magiga Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Se oversikten der du bor.Her kommer det ny asfalt i år Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt! 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Vi som klarer å kjøre med piggfrie vinterdekk subsidierer de som hakker istykker nylagt asfalt i løpet av en vinter eller to. Forbud mot piggdekk er ikke realistisk i Norge, men piggdekkgebyr kan være en måte å illustrere hva bruk av piggdekk på bar asfalt koster oss både miljømessig og økonomisk. Hva med å etterfakturere piggdekkgebyr basert på antall dager om vinteren med bar veibane, eller differensierte bompenger basert på om man har bestilt oblat for piggdekk eller ikke? Da blir man ikke straffet så hardt hvis det ofte er behov for piggdekk, men de som bruker piggdekk i områder uten vinterføre må betale for det. Lenke til kommentar
EW29BKFM Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Ola du er tydelegvis bymann, skulle ein kjøyra pigfritt i kyst og innlandet på Vestlandet så går det galt. Eg har sjølv kjøyrt bil i nær 50 år og to vintrar pigfritt, det er totalt meiningslaust å bruka slikt meinar eg med mange Skall ein utsetrja andre og seg sjølv for fare så OK. men ellers funkar det ikkje, eg har kjøyrt opp til 30000 km pr vinter så eg veit kva eg snakkar om.(fjellovergangar -stigning -stopp i kraftig stigning pga.smale vegar osv.) Staten skall spara pengar, hadde dei brukt den asfalten dei brukte før (60-70 talet) så vert det billigare og samtidigt lite svevestøv. Då kunne ein leggja asfalt som varde i tett på 10 år, så komm NORGE/STATEN inn i sparemoduset..alt på anbud og billigare...jaggu sa du smør då kom det ein simpel asfalt som er utsleten etter 3-4 år og svevestøv i massevis. Ser ein på dette med ein pris 1 tredjepart billigare enn før så blir det eit merkeligt reknestykke...ASFALTEN vert myyyykje dyrare ...no må ein leggja ny dobbelt så mange gonger som før...skapar svevestøv osv. Det er lov å tenkja! heiter det... Dette er dustenorge i eit nøtteskall, så er det bilisten som må ta støyten heile vegen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje? 3 Lenke til kommentar
EW29BKFM Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje? Heilt einig med deg, så må bilisten ta forhandsregler og sjå føret ann og kjøyra der etter..ein heilt normal tankegang. Slik var det og før ja før saltet vart oppfunne..og sand vart brukt hvis det blei forgale. FORDEL: Sand ødlegg ikkje bilane som saltet gjer. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt! Det er umulig å kutte ut piggdekk. I sverige gjorde dem førsøk med dette i en by, enkelte gater ble forbeholdt kun piggfrie biler. I løpet av få timer var gatene polert helt speilblanke og var umulige å kjøre på. Piggdekk er et nødvendig onde i så måte. 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje? I sverige gjøres dette, det kalles for "å ikke salte". Da får veiene en solid overflate med is og snø som gir godt grep og minimerer slitasje. 1 Lenke til kommentar
Ronny Takle Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Her ser eg det kommer ut mye rart om både piggdekk og andre måte å få inn penger til den norske stat. Eneste fornuftige eg ser her komemr fra EW29BKFM Piggdekk i Norge er et nødvenidg onde. For at dei som skal kjøre uten pigg,så må en viss stor andel kjøre med pigg. Hadde alle gått over til piggfritt ville det gått til h... med dei fleste biler som er ute og kjøre. så takk dei som kjører pigg og bruker kjetting så dere andre kan kjøre piggfritt.Da ville i vert fall forsikringane skutt i været. At der kom avgifter på piggdekk er en galskap når en er avhengig av dei. Dette kom i en tid da miljøet og smog i byen var et problem,så da legger vi på avgifter som AS Norge alltid gjere. For mange år tilbake kom det ny forskning som viste at dei piggfrie dekka og laga støv,men dette støvet var mye farligere for helsa en for dei som brukte pigg. Dette vart lite slått opp,kun en liten notis i noen aviser. Dei skulle da ha lagt på avgifter på dekk uten pigg. Men dette turte dei ikke,for da var dei redd for kampanjen dei går ut med heile tida om at dei som kan må kjøre piggfritt. Hadde den avgifta komt ville dei fleste kjørt med pigg. Ligna vel litt på måten dei handterte bilkjøp og diselelbiler som dei først ba oss kjøpe,så skal dei forby dei. Så kvifor i h..... skal enkelte billister betale for det som andre trenger for å komme seg fram. Dei piggdekkavgiftene vi betaler i byane f.eks. ,ka går dei egentlig til ???????? Å begynne med å betale kor mye bar veg der er seier seg selv at ikke går. Noen plasser er det snø og 2 km unna er det bart i dette landet. Bruk sunn fornuft og ikke la bilane ta alle avgiftene som er. AvgiftNorge må slutte å bruke avgifter på alt. Er blitt en besettelse dette med avgifter for dei som sitter på stortinget. Tror det at verden vil bli redda med våres avgifter. Slik er det ikke. Bruk sunn fornuft og ikke hakk på dei som bruker piggdekk. Ver glad for at dei er der så du/ dere kan kjøre piggfritt. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt! Selv veivesenet anbefaler at ett visst antall biler kjører med pigg. Dersom ingen har pigg på isføre blir det vesentlig glattere g farligere for alle. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Et alternativ er å finne opp et dekk der piggene kan skrus av og på enkelt ved hjelp av en knapp eller lignende etter behov. Så vidt jeg husker finnes det noen patenter på dette, prototyper og forsøk, men at ingen har klart å kommersialisere driftssikre konkurransedyktige dekk med en sånn funksjon. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan man ikke bare kutte ut piggdekk slik som i alle andre land. Dette tiltaket alene kunn spart oss for svevestøv og i tillegg spart millioner i veivedlikehold. Den påstanden om at Norge har en hardere vinter enn andre land holder bare ikke. Piggdekk burde vært forbudt! For veidekket sin del, har Norge en svært mye hardere vinter en mange andre land. Våtsalt, piggdekk og bare veier i skjønn forening er ekstremt ødeleggende for asfalt. Våtsalt og snø (istedenfor brøyting) gjør veiene ekstremt farlige å kjøre på. La gjerne folk kjøre med piggdekk, men la dem også få en regning som tilsvarer kostnadene de påfører veidekket. Hadde de med pigg kommet seg bort fra de dype hjulsporene de lager, ville man ha redusert samfunnsutgiftene til ny asfalt med store beløp. Jeg har lagt merke til at de med piggdekk er de flinkeste til å kjøre i de aller dypeste hjulsporene i veibanen. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Et alternativ er å finne opp et dekk der piggene kan skrus av og på enkelt ved hjelp av en knapp eller lignende... Den knappen er allerede oppfunnet. Den trigges når de begynner å spille "En sommer er over" på Ønskekonserten. Før ble den spilt fra og med juli måned, men Ønskekonserten bannlyste den inntil midten av august og dermed sluttet mange å legge om til piggdekk kort tid etter St.Hans. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Ennå et vilt forslag fra sidelinjen her: Kan vi ikke bare bygge om det asfaltbaserte veisystemet til et skinnebasert system? (og alle vanlige kjøretøy bytte til hjul som er egnet for skinner) Da hadde vi samtidig løst møteulykkeproblemet. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Kan ikke veiene konstrueres og driftes slik at de har et mest mulig kontinuerlig lag av is og snø som beskyttelse mot asfaltslitasje? Skal du ha kjølesløyfer under veidekket da? Og så kan man benytte varmeoverskuddet til noe her og der i veinære næringer / boligfelt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Ja, noe sånt. Det trenger forresten ikke være fasekjøling. Det holder å pumpe kulda fra de kaldeste dagene ned i et tynt sandlag litt lengre ned i veidekket og hente det opp igjen de dagene det ellers ville vært nullføre. Sand med rør for væskebasert varmetransport er en av de mest kostnadseffektive varmelagersystemene som finnes. Sandlaget kan ligge mellom grovere lag nede i veidekket, altså ikke store forandringen fra i dag. Endret 14. april 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Gjerne med duk underst, slik at sanden ikke forsvinner nedover så mye i dypet. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Trur eg går over til helikopter. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2016 Del Skrevet 16. april 2016 Ennå et forslag fra sidelinja: Hadde jeg hatt en app-styrt dekkskifterobot i garasjen kunne jeg valgt dekktype når jeg ser værmeldinga kvelden i forveien eller når jeg myser ut av vinduet om mårran. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Ennå et forslag fra sidelinja: Hadde jeg hatt en app-styrt dekkskifterobot i garasjen kunne jeg valgt dekktype når jeg ser værmeldinga kvelden i forveien eller når jeg myser ut av vinduet om mårran. Hva med å lage biler med 8 hjul, hvor 4 er med piggdekk og 4 er uten. Da kan man løfte opp det hjulsettet man ikke trenger avhengig av føret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå