Gå til innhold

Snart kommer Norges største test av mobilt bredbånd

Anbefalte innlegg

Når dere tester mobilt bredbånd så synes jeg at ICE også burde være med i testen (altså ICE sitt eget nett). Har nå testet nye ICE 4G routeren mange steder i Danmark, både sentralt i blant annet århus og køpenhavn, og i tillegg noen småsteder. Resultatet er utrolig nok ganske elendig. Flaks hvis man i heletatt fikk nett. Spent på hvordan det er i Norge.

Også jeg har opplevd dårligere dekning med nye 4G routeren til ICE. Meget skuffende. Dessverre er standard svaret: "Da må du ha ekstern antenne". - Akkurat det er for dårlig oppfølging av problemet!

Kun sentrale Asker jeg har hatt god dekning. Jeg vurderer å bruke en Raspberry Pi (eller tilsvarende) som logger signalstyrke og oppkobling (er tilgjengelig på WEB grensesnittet til routeren) og ta den med når jeg kjører rundt også på småturer får å sjekke dekning og GPS posisjon (med USB GPS mottaker).

Den gamle routeren hadde blant annet dekning inne på arbeidet når den sto på innsiden av vinduet. Det kan jeg bare glemme med den nye. Problem å koble seg opp selv når jeg står ute.

Problemet med overgang fra CDMA til LTE (4G) på ICE ligner på problemet jeg fikk ved overgang fra gammel Nokia (med Symbian) telefon til moderne smart telefon ved bruk av Telenor nett på hytten. Radio enheten i smarttelefonen var rett og slett for dårlig til å klare mobil data trafikk. Vi klarte å ringe kun på enkelte steder i hytten og MMS samt Internett kunne vi bare glemme.

Det ser ut til at radioenheten i de nye routerene er for dårlige og/eller så er de nye senderne til LTE nettet ikke like bra som de på det gamle CDMA nettet.

Mvh

Ingeniør Tele teknikk.

Radioenheten i nye telefoner er bedre en noensinne den. Det er utrolig tvilsomt at ICE har nedgradert ruteren sin uten videre og.

På smartmobiler kommer det av antenner. De er rett og slett dårligere på å motta og sende signaler. Da hjelper det ikke med god radioenhet. Vel, den gir deg høy hastighet og lavt strømforbruk, men ikke bedre signal. Blant annet skyldes dette metallkroppen til mange mobiler. Antennebåndene er jo ikke der for godt signal, det er slik at den har signal.

Hvis ICE har byttet fra CDMA til 4G er det jo åpenbart dette som er grunnen for dårligere dekning.

Støtter ikke routeren både Telia og ICE sitt nett? Hvis den ikke støtter Telia sitt nett, så kan jeg forstå at det er mange steder uten dekning.

Og den beste måten for deg å fikse dette er faktisk å kjøpe eksterne antenner. Ellers så ligger det på deres side, og hvis du da ikke er fornøyd er det jo bare å bytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Opprett ny...