knut811 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Hei. Var uheldig idag og ble rygget på. Men er veldig usikker på skyldspørsmålet. Jeg mener helt klart det var han andre sin feil, meen han var ikke så enig. Det skjedde på parkeringsplassen på et kjøpesenter. Jeg sto parkert på ene siden av plassen. Han på andre siden. Jeg begynte og rygge ut fra plassen min, var kommet helt ut, og stoppet opp for å begynne og kjøre framover igjen. Idet jeg stoppet opp ser jeg at bilen som står bak meg (på motsatt side) også begynner og rygge. Jeg tuter, og like etter rygger han rett i baken min. Jeg mener jo det at siden jeg sto stille og han rygget så må det jo være han sin feil. Men han mener at jeg kanskje ikke hadde stoppet heelt opp når han rygget på meg. Han påsto at han ikke hadde sett meg i speilet i det hele tatt før det smalt :s Kan også legge til at jeg hadde jo rygget mye lengre, var jo iferd med å begynne og kjøre framover igjen. Og han var jo bare såvitt kommi ut fra plassen sin. Han påstår at han ikke har sett meg i det hele tatt før han begynte og rygge, men siden jeg hadde rygget såppas langt må jo det være pga at han ikke har sett seg for i det hele tatt. Hadde han kikket så hadde han jo sett meg! Legger ved en liten skisse av hva som skjedde (Jeg er fører B, han andre er fører A): På skademeldingens første side. Der man skal fylle ut navn osv, pluss tegning av hva som skjedde, og om man sto stille, i bevegelse osv så fylte vi ut dette: Han (fører A) fylte ut at han: "satte kjøretøyet i bevegelse" og "rygget", og jeg (Fører B fylte ut at jeg: "sto stille i kollisjonsøyebilkket" Det var han delvis enig i. Han sa at han viste at han rygget (var i bevegelse) men han var ikke sikker på at jeg sto stille, det kunne jo ikke han vite. Men vi lot det stå sånn og han skrev under på første siden. Er veldig spent på hvordan forsikringsselskapet kommer til å bestemme dette. Blir forbanna om det blir delt skyld, men er jo selvfølgelig redd for det:s Er redd for bonustap osv da dette er en splitter ny bil jeg kjøpte for 3 uker siden! Og forsikringa kommer jo til å bli vesentlig mye dyrere ved ett eventuelt bonustap! Noen som har noen erfaringer fra lignende saker, eller meninger blir jeg glad! Endret 13. april 2016 av knut811 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Stod du stille, så er det ingen tvil. Tvilen blir om det kan være tvil om du gjorde det eller ei. Selve skaden burde gi en pekepinn på det, da du skal ha skrapeskade i ryggeretning hvis du var i bevegelse. (slik det ser ut på bildet og treffpunkt)Hint: Dashcam i frontrute og bak er lurt å ha - selv har jeg BlackVue DR550GW 2CH i bakhånd hvis slikt skal skje. (greit for å ha bevis) 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Har vært borti lignende hendelse men blei rygget på av en lastebil og ettersom jeg sto stille var det ingen tvil om hvem sin skyld det var. Enkelt fortalt, den som rygger har det hele og fulle ansvaret og ettersom du ikke var hverken i bevegelse eller rygget var det ikke din skyld. Lenke til kommentar
knut811 Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Det som er så dritt og er at jeg satt og kikka på dashcam seinest igår tenkte at det kunne vært lurt å ha men vi får nå se da Ikke no skrapeskade på bilen min nei. Var hengerfeste han som traff! det traff rett på venstre side på bakfangern min! Nei burde være eit greit skyldspørsmål siden jeg sto stille. Men så er det hvordan jeg kan få bevist det da:s er jo ikke så mye anna jeg kan gjøra, enn å skrive og forklare best mulig hvordan det skjedde på skademeldingen ! men spørs jo hva han og skriver da:s Veit ikke om forsikringsselskapet gjerne tror på de litt eldre jeg:S Han som rygga på meg var 70 år:o og jeg er ikke meir enn 24, veit ikke om det kan ha noe og si jeg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Det er vell slik at den som rygger sitter med skyldansvaret, uavhengig om du sto stille eller beveget deg fremover. Om begge rygget hadde det nok blitt delt skyld, men her tror jeg du har en sterk sak. Lenke til kommentar
knut811 Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Ja får satse på at det går iorden! Kjedelige greier hvertfall! Typisk at sånt skal skje med heilt ny bil:/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Det er den som rygger som har vikeplikta, står du stille har du ikkje skyld i uhellet. Eg antar at forsikringsselskapet også ser det på samme måte. Kor mykje av den andre partens forklaring står også i skademeldinga? Om din versjon stemmer så er det mange ting med motpartens forklaring som underbygger at du ikkje hadde skyld i uhellet: "han mener at jeg kanskje ikke hadde stoppet heelt opp når han rygget på meg" "han ikke hadde sett meg i speilet i det hele tatt før det smalt" "han ikke har sett meg i det hele tatt før han begynte og rygge" Etter forklaringa er det ganske opplagt at grunnen til at føraren ikkje er heilt sikker på om du stod stille eller ikkje, er fordi føraren ikkje såg seg for då han rygga. Siste settninga tyder også på at han kun sjekka speilet før han begynte å kjøyre, og deretter sattsa på at det fortsatt var fri bane då han begynte å rygge. Om dette er med i skademeldinga så skal du ha ein veldig god sak. PS. Sidan dette skjedde på eit kjøpesenter så er det god sannsynlegheit for at parkeringsplassen er kameraovervåka. Eg ville derfor snarast (og minst innan 24 timar) tatt kontakt med kjøpesenteret for å sjekke om det finnes video. Sjølv ein utydelig video vil lett stadfeste om du stod stille (eller kjøyrde framover) i det sammenstøtet skjedde. Om du har vitner vil det også være til hjelp, men video er det beste. Lenke til kommentar
knut811 Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Kamera var det ikke, og dessverre ingen vitner heller:/ Når vi fylte ut skademeldinga, var det kun framsiden vi fylte ut i fellesskap. Side 2,der vi ska fylle ut meir detaljert info, sa han som rygget på meg at vi SKU fylle ut hver for oss. Var vist sånn det skulle gjøres sa han! Har ikke vært borti dette før, så har ikke greie på hva som er vanlig?? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Han har helt rett. Forsiden fyller man ut sammen og blir enige i den grad dette er mulig om hvor det skal krysses av. På neste del skal du fylle ut med egne ord hva som skjedde. Dere sender så til hvert deres selskap. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 I mine øyne høres det ut som om du har ditt på det tørre, men det skulle ikke forundre meg om det blir delt skyld for da må vel begge parter betale egenandel og få bonusreduksjon - jeg vil tro selskapene tjener mest på dette. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Vet det er veldig surt å havne i en sånn situasjon så jeg anbefaler å alltid rygge inn på parkeringsplassen. Da gjør du det når du er helt orientert og det er mye lettere å kjøre ut igjen. På trange parkeringsplasser (nå mener jeg ikke mellom siden på bilene, men traseen mellom oppmerkingene) mener jeg det også er lettere å få inn bilen på første forsøk dersom man rygger inn. Ikke ment som noe preken, men et vennlig tips ;-) 5 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) På skademeldingens første side. Der man skal fylle ut navn osv, pluss tegning av hva som skjedde, og om man sto stille, i bevegelse osv så fylte vi ut dette: Han (fører A) fylte ut at han: "satte kjøretøyet i bevegelse" og "rygget", og jeg (Fører B fylte ut at jeg: "sto stille i kollisjonsøyebilkket" Det var han delvis enig i. Han sa at han viste at han rygget (var i bevegelse) men han var ikke sikker på at jeg sto stille, det kunne jo ikke han vite. Men vi lot det stå sånn og han skrev under på første siden. Det som er viktig å tenke på når man i fellesskap fyller ut forsiden på en skademelding, der begge parter signerer forsiden, uten at noen av partene skriver forbehold på forsiden; er at begge parter da sier seg enig i alt som står på forsiden. Det er ikke slik at part A signerer på det som står på venstre side, mens part B signerer det som står på høyre side. Spesifikt så underskriver begge parter på kryss (og manglende kryss) både på A sin venstre side og B sin høyre side. Det er ikke slik mange tror at A fyller ut og signere "sine" kryss og B fyller ut og signerer "sine" kryss. I ditt konkrete tilfelle betyr det (nå forutsetter jeg at A ikke har tatt forbehold på forsiden): Fører A (og B) har underskrevet på at han er enig i at: Fører A satte kjøretøyet sitt i bevegelse. Fører A rygget. Fører B stod stille. Fører B rygget IKKE (jeg forutsetter at det IKKE er krysset av for at fører B rygget). Er man uenig i hva som skal stå på forsiden må man: Enten: Fylle ut hver sin skademelding, og kun signere sin egen skademelding. Men man bør absolutt be om å få en signert kopi av motpartens skademelding. Eller: Fylle ut en felles skademelding, der alle forbehold og uenigheter klart fremgår på skademeldingens forside som begge underskriver. Nei burde være eit greit skyldspørsmål siden jeg sto stille. Men så er det hvordan jeg kan få bevist det da:s er jo ikke så mye anna jeg kan gjøra, enn å skrive og forklare best mulig hvordan det skjedde på skademeldingen ! men spørs jo hva han og skriver da:s Som bevis har du en felles underskrevet skademelding der fører A erkjenner at han rygget og satte bilen sin i bevegelse, samt at han erkjenner at du stod stille og ikke rygget. Det er en "helgardering" for deg. Når vi fylte ut skademeldinga, var det kun framsiden vi fylte ut i fellesskap. Side 2,der vi ska fylle ut meir detaljert info, sa han som rygget på meg at vi SKU fylle ut hver for oss. Var vist sånn det skulle gjøres sa han! Har ikke vært borti dette før, så har ikke greie på hva som er vanlig?? Hvis fører A skriver forbehold på sin side 2 eller skriver ting der som ikke stemmer med det han alt har underskrevet på på side 1, f.eks at fører B også rygget eller at fører B kanskje ikke stod stille likevel, så jeg tro det vil vektlegges minimalt, med mindre han kan understøtte det med andre håndfaste bevis. Du bør hvis en slik situasjon oppstår vise til hva den felles utfylte og undertegnete skademeldingen sier. Endret 14. april 2016 av what_no2000 Lenke til kommentar
knut811 Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Okei ! Hvordan er det ang bonustap ved eventuelt delt skyld da? Er det kun hvis jeg vil ha fiksa bilen jeg må betale egenandel og får bonustap? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Vet det er veldig surt å havne i en sånn situasjon så jeg anbefaler å alltid rygge inn på parkeringsplassen. Da gjør du det når du er helt orientert og det er mye lettere å kjøre ut igjen. På trange parkeringsplasser (nå mener jeg ikke mellom siden på bilene, men traseen mellom oppmerkingene) mener jeg det også er lettere å få inn bilen på første forsøk dersom man rygger inn. Ikke ment som noe preken, men et vennlig tips ;-) Det hørtes ut som et dårlig tips spør du meg. På et kjøpesenter har man gjerne kjøpt masse stæsj, og det er ganske stor sjans for å ripe opp noe om man skal få alt det med seg inn bak bilen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Det er faktisk ett veldig godt tips det LtdEdFred kommer med, og flere bør praktisere det. Når det gjelder mye stæsj man har handlet så gjelder det bare å parkere med litt god plass bak Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Det hørtes ut som et dårlig tips spør du meg. På et kjøpesenter har man gjerne kjøpt masse stæsj, og det er ganske stor sjans for å ripe opp noe om man skal få alt det med seg inn bak bilen. For min del har dette blitt så inkorporert hos meg at selv om jeg skal til Ikea ens ærend for å kjøpe en kommode som jeg ikke får inn på annen måte enn bakfra så rygger jeg fortsatt inn. Deretter kjører jeg trygt og oversiktlig ut, parkerer på tvers av de parkerte bilene (ja, man kan argumentere med at jeg da blokkerer inn 2-3 biler, men jeg anser sannsynligheten for at akkurat de bilene skal ut innen jeg er ferdig med å lempe inn som så liten at jeg tar "sjansen") og unngår å krasje nok en gang ;-) Folks vaner er jo forskjellig og om du veldig ofte handler store ting som må inn bak kan jeg forstå at du ser det som mest praktisk å parkere med snuta inn, men for min del så har jeg nok bare behov for bagasjerommet i 1/30 tilfeller der jeg parkerer på kjøpesentre o.l (de andre 29 gangene så legger jeg det jeg evt. har kjøpt i baksetet og da er det hipp som happ om det er snute eller rumpe som peker ut). Lenke til kommentar
hightow Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Vet det er veldig surt å havne i en sånn situasjon så jeg anbefaler å alltid rygge inn på parkeringsplassen. Da gjør du det når du er helt orientert og det er mye lettere å kjøre ut igjen. På trange parkeringsplasser (nå mener jeg ikke mellom siden på bilene, men traseen mellom oppmerkingene) mener jeg det også er lettere å få inn bilen på første forsøk dersom man rygger inn. Ikke ment som noe preken, men et vennlig tips ;-) Det hørtes ut som et dårlig tips spør du meg. På et kjøpesenter har man gjerne kjøpt masse stæsj, og det er ganske stor sjans for å ripe opp noe om man skal få alt det med seg inn bak bilen. Fokuset burde heller være på trafikksikkerheten. Når en rygger får en aldri den like gode oversikten som når en kjører framover, uansett hvor sakte en kjører og hvor ofte en sjekker speil og blindsoner. Når en i tillegg er parkert mellom flere biler, er sikten betydelig redusert. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Det hørtes ut som et dårlig tips spør du meg. På et kjøpesenter har man gjerne kjøpt masse stæsj, og det er ganske stor sjans for å ripe opp noe om man skal få alt det med seg inn bak bilen. For min del har dette blitt så inkorporert hos meg at selv om jeg skal til Ikea ens ærend for å kjøpe en kommode som jeg ikke får inn på annen måte enn bakfra så rygger jeg fortsatt inn. Deretter kjører jeg trygt og oversiktlig ut, parkerer på tvers av de parkerte bilene (ja, man kan argumentere med at jeg da blokkerer inn 2-3 biler, men jeg anser sannsynligheten for at akkurat de bilene skal ut innen jeg er ferdig med å lempe inn som så liten at jeg tar "sjansen") og unngår å krasje nok en gang ;-) Folks vaner er jo forskjellig og om du veldig ofte handler store ting som må inn bak kan jeg forstå at du ser det som mest praktisk å parkere med snuta inn, men for min del så har jeg nok bare behov for bagasjerommet i 1/30 tilfeller der jeg parkerer på kjøpesentre o.l (de andre 29 gangene så legger jeg det jeg evt. har kjøpt i baksetet og da er det hipp som happ om det er snute eller rumpe som peker ut). Det å kjøre ut først fungerer også som en god løsning ja, i alle fall så lenge parkeringsplassen er bred nok til at biler enkelt kan passere samtidig som du laster. Lenke til kommentar
knut811 Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Blei mye diskusjon her nå Men noen som kan fortelle hvordan det er med bonustap ved eventuell delt skyld? Er det kun bonustap og egenandel hvis jeg vil fikse bilen min? Eller er det uansett? Lenke til kommentar
teitur Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 0 skadeutbetaling = 0 bonustap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå