vaktene jeg har vært borti, den eneste knappen du skal behøve å forholde deg til. Å skru sikringen av og så på igjen fungerer bare en liten stund, så skrus strømmen av etter en halvtime eller så.

Lenke til kommentar

Det står ikke når sensoren ble koblet ut, og om den faktisk ble koblet ut. Vært borti kunder som bare hiver den i en skuff. Det gjelder trådløse typer selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det står ikke når sensoren ble koblet ut, og om den faktisk ble koblet ut. Vært borti kunder som bare hiver den i en skuff. Det gjelder trådløse typer selvfølgelig.

Skal innrømme at den ble koblet ut for en stund siden pga feilene. Har prøvd å sette inn batteriet igjen og trykke på knappen, samt å holde den inne over 20 sekunder. Lampa på sensoren reagerer ikke (kan være at den har gått), men den piper når jeg kobler til batteriet, så tror nok den virker.

Er ikke gitt at det er komfyrvakten som er problemet, er bare en av flere teorier jeg har. Men uansett merkelig at det plutselig ikke skulle være strøm der.

Lenke til kommentar

Det enklaste er å få ein elektrikkar til å sjå på saka.

Men det virker jo nærliggande å tenke at det er komfyrvakta som er problemet.

Det er vell meininga at komfyrvakta skal bryte straumen når den ikkje får signal frå sensoren? Dersom komfyren hadde fungert utan straum i sensoren så vil jo det bety at det ikkje har betydning om det er fungerande batteri i sensoren, og om det ikkje er nødvendig å bytte batteri for å fortsette å bruke komfyren så vil det være eit stort problem. Det er tross alt med hensyn på demente og liknande at ein skal ha komfyrvakter, og om dei som gløymer å bytte batteri fortsatt kan bruke komfyren som normalt så vil ein jo ikkje unngå tørrkokingar.

Lenke til kommentar

Det enklaste er å få ein elektrikkar til å sjå på saka.

Men det virker jo nærliggande å tenke at det er komfyrvakta som er problemet.

Det er vell meininga at komfyrvakta skal bryte straumen når den ikkje får signal frå sensoren? Dersom komfyren hadde fungert utan straum i sensoren så vil jo det bety at det ikkje har betydning om det er fungerande batteri i sensoren, og om det ikkje er nødvendig å bytte batteri for å fortsette å bruke komfyren så vil det være eit stort problem. Det er tross alt med hensyn på demente og liknande at ein skal ha komfyrvakter, og om dei som gløymer å bytte batteri fortsatt kan bruke komfyren som normalt så vil ein jo ikkje unngå tørrkokingar.

Takk for svar.

Vet ikke hvor tydelig det kom frem, men det er minst ett år siden jeg fysisk tok ut batteriet fra det jeg kan se er varmesensoren. Komfyren fortsatte å fungere helt fint etter dette. Uten å gjøre noen endring på denne sensoren sluttet plutselig komfyren å fungere overhodet, og det er dette som er rart. Hvorfor skulle dette skje nå helt ut av det blå (selv om det samme spørsmålet kan man jo stille seg om både stekeovn og eventuelt uttak).

Til info: Her er link til komfyrvakten:

http://www.mwg.no/files/Bilder/Installasjon/IM/Innohome%20User%20Manual%20NO%20SGK300-000UN2.pdf

Endret av Solosup
Lenke til kommentar

Inneholder komfyrvaktaboksa ein eigen sikring? Det hender seg av og til at slike ting har eigne innvendige sikringar.

Rekner med at det siste ein produsent av komfyrvakter ønsker er vell at det er sjølve komfyrvakta som starter ein eventuell brann pga elektrisk feil.

Ellers, var det du eller burettslaget som ordna med komfyrvaktene? Kanskje du kan ta dette gjennom burettslagets styre?

Lenke til kommentar

Inneholder komfyrvaktaboksa ein eigen sikring? Det hender seg av og til at slike ting har eigne innvendige sikringar.

Rekner med at det siste ein produsent av komfyrvakter ønsker er vell at det er sjølve komfyrvakta som starter ein eventuell brann pga elektrisk feil.

Ellers, var det du eller burettslaget som ordna med komfyrvaktene? Kanskje du kan ta dette gjennom burettslagets styre?

Borettslaget ordnet med komfyrvaktene, men er hver andelseier sitt ansvar.

Jeg forsøkte å åpne opp komfyrvakten (selve hovedboksen, ikke sensoren), men klarte ikke å se noen form for knapp hvor jeg kunne "resette" komfyrvakten, på lik linje som en trådløs ruter.

La heller ikke merke til om det var en egen sikring der, men er noe usikker på hvordan dette hadde sett ut. Så ikke noen innretninger eller annet som tilsynelatende kunne la seg trykke på eller erstatte.

Enig som dere sier at det enkleste er å få en elektriker til å se på det. Men synes det er unødvendig å tilkalle en elektriker hvis det viser seg å være strøm i støpselet og komfyren som er død. Tenker jeg prøver å kartlegge feilen så langt det lar seg gjøre før jeg eventuelt ber om hjelp.

Endret av Solosup
Lenke til kommentar

På denne typen så er det uaktuelt ja. Komfyrvakten er en integrert del av selve stikkontakta. Ellers hadde jo alle plugget om og hivd komfyrvakta åt skogen. Er et meningsløst produkt i mine øyne, i hvert fall på nye komfyrer/platetopper som har disse sikkerhetsfunksjonene innebygget.

Lenke til kommentar

På denne typen så er det uaktuelt ja. Komfyrvakten er en integrert del av selve stikkontakta. Ellers hadde jo alle plugget om og hivd komfyrvakta åt skogen. Er et meningsløst produkt i mine øyne, i hvert fall på nye komfyrer/platetopper som har disse sikkerhetsfunksjonene innebygget.

Har vært i videre kontakt med styreleder. Er mange i borettslaget som har hatt problemer med komfyrvakten. Selskapet hevder at feilen ikke dekkes av garantien (er innenfor tiden), noe jeg finner veldig merkelig i og med at det er flere som har hatt problemer.

Advokater er koblet inn i bildet, og jeg ser for meg at dette kan ta lang tid.

Noen som vet om det er mulig å faktisk koble ut en slik komfyrvakt, selv om den er integrert?

Produktet er InnoHome

http://www.mwg.no/files/Bilder/Installasjon/IM/Innohome%20User%20Manual%20NO%20SGK300-000UN2.pdf

Lenke til kommentar

Eneste alternativet (lovlig) er å bytte system til noe som funker. Det er fysisk mulig å koble om inne i stikkontakta (utført av elektriker selvsagt), men dette bryter så vidt jeg vet med leverandørs anvisninger for produktet, og følgelig bryter man da per definisjon forskrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...