Mofassah Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 I "vikarbyrådirektivet" som ble innført i 2013 står det tydelig at innleide fra vikarbyråer skal ha samme tilgang til fellesgoder som de fast ansatte hos innleiende bedrift. Men hva med midlertidig ansatte som er direkte innleid? Har ikke de krav på samme fellesgoder som de fast ansatte? Må man være innleid gjennom et vikarbyrå for å få de samme rettigheter? F.eks. har jeg akkurat blitt ansatt for 18 måneder i et prosjekt. Firmaet har ikke fasttelefon, men dekker de ansattes telefonutgifter. De dekker også mitt abonnement, men ikke selve apparatet. Det måtte jeg skaffe meg selv, og betale for helt selv, mens de fast ansatte får et tilskudd på kr. 2000,- for anskaffelse av mobil. Burde ikke jeg også ha krav på det samme? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som bestemmer at arbeidsgiver må gi tilgang til goder/tjenester til alle ansatte på like vilkår (med unntak for bestemmelser om likestilling og diskriminering). Det er lovlig å forskjellsbehandle fast og midlertidig ansatte. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 I "vikarbyrådirektivet" som ble innført i 2013 står det tydelig at innleide fra vikarbyråer skal ha samme tilgang til fellesgoder som de fast ansatte hos innleiende bedrift. Men hva med midlertidig ansatte som er direkte innleid? Har ikke de krav på samme fellesgoder som de fast ansatte? Må man være innleid gjennom et vikarbyrå for å få de samme rettigheter? F.eks. har jeg akkurat blitt ansatt for 18 måneder i et prosjekt. Firmaet har ikke fasttelefon, men dekker de ansattes telefonutgifter. De dekker også mitt abonnement, men ikke selve apparatet. Det måtte jeg skaffe meg selv, og betale for helt selv, mens de fast ansatte får et tilskudd på kr. 2000,- for anskaffelse av mobil. Burde ikke jeg også ha krav på det samme?Du har misforstått hele vikarbyrådirektivet, er jeg redd. Likebehandlingsprinsippet "innebærer at arbeidstakere som leies ut fra bemanningsforetak, minst skal sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt direkte av innleier for å utføre samme arbeid", jf. https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/innsikt/vikarbyradirektivet/eus-vikarbyradirektiv--gjennomforing-i-n/id709611/ Dette innebærer ikke noen likestilling mellom midlertidig ansatte og fast ansatte, men vikarbyråinnleie og direkte ansettelse. Problemstillingen din reguleres derfor ikke av vikarbyrådirektivet, og firmaet kan gi direkteinnleide helt andre vilkår enn fast ansatte. Videre kan de fordi de da har håndfast dokumentasjon på direkteinnleie og hvilke vilkår de gir da, gi vikarbyråinnleide samme dårlige vilkår som direkteinnleide. 1 Lenke til kommentar
Mofassah Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 "Misforstått" er kanskje å ta litt hardt i, men greit nok. Takk for svar. Da får jeg bare svelge i meg at jeg må dekke det nest viktigste arbeidsverktøyet mitt sjøl. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Nei, det er på ingen måte å ta hardt i. Du skriver at det "står tydelig" at " innleide fra vikarbyråer skal ha samme tilgang til fellesgoder som de fast ansatte hos innleiende bedrift", men det er ikke det som står der. Du tar feil om de helt grunnleggende sider av vikarbyrådirektivet, altså hvilke situasjoner det regulerer og hvilke det ikke regulerer. Det er definitivt å "misforstå" noe. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Og hva er det nest viktigste arbeidstøyet? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Og hva er det nest viktigste arbeidstøyet? Mobil Lenke til kommentar
skripis Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Har du spurt ledelsen om å få støtte til kjøp av mobil? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Lurer mer på hva det viktigste verktøyet er.. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Lurer mer på hva det viktigste verktøyet er.. Vil tippe datamaskin... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå