Redaksjonen. Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Her borer de Norges dypeste energibrønn - kan erstatte 6-7 «vanlige» brønner Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Spent på om de treffer på olje... ;-) 2 Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Spent på om de treffer på olje... ;-) Eller flytende lava under trykk. 1 Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne. Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva? Lenke til kommentar
lnesland Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Har alltid lurt på hvorfor det er så dyrt å bore. Selv dyrt å bore energibrønner til 300 meter. Noen som har et svar på dette? :-) Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne. Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva? @aanundo har nok brukt ca 30år som utgangspunkt her. Og da er kWh prisen rimelig høy... Håper de får til å nå 800k kr per hulll, (nå vet jeg ikke hvor mange hull man trenger per system, men vil tro man trenger minst 2) om de når det: 1.6mill per prosjekt. Da snakker vi om 0.35kr / kWh over 30 år. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Med tallene som er oppgitt blir produksjonsprisen tett på kr 2,-/kWh, og da kommer trolig noe i tillegg, som tekniske installasjoner og legging av rør til brukerne.Har lenge lurt på hvordan denne prisen blir regnet ut. Er det basert på 10 års drift med ca. kostnader i drift, eller hva? @aanundo har nok brukt ca 30år som utgangspunkt her. Og da er kWh prisen rimelig høy... Håper de får til å nå 800k kr per hulll, (nå vet jeg ikke hvor mange hull man trenger per system, men vil tro man trenger minst 2) om de når det: 1.6mill per prosjekt. Da snakker vi om 0.35kr / kWh over 30 år. Ja, det stemmer at jeg bruker 30 års nedbetalingstid på lån til utbygging av fornybar energi. Artikler her på TU som oppgir energiproduksjon og utbyggingskost skaper et grunnlag for å sammenligne forskjellige alternativer for utbygging av fornybar energi. Jeg bruker 6% renter og til drift og vedlikehold har jeg brukt 10 øre/kWh Boring og varmepumper, som i dette tilfellet, skaper mange ekstra utgifter i form av grøftegraving, rørlegging og tekniske installasjoner hos kunden, som trolig ikke er tatt med i artikkelen. Trolig er prisen snarere over enn under kr 2,-/kWh 2 Lenke til kommentar
IP1965 Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Spent på om de treffer på olje... ;-) Eller flytende lava under trykk. Da blir det hvertfall varmt nok.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå