Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Mobilt bredbånd - Er "miniruter"-modemer generelt kompatible med windows 10 mens USB-pinne modemer ikke er det?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har snart vært igjennom halve prisjakt.no på leting etter USB pinne mobilt-bredbånd-modem, men ingen så langt støtter windows 10. Dette er et problem da de fleste av mine PC'er kjører windows 10 og ingen kjører noen av de operativsystemene som USB-pinne modemene er kompatible med. Bør jeg lete etter miniruter-modem i stedet? Vet noen om miniruter modemer for mobilt bredbånd er generelt kompatible med windows 10, og er det derfor disse er de eneste mobilt bredbånd produkter som tilbys av de store elektronikkjedene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lommerouter er en router som passer i lomma. Du setter inn et SIM-kort og kobler til mobillader for det innebygde batteriet.

Alt bare virker.

Den er ikke interessert i om du har Mac, Linux, Windows, Haiku eller BSD.

Den lager et trådløst nett, og hvis din PC har trådløst nettverkskort, så kan du koble til.

Konfigurasjon gjør du i nettleseren. Ingen drivere nødvendig.

Sånne USB-pinner kommer gjerne med drivere for en spesifikk Windows-versjon. Kan godt hende Windows 7-drivere virker i Windows 10, men hvorfor ta sjangsen?

Dessuten stikker den ut av USB-porten på laptopen din, og kan lett knekke av hvis du er uheldig på en togreise eller liknende.

Lommeroutere er geniale.

Men mobiltelefoner har faktisk lommerouter-funksjon innebygd. Du kan opprette et trådløst nett med alle moderne mobiltelefoner.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Da har jeg fått meg lommeruter :) Netgear Aircard, kjøpte på Elkjøp. Ladet opp 20GB med kontantkort fra Telio bare for å teste. Dumt at pakkene fra Telio varer kun ut kalendermåneden, men blir ikke noe problem å bruke opp 20GB på 14 dager... ;)

Kjøpte fordi jeg ville se om jeg kunne klare meg uten landlinje... Jeg spiller jo egentlig ikke online, så kanskje jeg klarer meg med dette...

For øvrig HØY sikkerhetsfaktor på denne ruteren, WPA2-AES... Og ja, jeg har endret SSID og passord, og passordet til innloggingssiden til ruteren... ;)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hva betalte du? Kjøpt uten binding?

Jeg kjøpte min på Ebay. Noe ZTE-greier med russisk branding "МегаФон". Helt ulåst, og jeg kan velge engelsk språk.

Åndssvakt med kvoter som bare virker ut kalendermåneden. Hvis ferien er i månedsskiftet, og du ønsker nett hele ferien, så må du jo kjøpe to perioder når en hadde vært nok.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hva betalte du? Kjøpt uten binding?

Jeg kjøpte min på Ebay. Noe ZTE-greier med russisk branding "МегаФон". Helt ulåst, og jeg kan velge engelsk språk.

Åndssvakt med kvoter som bare virker ut kalendermåneden. Hvis ferien er i månedsskiftet, og du ønsker nett hele ferien, så må du jo kjøpe to perioder når en hadde vært nok.

Betalte 1495,- Grøss... ;) åpen uten binding ihvertfall.

Ja, skulle ønske man kunne kjøpe en kvote og bruke den så sakte man ville...  :hm:

Jeg har brukt 0,09GB nå, og 0,066 av dem var en programvareoppdatering til ruteren... ;)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok mannen :)

Jeg gadd ikke vente på at Multicom skulle svare på om Huawei E5330 er åpen for alle operatører og funker med windows 10 og android... Den er sikkert det men jeg er lei av å kjøpe "lemons". Så gikk for en fugl i hånden i stedet for ti i uvisshet... :)

Lenke til kommentar

Lommerouteren funker akkurat som den store routeren du har hjemme. Pluss at den har SIM-kort og bruker mobilnettet.

Den lager et trådløst nett som alle telefoner, PCer og nettbrett med wifi kan koble til.

Om du har Windows 10 er irrelevant, for du skal ikke koble den til PCen med USB-ledning.

Hvis Windows 10 støtter wifi, så vil det virke.

Operatørlås kan derimot være et problem.

Den jeg kjøpte skulle liksom være ulåst, men viste seg å være låst.

Selgeren var svært profesjonell, og beklaget feilen. Ba meg sende IMEI-koden som stod på klistermerket.

Noen minutter senere sendte han meg en kode som fungerte for å låse opp routeren.

All sånn konfigurasjon gjør du i nettleseren på en PC eller annen enhet som er tilkoblet routerens trådløse nett. Null stress.

En kunne jo risikere at teleoperatøren ikke ville gi ut denne koden, og at routeren var låst til МегаФон i all fremtid. Men jeg slapp greit unna med en billig og bra router. Rask frakt også. Ikke veldig mye tregere enn norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...