Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 ... hvilke 2 spørsmål er det du vil ha svar på? 1. 2. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hvordan andre trafikanter skal skjønne at venstreblinkingen fra høyre felt er for å skifte felt til venstre (som er mest logisk å tro), eller svinge ut 3 avkjørsel. Helt klart ett utfordrende spørsmål med tanke på at det ikke er egne regler for rundkjøring. Det er egentlig en utfordring jeg ser kan være en fordel å hatt egne regler for. Man trenger kun egne regler for det hvis man på død og liv skal overkomplisere alt. En rundkjøring er en tofelts forkjørsvei som går i ring. Samme regler gjelder inni en rundkjøring som på alle andre veier hvor man har to kjørefelt i samme retning - blinking ved feltskifte, og blinking når man skal svinge av veien. Endret 29. juni 2016 av henrikwl 2 Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Hvis man skal til venstre i den rundkjøringen, og man allerede ligger i et felt der det er skiltet til venstre, skal man ikke behøve å skifte felt, da man etter skiltingen allerede ligger i riktig kjørefelt ift. den retningen man skal. Så problemstillingen din blir helt uvesentlig. Og hvis man ikke skulle være lokalkjent, ja, da hører det med at man må være ekstra oppmerksom på nettopp skiltingen. Er man ikke det, er man en dårlig sjåfør, de er det mange av. Om man ligger i høyre og av en eller annen grunn må snu og kjøre tilbake der man kom fra, kan det være aktuelt å skifte fra høyre til venstre felt inne i rundkjøringen. Så problemstillingen er ikke uvesentlig. Bare sånn til opplysning er de skiltene over veibanen veivisningskilt, IKKE påbudsskilt. Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet, bare feier det vekk med at det er uvesentlig. Om møtende trafikk ikke er lokalkjente har de ingen mulighet til å vite om denne litt uvanlige skiltingen som henger motsatt vei på en bro langt fra dem, uansett hvor oppmerksomme de måtte være på skilting. En annen ting som er verdt å nevne er at denne rundkjøringen er opphøyd i midten og møtende trafikk ikke vil se evt. venstreblinking før bilen har kommet et stykke inn i rundkjøringen. Dette gjelder faktisk en del rundkjøringer. Ta en titt på rundkjøringer i Google Street View så vil du se det. Husk også at kamera på StreetView bilene er montert høyt og har langt bedre utsikt enn en personbil. 1 Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Ja på begge dine spørsmål. Jepp, enig. Så legger man en liten runding i midten der. Da får man en liten rundkjøring og da følger jeg trafikkreglene og denne gode guiden fra Statens Vegvesen: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Når det gjelder venstreblinking står det: "Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen." Altså "i enkelte tilfeller". Kanskje en minirundkjøring kan være et slikt tilfelle. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Altså "i enkelte tilfeller". Kanskje en minirundkjøring kan være et slikt tilfelle. "Minirundkjøring", som i 99% av dette landets rundkjøringer? Du virker å være veldig opptatt av disse mer sjeldne, store rundkjøringene med flere felt enn de det er aller flest av. Og, når du først er inne i rundkjøringen, så kan du skru av blinklyset når du kommer inn i selve rundkjøringen. I forkant av at du skal ut, typisk før den armen du skal kjøre ut på, setter du på høyre blinklys. Eller, som i det tilfellet over, gjøre et feltskifte til venstre ved å... helt riktig, blinke til venstre. Det skulle løse det problemet du beskrev over, at du plutselig finner ut at du må snu på en veldig rasjonell måte. Poenget er, venstreblinking i forkant av rundkjøringen som en hovedregel er en god ting. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Hva da med venstresvingen her .... blinke til venstre hvis du ligger i midtfilen? Litt vanskelig å se på Streetview bildene. Ser ut som merkingen i veibanen er slitt vekk. Jeg tror jeg ville blinket til venstre fra midtfilen. Men hvorfor blande inn vanlige veikryss når vi diskuterer rundkjøringer? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Man trenger kun egne regler for det hvis man på død og liv skal overkomplisere alt. En rundkjøring er en tofelts forkjørsvei som går i ring. Samme regler gjelder inni en rundkjøring som på alle andre veier hvor man har to kjørefelt i samme retning - blinking ved feltskifte, og blinking når man skal svinge av veien. Det er vel derfor man lærer bort blinking inn i rundkjøring nå? Samtidig hvis du så eksemplet med 2 felt inn og 2 ut nesten rett fram og 3'je arm til venstre, så blir det lett vanskeligheter. Det du sier her vil si du er enig med meg og vegvesenet - ikke med gjensidige, NAF m.flere - ved en kollisjon der indre felt blir brukt rett over og ytre til å kjøre 3'je og indre treffer ytre i siden. Det ER komplisert slik det er idag, for vi har ikke regler som er tilpasset rundkjøring - dermed blir det uenigheter også hos de som liksom skal kunne dette. Litt vanskelig å se på Streetview bildene. Ser ut som merkingen i veibanen er slitt vekk. Jeg tror jeg ville blinket til venstre fra midtfilen. Men hvorfor blande inn vanlige veikryss når vi diskuterer rundkjøringer? Du tror - hvorfor tror du du ville det? Er det ikke påbudt å bruke? Hva skal markeringen i veibanen si deg som påvirker det valget? (kjørte der idag, så kan hive med ett bilde fra dash-cam senere hvis du vil?) Hiver det like godt med: Når det gjelder venstreblinking står det: "Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen." Altså "i enkelte tilfeller". Kanskje en minirundkjøring kan være et slikt tilfelle. Så hvis man ligger i innerfelt og skal til venstre, så så sier det ingenting til han som skal inn fra høyre og skal til høyre? .... Var det ikke det du nettopp sa du ser fordelen med - i vanlige kryss? Hva er forskjellen for den som prøver å finne seg en luke for å komme inn i en rundkjøring? Totalt 4(5) spørsmål å svare på Hvorfor blande inn - det vil du få svar på og det er relatert til det vi diskuterer. Endret 29. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Karpe: "Du tror - hvorfor tror du du ville det? Er det ikke påbudt å bruke?" Ja, jeg ville blinket der. Karpe: "Så hvis man ligger i innerfelt og skal til venstre, så sier det ingenting til han som skal inn fra høyre og skal til høyre?" Om man ligger i venstre felt og IKKE blinker så sier det akkurat det samme. Da har man tenkt seg videre rundt i samme felt. Endret 29. juni 2016 av NickNack 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Ja, jeg ville blinket der.1 - Hvorfor? 2 - Er det påbudt å blinke? 3 - Er det påbudt å svinge til venstre? Om man ligger i venstre felt og IKKE blinker så sier det akkurat det samme. Da har man tenkt seg videre rundt i samme felt. For det første, så vet man ikke om denne skal fram eller ikke - utifra plassering så skal h*n kanskje det, eller han skal rett fram. Kommer an på felt etter mm. Uansett sier vel reglene at man skal med plassering og lyssignaler vise hvor man har tenkt seg. 2 felt inn, 2 felt rett over. Bil ligger i høyre felt. Skal denne blinke seg ut når den skal rett over? Endret 29. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Karpe: "1 - Hvorfor?" Fordi man svinger i et kryss. Karpe:"2 - Er det påbudt?" Ja, om det er til veiledning for annen trafikant (er det ikke noe slikt det står i regelen?) Dette var uansett ett 4 armet kryss. Jeg diskuterer rundkjøringer som er å anse som en enveiskjørt forkjørsvei i ring og med flere T-kryss. Karpe: "2 felt inn, 2 felt rett over. Bil ligger i høyre felt. Skal denne blinke seg ut når den skal rett over?" Ja. Spørsmål: Om man skal helt rundt (360), mener du da at man skal venstreblinke før og evt, i rundkjøringen? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 "2 - Er det påbudt?" Ja, om det er til veiledning for annen trafikant (er det ikke noe slikt det står i regelen?) Spørsmål 3 ble ikke med til deg: er det påbudt å svinge til venstre? Dette var uansett ett 4 armet kryss. Jeg diskuterer rundkjøringer som er å anse som en enveiskjørt forkjørsvei i ring og med flere T-kryss.Hva det er er ikke viktig - det er om det er til veiledning eller ikke som er bakgrunn for loven på det. Karpe: "2 felt inn, 2 felt rett over. Bil ligger i høyre felt. Skal denne blinke seg ut når den skal rett over?" Ja. Han ombestemmer seg - han glemte at han skulle hente ungen i barnehagen. Han må ut 3'je avkjøring. Hvordan gjør han det? (med plassering og lys, samt - hva har han lov til?) Spørsmål: Om man skal helt rundt (360), mener du da at man skal venstreblinke før og evt, i rundkjøringen? Jepp, før og i. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Hang ved posting - dobbelpost som resultat Endret 29. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Karpe: "Spørsmål 3 ble ikke med til deg: er det påbudt å svinge til venstre?" Er det påbudsskilt som sier det, så selvsagt ja. Piler i veibanen er bare et påbud om kjørefeltene er delt med sperrelinje, om jeg ikke husker feil. Det var da fælt til spørring ang. dette krysset da. Karpe: "Han ombestemmer seg - han glemte at han skulle hente ungen i barnehagen. Han må ut 3'je avkjøring. Hvordan gjør han det? (med plassering og lys, samt - hva har han lov til?)" Da kan han bare fortsette rundt i samme felt og høyreblinke før han svinger ut av rundkjøringen. Evt. kan han også skifte til venstre felt om han vil. Selvsagt da blinke og evt. vike ved feltskifte. Angående å venstreblinke om man skal helt rundt (360). Hvorfor venstreblinke? Man svinger jo ikke til venstre sett i forhold til der man kjørte inn? Beklager korte svar i dag, jeg jobber med bilen i garasjen og har ikke så mye tid. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Det var da fælt til spørring ang. dette krysset da. Ja, det ble det. Men begge felt svinger jo til venstre, du fortsetter i samme felt og du vil blinke der. Hva da med? Etter trafikkreglene skal man blinke når man skifter felt, og IKKE blinke om man bare fortsetter videre i samme felt. Står det virkelig det? Les igjen. Samt prøv å forstå hensikten/bakrunn med/for loven. Da kan han bare fortsette rundt i samme felt og høyreblinke før han svinger ut av rundkjøringen. Evt. kan han også skifte til venstre felt om han vil. Selvsagt da blinke og evt. vike ved feltskifte. Svinge inn i andre felt, for å sprette ut med en gang ... særlig lurt og smidig? Særlig god plassering i forhold til å veilede andre er det ikke - hoppe fram og tilbake. Så han skal ikke veilede andre med at det som er mest trolig mønster ved å ligge ytterfil, ikke vil skje. Han kjører ikke rett fram, men til venstre. Svært sjeldent vil man jo i ytterfelt svinge 360, og man må anta han ikke skal skifte fil, men fortsette til 3'je avkjørsel. De på innsiden ser jo ikke om han blinker ut til høyre eller ikke når de ligger nærme. De blir obs på at han fortsetter og om det så er tvil om han skal skifte fil eller ei, så blir de i alle fall oppmerksom på det som skjer og kan kjøre deretter.(han må jo uansett vike hvis han skal skifte fil) Så da er blinklys til veiledning - samme hvis noen skal inn fra utgang 2. Angående å venstreblinke om man skal helt rundt (360). Hvorfor venstreblinke? Man svinger jo ikke til venstre sett i forhold til der man kjørte inn? For det første så er det noe som skjer ganske sjeldent og da er det veldig greit å veilede med å vise at her skal man lengre enn hva man til vanlig kan forvente. Man er tydelig i sitt signalbruk - man ser at det ikke er en som har 'glemt' å blinke ut, men han er soleklar på at han skal fortsette videre uten å ta av. Skaper forutsigbarhet og smidighet i trafikken. Endret 29. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 Etter trafikkreglene skal man blinke når man skifter felt, og IKKE blinke om man bare fortsetter videre i samme felt. Står det virkelig det? Les igjen. Samt prøv å forstå hensikten/bakrunn med/for loven. Tar et kjapt svar nå, mulig jeg svarer mer etterpå. I paragraf 14 Signal og tegn står det: "ved vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning". Feltskifte er helt klart en vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning. Det står også ved svingning, og det er vel her vi er uenig. Jeg mener at man ikke skal venstreblinke om man bare følger samme felt, med mindre man har tenkt å svinge inn på rondellen i midten for å plukke blomster eller no. Gamle halvsenile gubber har en tendens til å blinke fordi veien krummer litt. Det ser helt merkelig ut. Jeg tror uansett ikke det er noen vits å diskutere dette mer. Vi blir uansett ikke enige. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) I paragraf 14 Signal og tegn står det: "ved vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning". Feltskifte er helt klart en vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning. Det står også ved svingning, og det er vel her vi er uenig. Jeg mener at man ikke skal venstreblinke om man bare følger samme felt, med mindre man har tenkt å svinge inn på rondellen i midten for å plukke blomster eller no. Så hvorfor blinke i eksemplet med kryss - du følger feltet ditt og folk kan missforstå der også, for du kan jo skifte til innerfelt. (likt med rundkjøring) rondellen er ikke essensiell - det er veiledningen som er. Nettopp slik du sa tidligere om mindre rundkjøring og fra NAF sine sider. Tidligere mente du det var tull å blinke inn, men du ser at det er nytteverdi - du ser ikke all nytteverdien, men Rom ble ikke bygd på en dag. Kommer du på innsiden av han du trodde skulle rett over, og han hiver på blinklys inn for å vise deg at han vil til 3'je avkjørsel - ikke kom å si at det ikke er til veiledning for deg. Er det ikke det, så er jo nesten all blinking bortkastet. Edit: Men som sagt før til deg- Kjenner meg igjen i deg på å mene dette om rundkjøring. Uansett gode argumenter for blinking inn, så så jeg ikke dette før jeg kjørte opp til CE. Etter at jeg så nytteverdien der, så løsnet det for mindre kjøretøy også. Btw: Den bilen som lå i midtfilen på bildet hadde kjørt 'feil', han skulle rett fram. Lovlig, men iom han måtte skifte felt, så måtte han vente på luke - heldigvis var det ingen bak han, for ellers har han holdt opp trafikken ... unødig muligens. Her tror jeg de som har merket har gjort feil - jeg tror intensjonen er at man kun skal svinge venstre der, iom det er bare ett felt fram(forran høyre felt), to til venstre. Endret 29. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Karpe, ta en titt på den Svenske rundkjøringsguiden som du kan laste ned herfra: http://transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/ Denne guiden blir også linket til fra Norske Vegvesens nettside. Legg merke til at det står: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." En annen ting som er verdt å merke seg er: "När du befinner dig i vänster körfält och ska köra ut ur cirkulationen måste du vara extra opmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte." Nevner det for det er mange som mener man nærmest har forkjørsrett fra venstre fil når man skal ut. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Men du har åpenbare problemer med å se nytteverdien for andre ved venstreblinking i forkant av rundkjøringen hvis man skal til venstre, da mtp. effektiv trafikkavvikling. Selvfølgelig, ved feltskifte skal man bruke blinklys og man har vikeplikt for annen trafikk i det feltet man skal skifte til. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Men du har åpenbare problemer med å se nytteverdien for andre ved venstreblinking i forkant av rundkjøringen hvis man skal til venstre, da mtp. effektiv trafikkavvikling. Det har tydeligvis Svenskene og, for venstreblinking er ikke nevnt i guiden. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Man trenger kun egne regler for det hvis man på død og liv skal overkomplisere alt. En rundkjøring er en tofelts forkjørsvei som går i ring. Samme regler gjelder inni en rundkjøring som på alle andre veier hvor man har to kjørefelt i samme retning - blinking ved feltskifte, og blinking når man skal svinge av veien. Det er vel derfor man lærer bort blinking inn i rundkjøring nå? Samtidig hvis du så eksemplet med 2 felt inn og 2 ut nesten rett fram og 3'je arm til venstre, så blir det lett vanskeligheter. Det du sier her vil si du er enig med meg og vegvesenet - ikke med gjensidige, NAF m.flere - ved en kollisjon der indre felt blir brukt rett over og ytre til å kjøre 3'je og indre treffer ytre i siden. Det ER komplisert slik det er idag, for vi har ikke regler som er tilpasset rundkjøring - dermed blir det uenigheter også hos de som liksom skal kunne dette. Det ser ut til å være to hovedtilnærminger til rundkjøringer. Den ene er den jeg (og vegvesenet) har: nemlig at en rundkjøring er en to-felts forkjørsvei som går i sirkel. Dette er etter min mening den mest fornuftige tolkningen, da dette allerede er godt dekket opp av eksisterende regler, og det da er lett å forholde seg til rundkjøringer i alle størrelser. Den andre tilnærmingen er den "en rundkjøring er bare et kryss med en rondell i midten". Jeg personlig begriper ikke hvorfor noen ønsker å komplisere ting så til de grader, da det med denne tilnærmingen blir nesten et helt eget regelsett for hver individuell rundkjøring - hvor mange filer inn, ut og gjennom vil drastisk kunne endre hvordan den skal forseres. I tillegg kollapser denne tilnærmingen åpenbart etter hvert som rundkjøringen blir større, men nøyaktig ved hvilken størrelse den ikke lenger gir mening er enda et punkt for debatt. Uenigheter oppstår som regel som følge av disse to tilnærmingene og deres gjensidige inkompatibilitet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå