Gå til innhold

Hello: – Store datapakker er mye viktigere enn høye hastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns heller 4G+\LTE bør være mere tilgjengelig.

Da i dag er umulig å ha kontantkort.

 

Ellers syns jeg hastighet er viktig, hvis man kan låne trådløs foretrekker jeg heller det en å betale for datapakker.

1 GB er lite samme er 25 mbit\40 mbit gjennom mobilen men egentlig er det gaske raskt i dag da de ferreste får mere en det gjennom de fleste billig mobiler.

Lenke til kommentar

10Mbit holder i massevis, selv ved Telia damens eksempel vil alle fire ha 2,5Mbit linje til hver iPad. Dette holder til helt grei kvalitet på Netfix for alle 4, her hjemme har vi vært belemret med en 4Mbit linje og 2 stk kan fint se på netflix samtidig. Fjern hele kvotebegrensningen og prisgi heller hastighetsgrensene, undres på om ikke Telenor og Telia ville måtte spise ordene sine da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Datamengde er viktigare enn hastigheit for min del. Der er sjeldan er maksar ut ein god forbindelse uansett. Eit anna poeng er at dersom mobilabonnement får fri bruk, kan dei potensielt konkurrere med breidband. Telefonar med fri bruk som deler Internett i heimen i staden for å ha mobilabonnement pluss breidband.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at vi beveger oss i den retningen at mobiltelefonabbonement blir mer likt bredbåndsabbonement.

 

Store bedrifter/samarbeid får i dag abb med fri data. Det var det samme med fri tale/sms. Det er bare ett spørsmål om tid før det også kommer til vanlige forbrukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er han tåka der ute og slenger med leppa igjen? 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1715324

 

Er nok Telenor og Telia som er i tåkeheimen her gitt. Sandaker har rett i stort sett alt han sier, og jeg er sikker på at godt over 90% ville hoppet over dersom det ikke var for at man kan kjøpe dyr telefon på avbetaling hos Telenor og Telia.

Frie kvoter, men prising etter hastighet ville vært ideelt for alle. Det vil ikke Telenor/Telia, for da taper de penger

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Markedet så ut til å gå mot fri data en stund, slik det burde, men så fant selskapene ut at å ta betalt for data (som vi bruker stadig mer) og heller gi oss fri SMS og tale (som vi bruker stadig mindre) er en bedre deal for dem.

De innså vel at den dagen man kan få et tilstrekkelig kjapt abonnement med fri data, vil mange klare seg lenge med det og droppe husbredbånd.

Telefoni og nett burde blitt gjort statlig igjen. Viva Televerket!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Rimelig åpenbart at Telenor meler sin egen kake her. Jeg er ingen ekspert på kommunikasjonsteknologi, men jeg vil anta at å utvide datakvoten driver kostnader i større grad enn utvidelse av hastigheten (innenfor rimelighetens grenser). I tillegg har det noen uheldige konsekvenser for fremtidig inntjening. Derfor vil Telenor fokusere på hastighet, som pr i dag er mer enn god nok til de fleste sitt bruk.

Dessverre er slike selskaper verden over livredde for tiden - de ønsker ikke å bare være en del av infrastrukturen; en motorvei, en toglinje, et mobilnett, osv. De ønsker mer kontroll, og vil ikke ligge passivt i bunn. På denne måten kan de tjene enda mer penger. Hvis man i dag åpner for mer generøse datakvoter er det risiko for at man aldri kan gå tilbake fra det igjen. Tilbydere som Telenor, Comcast og andre er ute etter å innbille oss at datatrafikk er en ekstremt dyrebar og sjelden ressurs.

 

Det de egentlig burde fokusert på et datakvote og dekning, som virkelig ville åpnet for mer bruk og spennende ting.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

 

De ønsker mer kontroll, og vil ikke ligge passivt i bunn. På denne måten kan de tjene enda mer penger. Hvis man i dag åpner for mer generøse datakvoter er det risiko for at man aldri kan gå tilbake fra det igjen. Tilbydere som Telenor, Comcast og andre er ute etter å innbille oss at datatrafikk er en ekstremt dyrebar og sjelden ressurs.

 

Det de egentlig burde fokusert på et datakvote og dekning, som virkelig ville åpnet for mer bruk og spennende ting.

Hva med 100 mbit 4g+ hastighet til 500 kr måneden?

Ubergenset nedlasting.

 

Det som irriter meg telenor markedsfører: https://www.telenor.no/rask/sim/

Som gull avtale man får superrask tilbud gratis. Uten simkortet er synlig med mindre man tar den ut.

Snakk om idiotisk markedføring.

 

Problemet med slik løsning fiber\coax vil være mere stabil\bedre ping en 4g+.

Man må nok over på 5G før vi kan få 1 gigabit hastighet gjennom mobilen.

Da vil mobilene bli ganske dyre mellom 20 000 - 50 000 kr.

 

For ikke å snakke om yttbygging av trådløs infrastruktur.

Det er jo bra det blir konkuranse men totalsett smått før 2020.

Så for min del er det bedre med konkuranse på fiber\Coax istedenfor mobil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har hello med 10gb /10mbit linje, hadde før telenor med 30 eller 40 Mbit (3,5gb) Og jeg har målt hastigheten over alt både før og etter bytte. Og beklager telenor deres raske hastighet er bare på papiret, har aldri klart og få den hastigheten dere sa at jeg skulle få, så der jeg ferdes har jeg akkurat samme hastighet nå som før, og i tillegg har jeg nesten 3x større datakvote til en lavere pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Dette kan være høyere hastigheter, lagringstjenester som Min Sky, tilgjengelig hjelp og service i butikk, mulighet for å kjøpe en subsidiert telefon, billig og forutsigbar bruk i utlandet – bare for å nevne noe. Telenor ønsker å gi et best mulig tilbud til disse kundene og spisser kontinuerlig tilbudet vårt for at det skal møte det kundene etterspør, sier Krokan."

 

Lo så jeg nesten datt av stolen :D

 

 

Når det gjelder påstanden om at datamengde er viktigere enn hastighet så sier jeg meg delvis enig. Om jeg kan ha 10 mbit/s og ubegrenset data, eller 100 mbit/s og grense på 5, 10, 15 eller 20 GB for den saks skyld, så er det selvfølgelig ikke tvil om at jeg velger ubegrenset data. Når det er sagt, så tror jeg også Telia har et godt poeng med at hastighet på mobil kommer til å ha mye mer å si om noen år enn det har i dag. Men når hastigheten har mer å si så har også datakvoten mer å si, så dette blir bare en ond sirkel. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan ha ubegrenset data, og betale for hastigheten, slik jeg gjør på bredbåndsabonnementet hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...