Gå til innhold

Her kommer det ny asfalt i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi som klarer å kjøre med piggfrie vinterdekk subsidierer de som hakker istykker nylagt asfalt i løpet av en vinter eller to.

 

Forbud mot piggdekk er ikke realistisk i Norge, men piggdekkgebyr kan være en måte å illustrere hva bruk av piggdekk på bar asfalt koster oss både miljømessig og økonomisk.

 

Hva med å etterfakturere piggdekkgebyr basert på antall dager om vinteren med bar veibane, eller differensierte bompenger basert på om man har bestilt oblat for piggdekk eller ikke? Da blir man ikke straffet så hardt hvis det ofte er behov for piggdekk, men de som bruker piggdekk i områder uten vinterføre må betale for det.

Lenke til kommentar

Ola du er tydelegvis bymann, skulle ein kjøyra pigfritt i kyst og innlandet på Vestlandet så går det galt.

Eg har sjølv kjøyrt bil i nær 50 år og to vintrar pigfritt, det er totalt meiningslaust å bruka slikt meinar eg med mange

Skall ein utsetrja andre og seg sjølv for fare så OK. men ellers funkar det ikkje, eg har kjøyrt opp til 30000 km pr vinter så eg veit kva eg snakkar om.(fjellovergangar -stigning -stopp i kraftig stigning pga.smale vegar osv.)

Staten skall spara pengar, hadde dei brukt den asfalten dei brukte før (60-70 talet) så vert det billigare og samtidigt lite svevestøv.

Då kunne ein leggja asfalt som varde i tett på 10 år, så komm NORGE/STATEN inn i sparemoduset..alt på anbud og billigare...jaggu sa du smør då kom det ein simpel asfalt som er utsleten etter 3-4 år og svevestøv i massevis.

Ser ein på dette med ein pris 1 tredjepart billigare enn før så blir det eit merkeligt reknestykke...ASFALTEN vert myyyykje dyrare ...no må ein leggja ny dobbelt så mange gonger som før...skapar svevestøv osv.

Det er lov å tenkja! heiter det...

Dette er dustenorge i eit nøtteskall, så er det bilisten som må ta støyten heile vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje?

 

Heilt einig med deg, så må bilisten ta forhandsregler og sjå føret ann og kjøyra der etter..ein heilt normal tankegang.

Slik var det og før ja før saltet vart oppfunne..og sand vart brukt hvis det blei forgale.

FORDEL: Sand ødlegg ikkje bilane som saltet gjer.

Lenke til kommentar

Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt!

Det er umulig å kutte ut piggdekk. 

 

I sverige gjorde dem førsøk med dette i en by, enkelte gater ble forbeholdt kun piggfrie biler. I løpet av få timer var gatene polert helt speilblanke og var umulige å kjøre på. 

 

Piggdekk er et nødvendig onde i så måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje?

I sverige gjøres dette, det kalles for "å ikke salte". Da får veiene en solid overflate med is og snø som gir godt grep og minimerer slitasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser eg det kommer ut mye rart om både piggdekk og andre måte å få inn penger til den norske stat. Eneste fornuftige eg ser her komemr fra EW29BKFM

Piggdekk i Norge er et nødvenidg onde. For at dei som skal kjøre uten pigg,så må en viss stor andel kjøre med pigg. Hadde alle gått over til piggfritt ville det gått til h... med dei fleste biler som er ute og kjøre. så takk dei som kjører pigg og bruker kjetting så dere andre kan kjøre piggfritt.Da ville i vert fall forsikringane skutt i været.

At der kom avgifter på piggdekk er en galskap når en er avhengig av dei. Dette kom i en tid da miljøet og smog i byen var et problem,så da legger vi på avgifter som AS Norge alltid gjere. For mange år tilbake kom det ny forskning som viste at dei piggfrie dekka og laga støv,men dette støvet var mye farligere for helsa en for dei som brukte pigg. Dette vart lite slått opp,kun en liten notis i noen aviser. Dei skulle da ha lagt på avgifter på dekk uten pigg. Men dette turte dei ikke,for da var dei redd for kampanjen dei går ut med heile tida om at dei som kan må kjøre piggfritt. Hadde den avgifta komt ville dei fleste kjørt med pigg. Ligna vel litt på måten dei handterte bilkjøp og diselelbiler som dei først ba oss kjøpe,så skal dei forby dei.

Så kvifor i h..... skal enkelte billister betale for det som andre trenger for å komme seg fram. Dei piggdekkavgiftene vi betaler i byane f.eks. ,ka går dei egentlig til ????????

Å begynne med å betale kor mye bar veg der er seier seg selv at ikke går. Noen plasser er det snø og 2 km unna er det bart i dette landet. Bruk sunn fornuft og ikke la bilane ta alle avgiftene som er.

AvgiftNorge må slutte å bruke avgifter på alt. Er blitt en besettelse dette med avgifter for dei som sitter på stortinget. Tror det at verden vil bli redda med våres avgifter. Slik er det ikke.

Bruk sunn fornuft og ikke hakk på dei som bruker piggdekk. Ver glad for at dei er der så du/ dere kan kjøre piggfritt.

Lenke til kommentar

Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt!

 

Selv veivesenet anbefaler at ett visst antall biler kjører med pigg. Dersom ingen har pigg på isføre blir det vesentlig glattere g farligere for alle.

Lenke til kommentar

Et alternativ er å finne opp et dekk der piggene kan skrus av og på enkelt ved hjelp av en knapp eller lignende etter behov. Så vidt jeg husker finnes det noen patenter på dette, prototyper og forsøk, men at ingen har klart å kommersialisere driftssikre konkurransedyktige dekk med en sånn funksjon.

Lenke til kommentar

Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt!

 

For veidekket sin del, har Norge en svært mye hardere vinter en mange andre land.

Våtsalt, piggdekk og bare veier i skjønn forening er ekstremt ødeleggende for asfalt.

Våtsalt og snø (istedenfor brøyting) gjør veiene ekstremt farlige å kjøre på.

 

La gjerne folk kjøre med piggdekk, men la dem også få en regning som tilsvarer kostnadene de påfører veidekket.

 

Hadde de med pigg kommet seg bort fra de dype hjulsporene de lager, ville man ha redusert samfunnsutgiftene til ny asfalt med store beløp.

Jeg har lagt merke til at de med piggdekk er de flinkeste til å kjøre i de aller dypeste hjulsporene i veibanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et alternativ er å finne opp et dekk der piggene kan skrus av og på enkelt ved hjelp av en knapp eller lignende...

 

Den knappen er allerede oppfunnet. Den trigges når de begynner å spille "En sommer er over" på Ønskekonserten.

Før ble den spilt fra og med juli måned, men Ønskekonserten bannlyste den inntil midten av august og dermed sluttet mange å legge om til piggdekk kort tid etter St.Hans.

Lenke til kommentar

Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje?

 

Skal du ha kjølesløyfer under veidekket da? Og så kan man benytte varmeoverskuddet til noe her og der i veinære næringer / boligfelt?

Lenke til kommentar

Ja, noe sånt. Det trenger forresten ikke være fasekjøling. Det holder å pumpe kulda fra de kaldeste dagene ned i et tynt sandlag litt lengre ned i veidekket og hente det opp igjen de dagene det ellers ville vært nullføre. Sand med rør for væskebasert varmetransport er en av de mest kostnadseffektive varmelagersystemene som finnes. Sandlaget kan ligge mellom grovere lag nede i veidekket, altså ikke store forandringen fra i dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ennå et forslag fra sidelinja: Hadde jeg hatt en app-styrt dekkskifterobot i garasjen kunne jeg valgt dekktype når jeg ser værmeldinga kvelden i forveien eller når jeg myser ut av vinduet om mårran.

 

Hva med å lage biler med 8 hjul, hvor 4 er med piggdekk og 4 er uten. Da kan man løfte opp det hjulsettet man ikke trenger avhengig av føret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...