Dubious Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Ja, helt enig, ble litt gira. Er ny på forumet her og syns det var gøy. Bra seriøs han som sa at i trøndelag der kjører man rundt rundkjøringer i 80 også da... men jeg skal slutte nå, goodbye... Du bør nok lese det jeg skrev en gang til Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 carbos: du skriver fortsatt tull. Og, det heter forresten venstreblinking. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Tror ikke det finns rundkjøringer i 80-sone som farta ikke er satt ned til 60 akkurat i rundkjøringen ... Så rundkjøring i 80-sone er helt ulogisk og jeg tror ikke det finns. Mange i Trøndelag Har Dubious noen Google Map eksempler på at farten ikke er nedsatt fra 80/90 til 50/60 ved rundkjøring? Her har vi en rundkjøring ved Levanger (dvs Nord-Trøndelag) hvor farten settes ned fra 90 til 50 ifbm rundkjøring https://goo.gl/maps/1FuqFosc64L2 Kan heller ikke komme på noen rundkjøringer i 80/90-sone der farten ikke er nedsatt litt før/etter rundkjøringen. Endret 27. juni 2016 av Rune_says Lenke til kommentar
joka Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 I Troms, rundkjøring E10 - Rv83 ved Tjeldsundbrua er fartgrensen 80. Står ingen skilt, og siden det er utenfor tettbygd strøk er fartgrensen 80 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Er nok litt forskjell fra fylke til fylke ja, og fra type vei til annen. Og ingen rundkjøringer er like. Men trådstarter spør om man skal venstere blink gjøre i rund kjøringer og der mener jeg nei. Legg så til dårlig feltplassering, og man har oppskriften på hvordan man får dårligere trafikkflyt. Hvilke grunner har du til ikke å bruke blinklyset? (det heter forresten rundkjøring og venstreblink) Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Dessuten kan jeg legge til at det å skifte fra høyre blinking til venstre blinking inne i en rundkjøring mens rattet ikke står rett frem er ofte umulig på min bil. Den mekanismen som drar blinkersen tilbake sperrer hvis rattet ikke står rett frem. Så høyreblinking, venstreblinking også høyreblinking i raskt tempo går bare ikke her. (Peugeot) Høres merkelig ut. Men du kan vel ihvertfall blinke uten å sette spaken i låst posisjon og da går det vel greit å veksle hurtig mellom høyre og venstreblink? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) En rundkjøring er en tofelts forkjørsvei som går i sirkel. Venstreblink ved kjøring mer enn halvveis rundt kan dermed også ses på som påkrevd siden man jo faktisk gjør et feltskifte. Skal man mer enn halvveis rundt, skal man bruke indre kjørefelt i rundkjøringen. I det man kjører inn i rundkjøringen ligger man jo i ytre felt, og som ved alle andre feltskifter må man blinke seg inn i det feltet man vil kjøre inn i. Endret 27. juni 2016 av henrikwl Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 I Troms, rundkjøring E10 - Rv83 ved Tjeldsundbrua er fartgrensen 80. Står ingen skilt, og siden det er utenfor tettbygd strøk er fartgrensen 80 For langt nord til at jeg har kjørt der, men ser ut som om det ikke er noen nedsatt fart. Da blir det grunnregelen om å "kjøre etter forholdene" og "hensynsfullt". Klarer du å ta den med sikkerhetsmargin (ift veigrep og annen trafikk) og hensynsfullt i 80 så er det bare å peise på Er vel forresten flere veier her sør som har 70-sone og ikke noe skilt om lavere fart forut. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Skjønte ikke helt, men nei, tar ikke sjansen på å knekke noe inni der ved å presse hardere på. Det er klin umulig og skifte hurtig fra høyreblink til venstreblink mens rattet ikke står rett frem her. (Peugeot J5, liten lastebil) Hvis du mente å holde spaken i blink med hånda så har jeg annet å gjøre hele tiden. Konstant giring og masse ratting, spesielt i rundkjøringer Hva annet har du å gjøre mens du kjører bil? Går da fint å veksle mellom høyre- og venstreblink. Man kan bruke blinklys ved bare å bevege litt på spaken, men uten at den klikker seg inn. Har gjort det selv mange ganger når jeg har kjørt bil, selvfølgelig med manuelt gir. Det der høres bare ut som en dårlig unnskyldning fordi man egentlig ikke gidder. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Hva annet jeg har å gjøre mens jeg kjører bil? Egentlig alt, spise, sove, se på TV, data, mate kattene og gire. Hvilket jeg gjør hele tiden. 79 hk på nesten 3 tonn betyr mye giring. Ekstremt mye giring - med rattgir. Jeg vil tippe jeg girer hver 50'ende meter og to ganger inni hver rundkjøring. Og samtidig skulle flytte på en blinklysspak, som av og til blir sperret av 'returmekanismen', bare for å fortelle folk at jeg skal rundt i rundkjøringen blir litt mye å gjøre på en gang. Men rundkjøringer er forskjellige da. I Tønsberg bruker bussene en rundkjøring type liten til å snu 180⁰. Mang en bilist har blitt sjokka der når bussene omtrent vrenger av dekka ved å ta en ¼ gang til med bra fart. Selvom bussene blinker til venstre inne i rundkjøringen er det mange som ikke kjenner til det og får seg en overraskelse. Så den blinkinga forteller egentlig ingenting, man må bare vente å se hva som skjer før man kjører selv. Det at du kjører en litt spesiell bil og dermed ikke klarer å håndtere blinklyshendelen er egentlig ikke relevant for diskusjonen. I tillegg er det litt merkelig holdning at du ikke har tillit til andre trafikantes tegngivning. Jeg er er enig i at man skal være oppmerksom, men i utgangspunktet så må man stole på andre trafikanters blinking...ellers blir det ikke rare trafikkflyten på norske veier. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Som regel er det manglende tegngiving og/eller dårlig feltplassering som fører til dårlig flyt. Men jeg har også sett at bilister har gitt tegn om en adferd for så å gjøre det stikk motsatte (eks. blinke til høyre for så å svinge til venstre) Det siste hører riktignok med til sjeldenhetene. Siden jeg selv sykler må jeg være oppmerksom hele tiden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Du burde seriøst kjøpe nytt kjøretøy om du ikke klarer å bruke blinklys pågrunn av at du må gire hele tiden.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Og det der med dårlig flyt som har blitt nevnt her noen ganger nå, ja for noen myndigheter er det viktig, men du må ikke blande sammen, andre myndigheter feks politiet som er mest opptatt av trafikksikkerheten bryr seg ikke om du må stoppe en ekstra gang. Derfor tror jeg de bryr seg lite om den venstreblinkinga i rundkjøringer også. Politiet bryr seg ikke fordi det ikke finnes noen lov om venstreblinking og ikke noe annet Lenke til kommentar
Gjest member-410723 Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Du burde seriøst kjøpe nytt kjøretøy om du ikke klarer å bruke blinklys pågrunn av at du må gire hele tiden.. Ja, er slitsom denne bilen, men jeg tror det blir denne en stund fremover. Selvom den altså er fryktelig tung å kjøre uten automat. Litt gammel er den også. Men den har dass da, og det er ganske viktig av og til. Så man slipper å bruke buskene eller midten av rundkjøringene... Endret 27. juni 2016 av member-410723 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Venstreblinking i rundkøyring er topp! Er alltid litt på vakt likevel sidan ein aldri veit kva folk finn på, men det er nyttig og effektivt. Jo meir informasjon dei andre bilistane har om kvar du skal, jo betre flyt blir det. Endret 27. juni 2016 av Zeph Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Kommer jeg til en rundkjøring, og jeg ser en bilist i motsatt retning som blinker til venstre, så kan jeg avpasse farten og unngå stans. Noe som betyr bedre flyt. Når man kjører på tohjuling ønsker man minst mulig stopp/start, særlig på sykkel. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Ser mange som bare tar med seg blinklysspaken idet de dreier på rattet og det blir for sent. Det er det samme som ikke å bruke blinklys i det hele tatt. I hvert fall er verdien av det for andre trafikanter det samme, altså lik null. Og for å ta det med venstreblinking i rundkjøring: i god tid før rundkjøringen, hvis man skal til venstre, blink til venstre. I rundkjøringen skal man da i god til før man skal ut, blinke til høyre for å indikere at man skal ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) har forstått det herr kjørelærer. Bare minner om at som syklist er du den myke trafikanten her. En liten A-jolle kan nok ha forkjørsrett overfor en oljetanker. Men jeg tror ikke det spiller så stor rolle... Jeg har også førerkort for tung motorsykkel, så jeg vet mer om forkjørsrett og påkjørselsrett enn gjennomsnittet Endret 27. juni 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 , man kan absolutt ikke stole på andre trafikanters tegngivning. Det går kanskje bra i 999 av 1000 tilfeller, men det er den ene gangen hvor den andre ikke mente å blinke, eller skulle ha blinket jeg er redd for. Å si etterpå... - men han blinket, blir bare en påstand. Blinklys på bil er bare en liten hjelp og ikke en sikker faktor for hva folk kommer til å gjøre likevel. Jeg forstår bare ikke logikken din? I 1 av 1000 tilfeller så kan man ikke stole på blinkingen...derfor er det ingen poeng i at noen blinker? Har jeg forstått deg rett..ser du ingen nytteverdi av blinking? Blinklys på bil er ganske riktig ikke en sikker faktor på hva folk kommer til å gjøre, men det er en veldig god indikator. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Ok, her innrømmer du jo at det er en nytteverdi med blinking...kombinasjonen av blinking og atbilen slakker av gjør at du anser det som trygt å kjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå