Gå til innhold

Under soning og søker jobb.

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fotlenke, noe jeg skal ha i 4 måneder. Nå jobber jeg for fretex, men det er ulønnet og det funker ikke i lengden med tanke på husleie osv. Jeg må tjene penger i sommer, så derfor har jeg vært på Finn.no for å finne jobb.

Har sett på stillinger fra forskjellige bemanningsbyrå og har funnet noen stillinger jeg skal søke på. Problemet er at når man har fotlenke må det være en kontaktperson på jobben som kriminalomsorgen kan ringe hvis de ikke får tak i meg. Dette er for å vite at jeg faktisk er på jobb og ikke noen andre steder. Dette kan være arbeidsgiver eller f.eks. andre ledere/administrasjon på arbeidsplassen.

Så kommer spørsmålet. Når bør jeg opplyse om at jeg er under soning og at en på arbeidsplassen må være kontaktperson for kriminalomsorgen? I søknaden, på intervjuet..? Eller??

Synes det er max ubehagelig og aner ikke om det passer seg å skrive dette i en søknad, men samtidig vil jeg ikke komme på et intervju å plutselig slippe bomba om at jeg er straffedømt for en ganske alvorlig sak og har 4 måneder igjen med fotlenke. Jeg har allerede vært i fengsel i et halvt år nå.

Noen der ute som har vært i samme situasjon? Eller kanskje arbeidsgivere som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Har du pratet med kriminalomsorgen?

Tviler ikke på at det er første gang de får problemstillingen.

Vis at du ønsker å forbedre deg og har lyst å komme tilbake i samfunnet.

Nå har ikke jeg sonet, men synes nå de fleste fortjener en ny sjangse.

Lenke til kommentar

Å spørre kriminalomsorgen om råd vil nok være lurt.

Ellers så vil eg eigentleg anbefale deg å vente heilt til det siste med å legge fram slike opplysningar (med unntak av dersom du søker jobb der disse opplysningane har direkte relevans for arbeidet).

Dette av den enkle grunn at du raskt rykker bakerst i jobbsøkarkøa så fort arbeidsgiver får vite noke negativt om deg, med mindre det er svært få søkarar så kjem ikkje arbeidsgiver til å bruke tid på å finne ut om du er ein fin fyr til tross for at du er straffedømt.

Ditt behov for å ha ein kontaktperson i bedrifta er ikkje eigentleg eit problem for arbeidsgiver, det er berre noke som gir eit dårlig inntrykk av deg. Så vent med å komme med slike tilleggsinformasjon som ikkje er relevant for arbeidsgiver til du må, det gjelder uavhengig av om det er behov for kontaktperson til kriminalomsorgen, behov for kontorstol med justerbar kosrsryggstøtte, eller at du trenger vernesko i størrelse 43 på venstrefoten og størrelse 44 på høgrefoten.

Slike ting er bagateller som kun fører til berre marginalt meir jobb og utgifter for arbeidsgiver, men som i ei tidlig fase av jobbsøkarprosessen kan være nok til at arbeidsgiver ikkje vil bruke tid på deg og dine behov.

Det vil være langt vanskeligare for arbeidsgiver å trekke tilbake eit jobbtilbud når du seinare gir opplysningar om ditt soningsforhold, enn det er for arbeidsgiver å berre ikkje vurdere din søknad dersom du opplyser om dette i jobbsøknaden.

Det er kanskje litt dårlig gjort ovanfor arbeidsgiver å ikkje være 100% ærlig heilt frå fyrste stund, men med tanke på kor vanskelig arbeidsmarkedet er akkurat no så treng du ikkje å gjere det enda vanskeligare for deg ved å presantere deg som "Hans Hansen, voldsdømt" (eller kva du no er dømt for).

Betre å la arbeidsgiver få eit godt inntrykk av deg fyrst, og deretter lette på sløret litt seinare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...