Gå til innhold

Hello: – Store datapakker er mye viktigere enn høye hastigheter


Anbefalte innlegg

Helt idiotisk at man må betale så mye for abenoment..

Men blir vell sånn når det er to selskaper som sitter på toppen og regulerer alt akkurat slik de vil ha det.

 

Dyrt? Nei det syntes vi ikke... Bare det at det ikke koster telenor eller telia en krone mer om vi bruker 1gb eller 10gb eller 100gb.. Så at store datapakker skal være så dyrt er noe.. burde vært en fast pris bruk så mye du orker.. de får det til med kablet internett hvorfor ikke over mobil nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt idiotisk at man må betale så mye for abenoment..

Men blir vell sånn når det er to selskaper som sitter på toppen og regulerer alt akkurat slik de vil ha det.

 

Dyrt? Nei det syntes vi ikke... Bare det at det ikke koster telenor eller telia en krone mer om vi bruker 1gb eller 10gb eller 100gb.. Så at store datapakker skal være så dyrt er noe.. burde vært en fast pris bruk så mye du orker.. de får det til med kablet internett hvorfor ikke over mobil nett?

Om alle får ubegrenset datamengde på mobilnettet blir nok nettet å kveles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Sandaker i at mer data er viktigere enn veldig høy hastighet for den gjengse mobilbrukeren.

 

Har brukt Hello med sine 10 mbits og det fungerte helt fint til både mobilen, nettbrettet og jobb på laptopen med wifi-hotspot fra mobilen. Det er ikke mange år siden 13 mbits var maks jeg kunne få på bredbåndet hjemme og jeg kjenner flere som har 3-4 mbits maks den dag i dag med ingen alternativer. Har hatt Telenor Mobil XL 12 gb hvor jeg lett fikk 100 mbits ned til tider og Banzai 100 gb som pleide å gi rundt 60 mbits, og jeg kunne lett klart meg med 10 mbits da jeg selv med Banzai-abonnementet aldri pleide å ha nedlastningsbehov hvor 60 mbits var viktig men derimot stort sett surfet eller streamet video hvor 10 mbits er mer enn nok. 

 

Så mer data med moderate hastigheter er velkommen for mitt vedkommende!

Lenke til kommentar

Tar jeg fullstendig feil hvis jeg sier at i 2010-2011 tilbød Netcom (nå Telia) fri data, men betaling for sms og tale? Jeg mener på at jeg hadde dette på min første smarttelefon nemlig. Jeg brukte den gangen telefonen som aksesspunkt for datamaskinen og hadde kun internett "gjennom" telefonen.

 

Det kan også være at jeg husker feil og at jeg rett og slett hadde en sinnsykt stor datapakke...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg mener at Hello har noe å fare med her i motsetning til Telenors "m-muh gigabit/s datapackage!"-snakk. Jeg vil mye heller ha lav hastighet (10 Mbit/sekund er nok for meg!) og ubegrenset datamengde. Telenor kan selge gigabit/sekund pakker til milliardærene som har alt for mye penger og alt for lite tid og så kan vi andre velge Hello.  :)

Lenke til kommentar

Tror det er svært få som streamer video med mobildata. Jeg ønsker ikke å bruke opp de 2 GB jeg har på 2 timer video hos NRK TV.

 

Helt latterlig og irriterende at vi ikke har ubegrenset, eller iallefall mye høyere pakker enn det vi har idag. Danskene har 200 GB pakker på mobil til 299. I norge får man 2 GB til samme pris.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Sandaker i at mer data er viktigere enn veldig høy hastighet for den gjengse mobilbrukeren.

 

Har brukt Hello med sine 10 mbits og det fungerte helt fint til både mobilen, nettbrettet og jobb på laptopen med wifi-hotspot fra mobilen. Det er ikke mange år siden 13 mbits var maks jeg kunne få på bredbåndet hjemme og jeg kjenner flere som har 3-4 mbits maks den dag i dag med ingen alternativer. Har hatt Telenor Mobil XL 12 gb hvor jeg lett fikk 100 mbits ned til tider og Banzai 100 gb som pleide å gi rundt 60 mbits, og jeg kunne lett klart meg med 10 mbits da jeg selv med Banzai-abonnementet aldri pleide å ha nedlastningsbehov hvor 60 mbits var viktig men derimot stort sett surfet eller streamet video hvor 10 mbits er mer enn nok. 

 

Så mer data med moderate hastigheter er velkommen for mitt vedkommende!

 

Telenor er svindyrt. Et sinnsykt gjerrig selskap!

Lenke til kommentar

Tar jeg fullstendig feil hvis jeg sier at i 2010-2011 tilbød Netcom (nå Telia) fri data, men betaling for sms og tale? Jeg mener på at jeg hadde dette på min første smarttelefon nemlig. Jeg brukte den gangen telefonen som aksesspunkt for datamaskinen og hadde kun internett "gjennom" telefonen.

 

Det kan også være at jeg husker feil og at jeg rett og slett hadde en sinnsykt stor datapakke...

 

Fri abonnementene til Netcom hadde vel en begrensning på 7 GB om jeg husker rett. Men 7 GB rakk mye lenger for 5 år siden.

Lenke til kommentar
 

 

Telenor er svindyrt. Et sinnsykt gjerrig selskap!

 

 

Joda, de vet å ta seg betalt. Jeg hadde "winback-pris" på abonnementet mitt hos dem dog, 199 kr mnd for det som på tidspunktet var toppabonnementet med 10 gb data (økte til 12 gb etter noen måneder). I dag har jeg Hello og er fornøyd med dem. 

 

 

Tar jeg fullstendig feil hvis jeg sier at i 2010-2011 tilbød Netcom (nå Telia) fri data, men betaling for sms og tale? Jeg mener på at jeg hadde dette på min første smarttelefon nemlig. Jeg brukte den gangen telefonen som aksesspunkt for datamaskinen og hadde kun internett "gjennom" telefonen.

 

Det kan også være at jeg husker feil og at jeg rett og slett hadde en sinnsykt stor datapakke...

 

Fri abonnementene til Netcom hadde vel en begrensning på 7 GB om jeg husker rett. Men 7 GB rakk mye lenger for 5 år siden.

 

 

Jeg hadde Netcom Fastpris XL i noen år, det hadde oppgitt strupgrense på 4 GB data men jeg fikk aldri nedsatt hastighet og hadde enkelte måneder over 100 gb data brukt uten ekstra kostnad. Abonnementet var kun mulig å leveres med 3G-dekning, da de begynte å komme med 4G så fikk jeg beskjed om at jeg måtte endre abonnement for å få tilgang til det nye nettet. Skulle ønske jeg kunne bestilt hos Telia i dag og valgt et av de eldre abonnementene alá Fastpris XL, kan fint leve uten 4G. Så er det noen Telia-ansatte her så bare å PM'e meg om dere kan fikse  :wee:

 

Uansett, overrasker meg ikke om flere av abonnementene deres i "gamle dager" ble levert med en oppgitt strupgrense som ikke ble håndhevet av teknikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Altså, dette er bare grunnleggende økonomistyring på en hvilken som helst høyskole.. Telenor og flere andre ønsker ikke å tilby store datapakker. De ønsker at data skal fremstå som en slags dyrebar ressurs! Du er heldig du, med dine 5 GB i måneden!

 

Og dette får de faktisk til ettersom de fleste store spillerne i industrien er skjønt enige om at frislipp av datatrafikk ikke er et sted de vil gå - det kan potensielt redusere inntjeningen i hele industrien for all overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Når man har så mye data at man kan bruke det så mye man ønsker uten at man går tom da blir hastigheten mye viktigere, så en gang i fremtiden så vil nok hastighet bli et het tema. Men at vi faktisk sitter med grenser på data i 2016 er tragisk men pga vi har dårlig konkurranse og firma som Telenor så går det nok en stund før det skjer noe.

Endret av Teleg
Lenke til kommentar

 

 

 

- La oss ta utgangspunkt i den hastigheten som så mange truer med, om må skulle være uheldig med å overskride datakvoten på sitt abonnement.

 

Namely 64kbit/s...

 

La oss si at man har en datakvote på 1GB.

Ved en hastighet på 64kbit/s og har en datakvote på 1GB, så vil det ta sammenhengende 34 Timer, 43 Minuter og 20 Sekunder å bruke opp den data kvoten.

Og med tanke på at en sånn datakvote skal liksom vare i alt fra 28 til 31 dager..., dåg samtlige selskaper bruker en ramme på 30 dager for datakvoten på et per måneds basis.

Da blir 1GB datakvote per måned latterlig lite, selv ved en hastighet på 64kbit/s.

 

Det er lett å se hvorfor dem byggde inn WiFi i Mobil-telefoner.

 

Ved 1,8Mbit/s som det nevnes i artikkelen så tar det 1 Time, 14 Minuter og 4,4 Sekunder å bruke opp en 1GB datakvote, som liksom skal vare en måned.

 

Hos OneCall så er grensen 20Mbit/s..., som betyr at det vil ta 6 Minutter og 40 Sekunder å bruke opp en datakvote på 1GB, som liksom skal vare en måned.

 

Det er rett og slett tragisk.

 

Som det står i artikkelen...

Folk har forskjellige behov.

 

Men personlig så er jeg villig til å betale mer for en "total fri-bruk"-løsning..., enn å måtte betale i dyre dommer for å kompensere for abonnementer som overhode ikke holder mål den dag idag.

 

Jeg er klar over at der finnes større datakvoter der ute..., men jeg valge å bruke 1GB som et eksempel.

For å illustrere hvor stor betydning datakvotene har for vårt daglige bruks mønster.

 

Det er son "Espp" sier...:

Det som begrenser bruken av mobil-datatrafikk er størrelsen på datakvotene, og ikke nødvendigvis hastigheten på mobil-nettet.

 

Det går i målestokk...

Øker dem hastigheten på mobil-nettet..., så må dem samtidig også kompensere med å øke datakvotene der etter.

Eller så blir det bare helt feil.

 

Mulig at dette er en dårlig sammenligning..., men...

La oss si at Ola Nordman kjøper seg en "Bugatti Veyron Super Sport".

Da hjelper det svært lite at veiene i området der han bor, har en max-hastighet begrensning på la oss si 70Km't.

Så han i så måte vil aldri kunne få full glede av bilen som kostet ham en formue, fordi forholdene ikke ligger til rette for det.

Lenke til kommentar

Profittmarginene på databruk er i dag flere tusen prosent, dette er avtalt mellom alle leverandørene i dag. Men til slutt kommer et selskap som tilbyr en mer riktig pris på data og da ramler plutselig alle leverandørene ned til samme nivå som vil være ca 1/100 del av dagens pris....

 

Dette regnestykket er jeg VELDIG interessert i da det ikke gir noen økonomisk mening i det hele tatt. Tar du bare med variable kostnader i dette kanskje? Det er i så fall helt utrolig ubegripelig tåpelig.

 

Det som gir mest mening er å sammenligne med andre land. Norge ligger forholdsvis lavt priset justert for kjøpekraft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Syns heller 4G+\LTE bør være mere tilgjengelig.

Da i dag er umulig å ha kontantkort.

 

Ellers syns jeg hastighet er viktig, hvis man kan låne trådløs foretrekker jeg heller det en å betale for datapakker.

1 GB er lite samme er 25 mbit\40 mbit gjennom mobilen men egentlig er det gaske raskt i dag da de ferreste får mere en det gjennom de fleste billig mobiler.

Telia, Chess og MyCall gir deg kontantkort med datapakker opp til 6 GB per måned. 4G inkludert.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...