Gå til innhold

Likestillingsvedtak: Kvinner skal presses

Anbefalte innlegg

I morgen vedtas ny likestillingslov. Da skal kvinner presses inn i lederstillinger heter det.

«40 prosent av lederne på de øverste nivåene i staten skal være kvinner».

http://www.dagbladet.no/2016/04/13/nyheter/politikk/likestilling/innenriks/arbeidsliv/43860920/

Det er så toskje at . Dessuten er det indriekte et hån mot kvinner.
Det bør gå sin naturlige gang, la kvinner gjøre som de vil de, som menn gjør.

Hun Trettebergstuen er så.. nei sier ikke mer. Tror det er best det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist dag. Jeg er for likestiling. Om det er menn vs kvinner eller kvitt vs svart. Mennesker bør vurderast ut i fra det de kan tilby, det de kan gjøre. Mennesker bør vurderast ut i fra personleghet.

Når kvinner blir "presset", så går det utover mannfolk. Då risikerer en mer kvalifisert mann å ikke få jobben... fordi han er mann. Det er feil.

Trist, trist dag. Trur i lengda vil det skade kvinners stilling i samfunnet...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Regner med at folk har fått med hvorfor dette faktisk kommer opp og hva som ligger bak slike forslag, det er jo nettopp på grunn av holdinger man ser i tråden her finnes enda. Den litt merkelige oss mot dem holdningen. Hadde det aldri kommet på plass noen ting for å hjelpe jentene våre så hadde det vært gutteklubben grei hele veien, også idag. Ofte fordi eldre menn enda dominerer arbeidslivet og maktposisjoner i samfunnet og ofte fordi nedlatende holdinger til damer utrolig nok finnes enda.. Man skulle tro vi var ferdig med dette, at likestillingen er på plass her i Norge og alle norske menn viser kvinner den respekten de fortjener, men så viser det seg gang på gang at det ikke er helt på plass allikevel. Som når idrettspresidenten ikke ville tillate jentehopping fordi det var for farlig for dem......hehe. Og derfor må vi dessverre holde på med dette huleboer greiene her enda. Jo fortere alle gutter og menn innser dette, jo fortere slipper vi slike feministiske tiltak som dette også. Så snart er det nok overflødig, men ikke helt riktig enda.

OBS brannfakkel innkomming ;) 

Når det er sagt er det jo uansett bare ett tidspørsmål før maktbalansen er snudd med tanke på hva vi ser på universitetene og hvem som tar (og ikke minst fiullfører) høyrere utdanning. Det viser seg at jenter og kvinner i snitt er smartere enn menn i teoretiske fag og vil derfor, så fort de slippes løs ifra jerngrepet menn har holdt dem nede med opp igjennom årene, bli det dominerende kjønn i "white collar" stillinger. Men foreløpig må dette jevnes ut "manuelt". En dag er det vi som må kvoteres inn, og da tenker jeg akkurat det er helgreit for oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

....Som når idrettspresidenten ikke ville tillate jentehopping fordi det var for farlig for dem...

Det var for farlig, for få av dem hadde holdt på lenge nok.

Problemet er for øvrig snudd litt på hodet, de jentene som var gode nok burde heller hoppet i samme konkurranser som gutta. Dersom man skal ha absulutt likestilling bør ikke fysiske forutsetninger gjelde, alle stiller likt i alt.

Kvotering = diskriminering, uansett hva det gjelder (kjønn, hudfarge, religion etc) er det noen som stenges ute på grunn av urelevante krav.

Lenke til kommentar

Regner med at folk har fått med hvorfor dette faktisk kommer opp og hva som ligger bak slike forslag, det er jo nettopp på grunn av holdinger man ser i tråden her finnes enda. Den litt merkelige oss mot dem holdningen. Hadde det aldri kommet på plass noen ting for å hjelpe jentene våre så hadde det vært gutteklubben grei hele veien, også idag. Ofte fordi eldre menn enda dominerer arbeidslivet og maktposisjoner i samfunnet og ofte fordi nedlatende holdinger til damer utrolig nok finnes enda.. Man skulle tro vi var ferdig med dette, at likestillingen er på plass her i Norge og alle norske menn viser kvinner den respekten de fortjener, men så viser det seg gang på gang at det ikke er helt på plass allikevel. Som når idrettspresidenten ikke ville tillate jentehopping fordi det var for farlig for dem......hehe. Og derfor må vi dessverre holde på med dette huleboer greiene her enda. Jo fortere alle gutter og menn innser dette, jo fortere slipper vi slike feministiske tiltak som dette også. Så snart er det nok overflødig, men ikke helt riktig enda.

Dette er et narrative vi får servert hele tiden, men som i liten grad backes opp av mer enn nettopp denne fortellingen. Man snakker diffust om holdninger, gutteklubber og "oss mot dem", samtidig som man i liten grad kan vise til forskning eller undersøkelser som støtter disse forestillingene, og man selv støtter opp om en "oss og dem" holdning som er såpass ekstrem at man selv ønsker å diskriminere på grunnlag av kjønnsorganer. 

Kvinner har i dag alle de samme mulighetene som menn har, i tillegg til at det er stedvis omfattende tiltak for å løfte dem frem, på bekostning av menn. Kvinner er ikke en svak gruppe, de er selvstendige oppegående mennesker som har alle muligheter til å bli det de vil om evnene og viljen er på plass.  

OBS brannfakkel innkomming  ;)

Når det er sagt er det jo uansett bare ett tidspørsmål før maktbalansen er snudd med tanke på hva vi ser på universitetene og hvem som tar (og ikke minst fiullfører) høyrere utdanning. Det viser seg at jenter og kvinner i snitt er smartere enn menn i teoretiske fag og vil derfor, så fort de slippes løs ifra jerngrepet menn har holdt dem nede med opp igjennom årene, bli det dominerende kjønn i "white collar" stillinger. Men foreløpig må dette jevnes ut "manuelt". En dag er det vi som må kvoteres inn, og da tenker jeg akkurat det er helgreit for oss.

Historieforståelsen, med "menns jerngrep" kan man si mye om, men om det du skriver ellers stemmer, hva er da problemet? Om kvinner virkelig dominerer utdanningen og er smartere enn menn er det vell bare å glede seg til disse kommer i jobb, heller enn å diskriminere og forskjellsbehandle, slik du tar til orde for?

Og nei, jeg ønsker ikke å kvoteres inn om det skulle snu slik. Jeg vil ikke behandles som et svakere menneske på bakgrunn av kjønnsorganene mine, men det ønsker åpenbart du. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er et narrative vi får servert hele tiden, men som i liten grad backes opp av mer enn nettopp denne fortellingen. Man snakker diffust om holdninger, gutteklubber og "oss mot dem", samtidig som man i liten grad kan vise til forskning eller undersøkelser som støtter disse forestillingene, og man selv støtter opp om en "oss og dem" holdning som er såpass ekstrem at man selv ønsker å diskriminere på grunnlag av kjønnsorganer. 

Kvinner har i dag alle de samme mulighetene som menn har, i tillegg til at det er stedvis omfattende tiltak for å løfte dem frem, på bekostning av menn. Kvinner er ikke en svak gruppe, de er selvstendige oppegående mennesker som har alle muligheter til å bli det de vil om evnene og viljen er på plass.  

Hvor godt har du lett i forskningen om du mener det er lite forskning som viser at folk behandler/vurderer kvinner og menn annerledes i en rekke situasjoner? 

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor godt har du lett i forskningen om du mener det er lite forskning som viser at folk behandler/vurderer kvinner og menn annerledes i en rekke situasjoner? 

AtW

Ingen sier at slike holdninger ikke finnes. Påstanden er at forskjellene, og den ulike representasjonen, kommer av slike holdninger og diskriminering av kvinner som følge av disse. 

Lenke til kommentar

Må vel si at jeg ser frem til at venstre får igjennom innføringen av det nye kjønnet "Hen", og etterfølgende innkvotering i lederstillinger likt mellom kjønnene i likestillingens navn. http://www.dagbladet.no/2016/04/14/nyheter/politikk/innenriks/likestilling/hen/43863835/ 2381406.jpg

Hahaha, spørs om det blir en 33% fordeling, men ja, skal ikke se bort ifra at dette eskalerer avgårde in to the absurd når vi plutselig må begynne å sjonglere med tre (baller?) kjønn..

Lenke til kommentar

Hva synes du om vedtaket Herr Brun? Du bruker ofte å ha noen gode meninger om slike grenseland saker.

Selv vet jeg ikke helt hvor jeg står i dette, jeg synes det er fryktelig vanskelig siden det til grunne ligger forskjellige forutsetninger til kjønnet man er født med. Samtidig som man vil rydde opp i fortidens urettferdigheter og konsekvensene som henger igjen ifra fortiden.

Om noen tar en kjønns operasjon kan man da som gutt->jente bli gitt fordelen?

Kan man som jente -> gutt miste fordelen?

Er det kun kjønnet man er født med som er gjeldene livet ut i fordel regelen?

*Bør gutter få innført ekstra fridager for å kompensere seg ned til det kvinnelige fravær snittet, så det blir likhet i forhold til arbeids tid og lønn?

Bør jenter som spør om hjelp til f.eks å løfte en gjenstand som er innenfor vekten som er forsvarlig å løfte få et nei som svar, siden det er like stilling? Du er ansatt til å gjøre jobben med lik lønn og like betingelser.  

*fravær forskjellen

post-377690-0-93980800-1460624600_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg synes om forslaget. Det er noen fornuftige ting der, og noen mindre fornuftige. Staten bør jobbe for å øke andelen kvinnelige ledere i offentlig forvaltning. Nøyaktig hvilke virkemidler Staten skal bruke for å oppnå det er jeg mer usikker på.

Automatisk kjønnspoeng i begge retninger synes jeg er en god idé. Det er i alle fall bedre enn dagens modell med noen tilfeldig utvalgte studier hvor man får kjønnspoeng.

Flere kvinneavdelinger i fenglser kan være en god idé om det er mange kvinner i dag som soner sammen med menn.

Ellers er det mye vagt tull i det forslaget.

Menn bør helt åpenbart ikke få flere fridager for å kompensere for at kvinner har høyere fravær. Det er kanskje et av de dummeste og mest misforståtte forslagene jeg har hørt på en stund.

Skifte av kjønn bør gi deg de samme rettigheter som ditt nye kjønn gir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på kvinner og menn fra naturens side, og jeg er skeptisk til å la kvinner få for mye makt.

Vi ser (vi som opplever/har opplevd nærkontakt) med miljøer, hvordan type maktarroganse kvinner ofte er i besittelse av.når de kommer inn i tradisjonelt mannsdominerte miljøer. Det være seg på arbeidsplasser, politikk og diverse samfunns-miljøer. Noe blir feil, og grelt hvis det ikke er naturlig, og mennene lider ofte langt mer en det synes av dette. Hvis noen så trygdekontoret forrige gang, der fagfolk snakket om selvmordsrater og hvor mange fler hanner det er der på statestikken, så sier det noe. Sjekk gjerne det programmet. Det var interessant og forteller noe om disse skakke misforholdene som er i utvikling i vår tid.

Det er ikke så enklet med kvinner i posisjoener som det tilsynelatende ser ut til, og noe ved denne tilbørligheten har skremmende tendenser.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kvinner og menn fra naturens side, og jeg er skeptisk til å la kvinner få for mye makt.

Vi ser (vi som opplever/har opplevd nærkontakt) med miljøer, hvordan type maktarroganse kvinner ofte er i besittelse av.når de kommer inn i tradisjonelt mannsdominerte miljøer. Det være seg på arbeidsplasser, politikk og diverse samfunns-miljøer. Noe blir feil, og grelt hvis det ikke er naturlig, og mennene lider ofte langt mer en det synes av dette. Hvis noen så trygdekontoret forrige gang, der fagfolk snakket om selvmordsrater og hvor mange fler hanner det er der på statestikken, så sier det noe. Sjekk gjerne det programmet. Det var interessant og forteller noe om disse skakke misforholdene som er i utvikling i vår tid.

Det er ikke så enklet med kvinner i posisjoener som det tilsynelatende ser ut til, og noe ved denne tilbørligheten har skremmende tendenser.

Du bruker enn litt annen argumentasjon rundt dette, litt mindre politisk korrekt enn hva en nøytral part hadde puttet det kanskje :p Du mener rett og slett at vi (menn) nå blir forbikjørt og trenger llitt ekstra støtte og oppmerksomhet samtidig som du også, om jeg forstår deg riktig, hinter om at det står på evnene. De er ikke helt skrudd sammen til krevende lederverv slik menn er liksom.. 

Uansett, det er ikke akkurat radikalt revolusjonerende alt dette, jeg mener det blir jo ikke akkurat totalitære grep som blir gjort her når ordlyden er:

• Stortinget ber regjeringen sette seg som ambisjon, og jobbe for, at minst 40 prosent av selskapene der staten har eierandel, skal ha kvinnelig styreleder.      

• Stortinget ber regjeringen sette mål om, og jobbe for, at 40 prosent av lederne på de øverste nivåene i staten skal være kvinner.

Lenke til kommentar

...

Da har vi cirka samme ståsted.

Det var forøvrig ikke ment som forslag, men spørmål basert på argumenter jeg har lest andre steder. Men ja det var nok et par "dumme spørmål", blant annet fraværet.

Jeg er fortsatt veldig usikker på hvor nyttig det er at man kan kappe av seg balla for å få statlige fordeler når det kommer til leder stillinger. Men alternativet er å trampe de på tærne ved å si at det uansett vil være det de er født som - som også er veldig uheldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...